8 UKÁZKY UVNITŘ

Je český komiks na odstřel?

RECENZE

Málokdy se vidí, aby se autor titulem své novinky vydal všanc kritice, nuže u komiksové detektivky Lucie Lomové Na odstřel takový případ nastal. Recenzent se pak ocitá v důmyslné pasti, zvlášť když jednou z hrdinek knížky je divadelní kritička. Výsledný posudek totiž vždy bude k názvu hodnoceného díla vztahován, jím poměřován a podaný recenzní výkon jím – především morálně – souzen: dokázal se recenzent povznést nad výzvu autorčiny hozené rukavice?

Pro svou schopnost nacházet témata podnětná k přemýšlení, pracovat s ironií a žánry a svá díla graficky vždy nově zpracovávat (tedy s mírnými rozdíly oproti předešlým) Lucie Lomová patří k důležitým tvůrcům současného českého komiksu. Už se vyrovnala s pohádkami Karla Jaromíra Erbena, před třemi roky bodovala románem podle zápisků cestovatele Alberta Vojtěcha Friče Divoši, ale pro mou generaci bude navždy svázána se seriálem Anča a Pepík. Myší sourozenci, řešící detektivní záhady, pohádkové zápletky nebo rodinné propletence, byli v devadesátých letech zjevení. Čtyřlístek, v němž myší příběhy vycházely, se vyplatilo číst jen kvůli titulnímu seriálu, psanému tehdy ještě Ljubou Štíplovou, Anče a Pepíkovi a seriálu o tukáněti a hrošeti s mnohoznačným názvem Klofáč a Tlamáč. Tyhle tři komiksy spolu s těmi z Komety utvářely naše dětství, jiné byla mizérie.

Novinka Na odstřel je svižná detektivka z divadelního zákulisí – Lomová ji původně psala na pokračování pro teatrologický časopis Svět a divadlo. Děj je přímočarý: na premiéře nové české divadelní hry musí pro nemoc za staršího a hvězdného herce zaskočit v hlavní roli jeho mladší alternující kolega. Ten se v závěrečné sebezpytné scéně zastřelí domnělou rekvizitou. Protože v sále je přítomen městský šéf policejních vyšetřovatelů, náhodou manžel zřejmě významné divadelní kritičky, pustí se ihned do práce a brzy vylučuje sebevraždu. (K humoru knížky: kritička leží doma nemocná a o dění v divadle je zpravována telefonicky manželem a kolegy. I tak druhý den vyjde v novinách o uběhlé premiéře její poučený referát, který autory inscenace rozlítí.) Vyšetřování sestává ze série rozhovorů, v závěru příběhu dojde na honičku s pachatelem. Kriminální zápletka je hravá a čtenářsky vstřícná: jednak průběžně nabízí indicie vedoucí k několika podezřelým, jednak odhalení pachatele pro leckoho jistě bude překvapivé a přitom je logické.

Vztah k minulosti je dán kondicí naší paměti

Podstatné na knize jsou její ladění a atmosféra. Je psána s šestákovým nádechem a v černobílých barvách vytváří dojem ateliérového „filmu pro pamětníky“. Když nejpoctivější z dosavadních recenzentů Richard Klíčník sklíčeně konstatuje „komiks vizuálně připomíná normalizační Československo, a to včetně oblečení a vizáže hrdinů“, přestože se „luští sudoku“ a „objeví se mobilní telefon i počítač s LCD monitorem“, má pravdu jen napůl. Vskutku jeden hrdina vzdáleně připomíná herce Jaroslava Moučku a jiný Vladimíra Brabce, tedy normalizační hvězdy, ale navození oné doby je dáno nikoli autorčinou nedůsledností, nýbrž naopak jejím důmyslným pozorováním. Reálie dneška – setřeme-li z něj fasádní barvy polystyrenových obložení – se od tehdejška příliš neliší: oděním, bydlením, organizací městského prostoru ani užívanými tramvajemi. Dokonce i policejní uniformy zbavené barev těžko odlišit. Cesta do jiného ještě potrvá.

Vztah k normalizaci je ovšem velké téma Lomové komiksu. Jedna z linek příběhu řeší, co je to ideologická kritika, jaký vliv ve své době měla a jak mohla huntovat lidské životy a umělecké záměry. Lomová tím prokazuje českému komiksu užitečnou službu, neboť ho nenásilně vřazuje do soudobého kontextu. Na odstřel je příspěvek k loňským hojným debatám o potřebě angažovanosti v umění i o hrůze protežování postkomunismu. Pokud na Lomové komiksu je něco znepokojivého, je to nezvyklá duchaplnost, s níž je na obou tématech prostředky braku reflektován tuzemský vztah ke komunistické minulosti: kdo zlobils, viny se nezbavíš, ale trestu nedočkáš, protože paměť zastará.

Lucie Lomová: Na odstřel. Vydalo nakladatelství Labyrint v roce 2014, 90 stran, 199,- Kč.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.