Metro A má čtyři nové stanice: podívejte se

Slavnostní zahájení provozu

Metro A má čtyři nové stanice: podívejte seAKTUALIZOVÁNO
Stanice metra Bořislavka Foto: FOTO: Metrostav
5
Svět
Sdílet:

V Praze byl v pondělí slavnostně zahájen provoz nové části metra na trase A. První cestující čtyřmi novými stanicemi projedou od 15.00, kdy začíná zkušební provoz. Pravidelně se na trase, která končí u motolské nemocnice, začne jezdit od úterního rána.

Šestikilometrové prodloužení metra do Motola společně otevřeli premiér Bohuslav Sobotka s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou a vedením dopravního podniku v nové stanici Nádraží Veleslavín. 

Premiér při otevření slíbil, že stát pomůže hlavnímu městu se zlepšováním dopravní infrastruktury, včetně výstavby dalších stanic metra, a s využíváním prostředků z Evropské unie. „Na další výstavbu pražského metra by měl přispět státní rozpočet,“ uvedl Sobotka. Primátorka tento velikonoční slib premiéra ocenila. „Děkuji ve jménu Prahy a věřte mi, že se na vás velice brzy obrátíme,“ řekla.

Stavba začala v roce 2009 a vyjde na zhruba 20 miliard korun. V novém úseku metra vznikly čtyři zastávky – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Podobně jako u některých málo vytížených stanic na lince metra C budou soupravy i v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy tak pojede jen polovina souprav. Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou.

Pravidelný provoz začne v úterý

V úterý ráno začne pravidelný provoz a lidé se musí připravit na změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na prodloužení metra. Týká se to zejména území Prahy 5 a 6. 

Cestující na letiště poprvé poveze autobusová linka číslo 119 ze stanice metra Nádraží Veleslavín, kde budou lidem kvůli chybějícím eskalátorům zdarma se zavazadly pomáhat portýři. Také další autobusy budou místo v zastávce Dejvická začínat a končit jízdu na Veleslavíně, popřípadě na Bořislavce.

Čtěte také: Nosičům se lidé vysmáli, Praha hledá pro metro jiné řešení

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí. Problémy jsou s čerpáním přibližně sedmimiliardové evropské dotace. Kromě kontroly ministerstva financí se stavbou zabývá i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Město nepostavilo oproti původním slibům u nových stanic ani jediné záchytné parkoviště. Hlavně Praha 6 přitom upozorňuje, že kapacity jsou nedostatečné. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D. 

Co jste o nových stanicích nevěděli  

  • Kdo v metru mluví? Na čtyřech nových stanicích metra zní hlas moderátorky Českého rozhlasu Světlany Lavičkové, stejně jako na zbytku trasy A. Celou linku musela namluvit znovu a zabralo jí to přibližně hodinu. Na trase B informuje cestující Eva Jurinová, která dříve pracovala jako moderátorka TV Nova. Na lince C mluví moderátor Českého rozhlasu Tomáš Černý.
     
  • Odkud jsou jména stanic? S výjimkou Petřin se všechny stanice měly původně jmenovat jinak. Stanice Nádraží Veleslavín měla být jen Veleslavín a prodloužil se také původně zamýšlený název Motol na Nemocnice Motol. Místo Bořislavky měl být Červený Vrch. První dva názvy sice schválila městská rada, ale zasáhla místopisná komise. Nelíbilo se jí, že stanice leží na okraji příslušných čtvrtí. Bořislavku ale nakonec radní prosadili navzdory expertům.
     
  • Jak dlouho a za kolik? Výstavba čtyř nových stanic trvala pět let a Praha za ně zaplatila kolem 20 miliard korun. Vize ohledně budoucího prodloužení ale existovaly více než dvacet let. Konečná stanice Nemocnice Motol je hloubená a je nejblíže povrchu. Další tři jsou ražené a nejhlouběji se nacházejí Petřiny.
     
  • Co stanice, to jiná barva. Bořislavka má tmavě červenou barvu a navrhl ji Miroslav Mroczek. Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé. Nemocnici Motol navrhoval Pavel Sýs a od ostatních se vizuálně liší.
     
  • Na letiště z Veleslavína. A s portýrem. Na zastávce Nádraží Veleslavín budou nově vystupovat cestující, kteří pojedou na letiště. Jenomže v této stanici nejsou eskalátory a od začátku se s nimi nepočítalo kvůli ceně. Jako dočasné řešení město vymyslelo, že cestujícím budou zdarma pomáhat s kufry portýři a platit je bude letiště. Do budoucna Praha zvažuje buď dodatečné vybudování eskalátoru nebo alespoň dopravník na zavazadla.      

Čtěte také: Eskalátor, nebo 32 schodů? Je to na cestě z metra na letiště příliš?

Absurdní novinka v metru. Místo eskalátorů portýr

Sdílet:

Hlavní zprávy