Bordel na kolečkách to není, hájí Goethův institut pomník
Goethův institut brání čerstvě instalovaný pomník Johanna Wolfganga Goetha na pražském Masarykově nábřeží, který vzbuzuje rozporné reakce. Výtvarník Jiří David na historický podstavec umístil zednické kolečko, v němž jsou v suti s nedopalky cigaret zabořeny Goethovy knihy, staré noviny, platební karta či součástky počítače. „Není to bordel na kolečkách. Dílo má spíše přimět veřejnost k zamyšlení, jaký je smysl pomníků, než uctívat Goetha,“ říká mluvčí Goethe-Institutu Tomáš Moravec.
„V poslední době se ve veřejném prostoru objevují díla, která nejsou úplně kvalitní, a to platí i o poslední instalaci Jiřího Davida či o červených trenýrkách skupiny Ztohoven,“ míní výtvarná kritička Silvie Šeborová. Podle ní jsou v galeriích v současnosti k vidění vydařenější výtvory než na ulicích.
Někteří laici Davidův pomník, odhalený minulý pátek, odsuzují zcela jednoznačně: „Křečovité snahy o moderní umění jsou cestou k nedůstojnosti a k nesmyslnosti,“ napsal na sociálních sítích například šéfredaktor Svobodného fóra Pavel Šafr.
Podstavec, na němž se nyní vyjímají stavařská kolečka, je 132 let starý, pochází z Karlových Varů a před tamním Grandhotelem Pupp původně nesl bystu slavného německého básníka. Ta byla po roce 1945 odstraněna a podstavec zakopán do jámy vzniklé po bombardování. Bysta se v roce 1952 objevila na méně prominentním místě ve městě, poškozený podstavec byl vybagrován až v roce 2014.
„Nechtěl jsem lacině provokovat“
Karlovarská radnice podstavec zapůjčila pražskému Goethe-Institutu na jeden rok a ten pro jeho dotvoření vybral právě Davida, v minulosti známého mimo jiné instalací nad Pražským hradem. „Mou snahou nebylo lacině provokovat a něco dehonestovat. Já tomu říkám nepomník, protože odmítám pomníky, před nimiž se musí člověk klanět. Umění není od toho aby zkrášlovalo veřejný prostor. Trosky kulturní paměti jsou všude kolem nás. ISIS odpálí Triumfální bránu, my zničíme místa, která měla kulturní paměť a její fragmenty se vyvážejí někam, odkud už není návratu. Proto je tam zapíchnutá i kniha o Faustovi jako připomínka smlouvy s ďáblem,“ říká autor Jiří David.
Goethův institut by byl podle jeho mluvčího rád, aby Davidovo dílo před budovou „zůstalo co nejdéle“. Záleží na další dohodě s městem Karlovy Vary.
„Je to moderní instalace, na níž je úžasné to, že pomník z německy mluvících Karlových Varů po 132 letech dotvořil český umělec,“ prohlašuje Moravec. „Také náměstek karlovarského primátora Jiří Klsák byl konečnou podobou příjemně překvapen a říkal, že se bál, aby nevzniklo něco konzervativního,“ tvrdí Moravec.