Zatykač na kapitána. Učitel studentů z lodi spáchal sebevraždu

Detaily z vyšetřování tragédie

Zatykač na kapitána. Učitel studentů z lodi spáchal sebevraždu 1
Svět
Sdílet:

Jihokorejský prokurátor požádal soud, aby vydal zatykač na kapitána trajektu, při jehož potopení zemřelo 28 lidí a dalších 270 je nezvěstných. Vyšetřování ukazuje, že se kapitán zachránil jako jeden z prvních, a povel k evakuaci pasažérů zřejmě vydal opožděně. 

Tragédie má další smutnou dohru: dnes spáchal sebevraždu jeden ze zachráněných učitelů středoškoláků, kteří se plavili na lodi. Dvaapadesátiletý učitel Kang Min-kju byl zároveň zástupcem ředitele na tamní střední škole. Sebevraždu spáchal oběšením na stromě na ostrově Čindo, přičemž policie ho pohřešovala již od čtvrtka.

Záchranné práce neúnavně pokračují

Na místě mezitím pokračují záchranné práce, dostupné informace se však liší. Podle CNN a místní televize se potápěčům podařilo prorazit trup trajektu a osm jich vstoupilo dovnitř. Jiná média však tuto informaci vyvrací. Pobřežní hlídka uvedla, že do lodi je nyní pumpován vzduch pro případ, že by se v potopené lodi nacházely vzduchové kapsy. Na místo také dorazily dva jeřáby, které mají pomoci s částečným vyzdvihnutím plavidla.

Z přepisů rozhovoru mezi lodí a dispečerským centrem na pevnině vyplývá, že evakuace lodi byla na rozkaz kapitána spuštěna až půl hodiny potom, co ji nařídili jihokorejští pracovníci na pobřeží. 

Práci záchranářům znesnadňuje vítr, špatná viditelnost, ledové a rozbouřené moře i silné vodní proudy. Naděje, že se podaří zachránit 270 pohřešovaných lidí, je mizivá. Údaje o počtu mrtvých se v pátek navýšily na 28, přičemž počet zachráněných se zastavil na čísle 179. Na lodi bylo celkem 475 pasažérů, z toho 325 středoškolských studentů.

Kapitán v době nehody nebyl na můstku

Příčina nehody stále není známá, na povrch nicméně vyplouvají znepokojujíc, třebaže ne stoprocentně potvrzené, informace. Navíc se liší výpovědi členů posádky. Korejský státní zástupce Jae-Eok Park řekl, že kapitán lodi, který je mezi přeživšími, nebyl v době nehody přítomen na můstku. U kormidla byl jen třetí důstojník. 

Mluvčí pobřežní hlídky Kim Soo-hyun dále uvedl, že prošetřováno je také to, zda se kapitánu Lee Joon-sukovi povedlo zachránit na jednom z prvních záchranných člunů. Osmašedesátiletý Lee Joon-suk doposud poskytl jen krátké vyjádření. Na videu má tvář zakrytou kapucí a vyjadřuje svou lítost nad tragédií.

Možná absence kapitána na můstku vybízí k otázkám, zda by jeho případná reakce na potápění lodi byla rychlejší, efektivnější, tedy by vedla k menším ztrátám na životech. Toto podezření se aktuálně, v návaznosti na to, že prokurátor požádal soud o vydání zatykače na kapitána Lee Joon-suka a dva další členy posádky, potvrdilo.

Více čtěte: Drama korejské lodi. 300 lidí stále chybí. Šance na záchranu se blíží nule

Evakuace byla nařízena s půl hodinovým zpožděním

Agentura AP se dále zabývá zveřejněným přepisem rozhovoru mezi lodí a dispečerským centrem na pevnině. Z něho vyplývá, že evakuace lodi byla na rozkaz kapitána spuštěna až půl hodiny potom, co ji nařídili jihokorejští pracovníci na pobřeží. Loď vyslala tísňové volání v 9 hodin a odpověď vyzývající k okamžité evakuaci dorazila vzápětí, za 5 minut. ,,Prosím, oblečte si záchranné vesty a připravte lidi na to, že budou muset loď opustit," píše se v doslovném přepisu rozhovoru. 

Evakuace kapitánem však byla nařízena až o třicet minut později. Několik přeživších pasažérů z trajektu navíc vypovědělo, že rozkazy k evakuaci vůbec neslyšeli, píše AP.

Další vyšetřování se zaměřuje na skutečnost, že loď krátce před nehodou, přesně v 8:48, údajně provedla prudký obrat, který způsobil přesun nákladu. I toto případně mohlo přispět k naklonění trajektu Sewol a jeho rychlému naplnění vodou. Není zatím jasné, zda k obratu došlo na základě rozkazu vedení lodi, nebo v důsledku vnějších faktorů.

Světová média včera publikovala informace o tom, že cestující trajektu psali během tragédie sms zprávy svým blízkým. ,,Jsem naživu, jsou tu i další žijící studenti, prosím, rychle nás zachraňte," citoval např. Reuters jednu zprávu. Policie však tyto zprávy dnes označila za falešné.

Prošetřují se i možnost chybné konstrukce trajektu

Pozornost vyšetřovatelů se soustředí i na možnost chyby v konstrukci plavidla, uvádí agentura Reuters s odvoláním na tamější pobřežní stráž. Vyšetřovatelé si proto ze sídla společnosti Čchonghečin, která trajekt vlastní a provozuje, odnesli veškeré dokumenty týkající se lodi.

Loď podle dostupných informací prošla všemi bezpečnostními prohlídkami. Vyrobena byla v Japonsku v roce 1994 a mezi roky 2012 a 2013 na ní byly provedeny dodatečné práce – došlo k přistavění kabin ve třech patrech. Tímto rozšířením se navýšila její hmotnost o 187 tun a její kapacita o 117 míst. Odborník na stavbu lodí Ian Winkle však pro agenturu AP vyvrátil, že by podobná přestavba mohla ohrozit stabilitu lodě.

SMS zprávy pasažérů jsou podvrh, říká policie

Světová média včera publikovala informace o tom, že cestující trajektu psali během středeční tragédie sms zprávy svým blízkým. ,,Jsem naživu, jsou tu i další žijící studenti, prosím, rychle nás zachraňte," citovala například agentura Reuters jednu zprávu. Policie však tyto zprávy označila za falešné, píše dnes Wall Street Journal. Podle vyjádření tiskového mluvčí neexistují žádné záznamy telefonátů nebo textové zprávy z telefonů pohřešovaných osob z trajektu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz