Populární producentka Zlatušková končí. ČT už s ní nepočítá
Čerstvý vítr vane z ČT pryč
Kreativní producentka Kamila Zlatušková končí v České televizi. Zlatušková stála za mnohými oceňovanými filmy i pořady jako Zázrak nebo Ptáčata. Jako kreativní producentka se podílela i na Třídě 8. A., seriálu, který byl některými neziskovými organizacemi kritizován pro údajné vyobrazování stereotypů o Romech. Svůj odchod pro ECHO24.cz Zlatušková potvrdila. Dle ředitele vývoje pořadů a programových formátů Jana Maxy se v týmu kreativních producentů v Brně chystají změny, podle mluvčí ČT má nicméně televize o spolupráci se Zlatuškovou stále zájem.
Zprávu o rozvázání pracovní poměru s Českou televizí potvrdila sama Kamila Zlatušková. „Potvrzuji, že v ČT končím,“ napsala na dotaz deníku ECHO24.cz Zlatušková. „Víc se teď vyjádřit nemůžu, protože víc jednoduše nevím. Za pár dní budu chytřejší.“
O jejím odchodu informoval na Facebooku bývalý spolupracovník Zlatuškové nezávislý režisér a producent Radovan Síbrt. Podle něj je Zlatušková jedna z těch, kteří v České televizi stojí za pořady, které nejsou pouze pro „průměrného diváka“. Proto podle něj mohou být některé z filmů a pořadů označovány jako kontroverzní. „Ale byly potřebné – minimálně totiž vyvolávaly diskuzi. Bohužel jde o minulost,“ napsal Síbrt. „Pro ČT už ani pracovat po odchodu Kamily nechci,“ dodal Radovan Síbrt.
„Můžu potvrdit, že v rámci brněnské skupiny kreativních producentů bude během jara docházet ke změnám,“ řekl pro ECHO24.cz ředitel vývoje pořadů a programových formátů Jan Maxa. „Konkrétní změny zatím neznám, s dotyčnými se v současnosti jedná.“
Česká televize své rozhodnutí zdůvodňuje restrukturalizací v rámci brněnského studia. „Na začátku roku 2015 zanikla v brněnském studiu tvůrčí producentská skupina Davida Ziegelbauera. Tento krok vyvolal řadu následných změn v týmu vývoje studia, včetně výběrového řízení na nového kreativního producenta,“ odpověděla na dotaz tisková mluvčí ČT Alžběta Plívová. „Toto výběrové řízení skončilo v lednu 2016 a nyní probíhají jednání o nástupu nových členů týmu a o dalších změnách s tím souvisejících. Jakmile budou jednání ukončena, ČT bude o dalším vývoji včas informovat. Bez ohledu na výsledek těchto jednání Česká televize může potvrdit svůj pokračující zájem o spolupráci s Kamilou Zlatuškovou. Té smlouva na post kreativní producentky končí v prosinci tohoto roku.“
‚Kritika či stereotypizace Romů? V žádném případě.‘
Zlatušková se jako kreativní producentka podílela na množství úspěšných děl jako Koza, Zázrak nebo cyklus Expremiéři. Jako režisérka stojí za časosběrným dokumentem Ptáčata, dokumentem o romské holčičce Janičce Dávej pozor! nebo film Ekologika o ekologii v architektuře.
Jako kreativní producentka spolupracovala na pořadu České televize Třída 8. A. Na seriál, který byl odvysílaný v roce 2014, si stěžovaly některé neziskové organizace. Celkem osm jich v červenci napsalo Radě pro rozhlasové a televizní vysílání kvůli tomu, že podle nich pořad utvrzoval diváky ve stereotypech a předsudcích o Romech.
„Domněnku o vytváření špatného mediálního obrazu Romů lze vyvrátit řadou pozitivních recenzí pořadu z našich deníků a týdeníků, kdy redaktoři jednoznačně přečetli ústřední téma jako kritiku stávajícího školského systému postaveného mimo jiné právě na segregaci či nesmyslném biflování, tedy v žádném případě na kritice či stereotypizaci romské menšiny,“ komentovala tehdy nařknutí vůči sérii inspirovanou švédskou dokumentární reality show Zlatušková.
V prosincovém rozhovoru pro Týdeník Echo přiznala, že ani po zkušenostech z natáčení nemá hotový názor na inkluzi dětí. „A například s vedením města jsme debatovali o možnosti, že Brno by bylo pilotním městem, které by se pokusilo potíže s inkluzí dětí narušit a řešit. Jenže neumím s dosahem své práce příliš pracovat, což mě mrzí. Snad je to ostych vysvětlovat něco zřejmého. Všecka ta vytržení z kontextu a nesmysly o tom, jak jsme zastřeli vztah Romů a systému, ačkoli jsme jasně řekli, že problém je segregace Romů a že s tou je nutno něco dělat. Celkově se pohybuju mezi tím, že se nehodlám zavděčit všem, a na druhou stranu mě mrzí, že to, co se snažím zprostředkovat, zůstává nepochopené. Prý třicet procent lidí u nás nepozná ironii. Jakou formou tedy s publikem komunikovat? Když navíc vždycky bojujete s tím, že lidi u televize chtějí hlavně odpočívat?“ řekla v rozhovoru Zlatušková.