Taková bude nová Praha: široké chodníky, méně sloupů, víc přechodů
Jak má vypadat město
Podchody a nadchody mají v Praze ustoupit přechodům. Chodníky ať jsou tak široké, aby se na ně vešli chodci i předzahrádky kaváren a restaurací. A lidé by už neměli kličkovat mezi sloupy na každém kroku. To jsou jen některá doporučení z manuálu, který má ambici přiblížit veřejný prostor v hlavním městě metropolím jako je New York, Londýn nebo Curych.
„Chceme, aby Pražené v ulicích nenaráželi na bariéry, ale aby si veřejný prostor užívali,“ míní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy dal proto ve spolupráci se 70 odborníky dohromady téměř 300stránkový manuál tvorby veřejných prostranství. Dokument plný doporučení a fotografií dobré i špatné praxe mají v úterý odsouhlasit pražští radní. „Konkrétní výsledky budou zřetelné během jednoho dvou let,“ odhadl primátor.
Pro Hudečka je kvalita života v Praze klíčovým heslem, se kterým chce na podzim ve volbách obhájit svůj mandát. Od nového dokumentu si proto hodně slibuje. Byť bude v první fázi závazný jen pro městské organizace nebo správce, provozovatele a nájemce majetku Prahy. Investoři a jednotlivé městské části si dál budou moci dělat, co chtějí. A k materiálu pouze přihlížet.
Na rušných místech mají být chodníky široké pět až deset metrů, aby tu bylo místo pro chodce, lavičky, stromy a předzahrádky restaurací a kaváren. Víc místa pro pěší má přinést sloučení sloupů pro tramvajové vedení a veřejné osvětlení, které by ideálně měly stát vůbec mimo chodník.
Takové kravině jako květníky nic nezabrání, tuší primátor
Ani manuál tvorby veřejných prostranství tak nezabrání epizodám, jako byla instalace betonových květináčů na Praze 5. Pod pláštěm rozšíření zeleně a využití evropských peněz pátý městský obvod před dvěma lety prakticky zneprůchodnil některé z chodníku. Umístil sem kolosy z betonu, které po kritice veřejnosti z většiny míst zase odstranil. „Obávám se, že takové kravině jako jsou květníky, nezabrání vůbec nic. Na to, aby se na chodníky květníky nedaly, člověk nepotřebuje manuál, ale zdravý rozum,“ řekl pro ECHO24.cz Hudeček.
Průchodnosti města přitom věnuje dokument velkou pozornost. Na rušných místech mají být chodníky široké pět až deset metrů, aby tu bylo místo pro chodce, lavičky, stromy a předzahrádky restaurací a kaváren. Víc místa pro pěší má přinést sloučení sloupů pro tramvajové vedení a veřejné osvětlení, které by ideálně měly vůbec stát mimo chodník. A případně i jízda aut po kolejích. Pohyb chodců pak nemá komplikovat souvislé zábradlí, místo něj je prý vhodné zajistit bezpečnost zpomalením automobilové dopravy.
U reklamy manuál akcentuje její estetiku. Zatímco rozměrný modrý poutač na Rudolfinu jako upoutávka koncertů Pražského jara je v pořádku, „umisťování reklamy na lavičky a na koše je na celém území hlavního města zásadně nevhodné“.
Už žádné přeplněné zelené plastové koše
Manuál je obecně vstřícnější k chodcům než k motoristům. Preferuje například budování přechodů před nadchody a podchody. Ty sice zajišťují plynulejší průjezd aut, často ale představují komplikaci pro vozíčkáře nebo lidi i s dočasným zdravotním omezením. „Když si kdokoli zlomí nohu, bude mít problém tady přejít,“ zmínil architekt Marek Kundrata při ukázce lávky přes silnici ve Vršovicích, která je přístupná jen po schodech. V manuálu je škrtnutá.
Dokument si všímá také odpadkových košů a reklamy. Jako odstrašující příklad ukazuje fotografii přeplněného zeleného koše na Vítězném náměstí na Praze 6. Na první pohled by mělo být jasné, že je obtížně udržovatelný a podléhá rychlé degeneraci. U reklamy manuál akcentuje její estetiku. Zatímco rozměrný modrý poutač na Rudolfinu jako upoutávka koncertů Pražského jara je v pořádku, „umisťování reklamy na lavičky a na koše je na celém území hlavního města zásadně nevhodné“.
Hudeček slibuje Praze kobercový nálet
Jedním z cílů manuálu je také zajistit lepší koordinaci oprav komunikací. „Nestane se, že jeden měsíc přijde dopravní podnik a udělá nové koleje, za půl roku přijdou síťaři a místo znovu rozkopou,“ líčí ideální stav Adama Švejda z Institutu plánování a rozvoje. Právě do úpravy silnic s jejich okolí by přitom v příštím volebním období měly jít podle Hudečka miliardy. „Na kobercový nálet na kvalitu komunikací v následujících čtyřech letech by měly být podle mého názoru věnovány čtyři miliardy ročně. Je to zhruba částka, která šla ročně do tunelu Blanka,“ prohlásil.
Nový dokument si od úterý budou moci prostudovat všichni zájemci na webu Institutu plánování a rozvoje. Jeho autoři slibují, že budou přijímat k navrženým řešením zpětnou vazbu.