Islámský stát jako ideální místo k životu
BEZSTAROSTNÝ ŽIVOT V CHALÍFÁTU
Radikálové z Islámského státu, kteří prosluli svou bezmeznou brutalitou, začínají měnit strategii. Během léta zveřejnili více než tisícovku propagandistických materiálů, které měly jejich samozvaný stát vykreslovat jako ideální místo pro život a nalákat nové dobrovolníky.
Na posun v propagandě Islámského státu tento týden upozornil britský think tank Quilliam, který dlouhodobě monitoruje aktivity radikálů. Think tank upozorňuje, že zatímco dříve islamisté vsázeli především na explicitní zobrazování násilí, nyní se snaží navodit dojem, že islámský chalífát je ideální místo pro život.
Na síti se tak během července a srpna objevilo nepřeberné množství materiálů, které zachycovaly například muže, kteří spokojeně chovají své stádo velbloudů nebo mladíky, kteří se koupou v průzračně čistých vodách Tigridu. Stejně tak internetem proběhly záběry farmářů, již se svědomitě starají o svoje melounové plantáže, nebo manželských párů, které si vybírají ty nejlepší potraviny na rušných tržištích.
Radikálové ale nezapomínají ani na ty nejmenší – na síti se objevily i fotky, kde se malé děti šťastně vozí na kolotočích a autodromech v islamistickém lunaparku. Co se formy týče, tak islamisté spoléhají především na fotografie. Pravidelně ale zveřejňují i videa a náboženské písně a někdy jednotlivé fotografie sestaví tak, že z nich vznikne působivý fotoromán.
Ve zprávě think-tanku Quilliam se uvádí, že radikálové se těmito materiály snaží cílit především na ostatní muslimy. Jednak na ty, kteří už žijí na jimi okupovaných územích a jednak na ty, kteří zvažují, že by se k samozvanému chalífátu přidali. Videa, která chalífát vykreslují jako ideální místo pro život, tak ostře kontrastují s materiály, které zachycují brutální popravy a které jsou určeny západnímu publiku.
Právní stát nebo právní chalífát?
I záběry z brutálních poprav ale podle expertů mohou legitimizovat Islámský stát v očích některých muslimů. Chalífát totiž svoje strašné zločiny obhajuje tím, že je vykonává na základě brutálního výkladu islámského práva šaría. Prakticky ve všech případech samotné popravě předchází promluva jednoho z radikálů, který popisuje, čím se dotyčný provinil.
„Prohřešky“ jako homosexualita, cizoložství nebo odpadlictví od víry sice pro západní společnost mohou působit jako relativně neškodné, podle islamistického výkladu šaríi ale představují závažné zločiny, které je potřeba přísně trestat. Nutno podotknout, že islamisté stejně brutálními způsoby trestají i kriminálníky – například zlodějům chyceným při činu obvykle useknou ruku.
Islamisté se tak podle think thanku snaží navodit dojem, že vytvořili právní stát, kde jsou běžní občané chráněni před skutečnými i domnělými kriminálními živly. „Důraz na státní správu mu umožňuje udržovat si auru pevného vzdoru tváří v tvář antiislámské koalice a přesvědčivě tvrdit, že je jedinou přijatelnou volbou pro sunnitské muslimy,“ uvádí se ve zprávě.
Tento dojem stabilního státu kombinovaný se záběry tržišť plných potravin pak podle think tanku Quilliam tvoří důvod, proč muslimové z celého světa odjíždí do Iráku a Sýrie. „Pro ty miliony lidí, kteří prožili roky v bezpráví a korupci, jsou sliby ekonomické soběstačnosti opravdu účinné,“ uvádí se k tomu ve zprávě.
Čtěte také: Byrokracie u poprav a bičování. Islamisti zakázali i kulečník
Dovolená v chalífátu. Islamisté lákají turisty na bezstarostný život
Islamisté jsou už jen pár kilometrů od největšího syrského města