1 Byrokracie ve státní správě

Úředníci si došlápli i na učitele. S vyšším platem roste i papírování

NOVÉ

Témata: , , ,

Navýšení papírování se v souvislosti s chystaným kariérním řádem obávají učitelé i školské asociace. Při přechodu do jednotlivých profesních stupňů budou muset učitelé skládat atestační zkoušku, na které by měli předložit své portfolio. Co má být jeho obsahem, zatím není jasné. Podle ministerstva školství v čele s Kateřinou Valachovou (ČSSD) je však určitá míra vyšší byrokracie nutná. Norma, o které se diskutuje už přes dvacet let, tak budí rozpaky v opozici i mezi koaličními poslanci.

„Administrativní zátěž učitelů je potřeba snížit. Nikoli naopak navyšovat, a to ani v případě dobře míněného záměru. Učitel má především učit, pracovat na sobě a dál se vzdělávat a ne vyplňovat lejstra. Pokud je to však nevyhnutelné, tak v nejmenší možné míře,“ uvedl pro deník Echo24.cz šéf poslaneckého klubu lidovců Jiří Mihola z výboru pro vzdělávaní. Výhrady vůči množství papírování má také další člen sněmovního výboru, poslanec Petr Kořenek z ČSSD, podle kterého budou učitelé ještě více administrativou zatěžováni.

Byrokratické zátěže se obávají také někteří zástupci školských asociací a odbory. Klíčové budou v tomto ohledu prováděcí předpisy, které konkrétní požadavky na jednotlivé dokumenty i standardy popíší. Podle ministerstva školství je ale nárůst administrativy v souvislosti s kariérním řádem spojený nevyhnutelný. „Jde o zcela novou záležitost, která zákonitě přinese určitou míru administrativní zátěže, zejména pro adaptační období začínajícího učitele. Atestační řízení pro třetí kariérní stupeň je však pro učitele nepovinné a z hlediska administrativy se škol dotkne jen minimálně,“ uvedl resort.

V rámci atestace, která je nutná pro přechod do vyššího stupně, bude učitel předkládat jakési „dokladové portfolio“. V něm by měl podle ministerstva obhájit kvalitu své dosavadní práce. „Do portfolia vybírá učitel doklady, které souvisí s profesními kompetencemi definovanými ve standardu učitele a které prokazují odpovídající kvalitu práce učitele, výsledky jeho práce a rozsah jeho působení,“ popsal tiskový odbor. Dokumentace by pak dle doporučení neměla být starší pěti let.

Většina učitelů na nejvyšší stupeň nedosáhne

Pravicová opozice zatím vůči návrhu drží rezervovaný postoj. „Dokud není jasné, jak bude prostupnost jednotlivých stupňů vypadat. To ukáže až podzákonná norma, nyní jsme tak ve fázi ideového záměru. Nechceme proto zatím bořit něco, po čem jsme volali. Učitelé nicméně nadšení nejsou. Obávají se paradoxně právě motivačního efektu, protože do nejvyššího stupně se má dostat pouze okolo 30 procent z nich. Takže zatím to vypadá, že druhý stupeň bude pro učitele automatický, zatímco ten třetí téměř nedostupný,“ řekla pro deník Echo24.cz poslankyně TOP 09 Anna Putnová.

I přesto považuje opoziční politička kariérní řád za krok správným směrem. Sama bude navrhovat, aby učitelé s 15letou praxí měli možnost si vzít pro profesní růst půlroční volno. „Mohli by jej využít pro aktualizaci své výuky či vzdělání. Tato snaha je vedena přáním, aby učitelé, často unavení, vyhořelí, nabrali znovu sílu k pedagogické práci, a aby je tato práce těšila,“ doplnila Putnová, která je současně místopředsedkyně školského výboru.

Kritická je v tomto ohledu ODS. „Od současné vlády a této paní ministryně už neočekávám nic jiného, než další a další návrhy na větší administrativní buzeraci ředitelů a učitelů našich škol,“ komentoval Václav Klaus ml. Podle experta strany na školství by se současná vláda měla spíše než na kariérní řád učitelů zaměřit na skutečné problémy českého školství.

„Zatemňuje se podstata toho, co se ve školství děje a co je skutečně třeba řešit. Tedy, že klesá úroveň znalostí českých žáků. Ředitelé potřebují zpět rozhodovací pravomoci a naši učitelé především filozofii, že ve školách se hlavně učí. Ministerstvo místo toho vymyslí nové řády, komise, rady a formuláře,“ doplnil Klaus.

Současná podoba kariérního řádu, který upravuje novela zákona o pedagogických pracovnících, je podle politiků výsledkem letitých diskuzí a kompromisů. Návrh prošel ke konci loňska první fází schvalování, s druhým čtením se bude nejspíš čekat až na podobu prováděcích předpisů. Ty by měly být podle ministerstva dokončeny v březnu. Kabinet Bohuslava Sobotky by chtěl normu dotáhnout do konce volebního období. Vláda si od ní slibuje, že zvýší motivaci učitelů k profesnímu růstu a ocení ty kvalitní.

Podpora nováčků má začít fungovat už od září. Dva roky budou v tzv. adaptačním období, ve kterém jim budou pomáhat uvádějící učitelé. Ti za to dostanou odměnu tři tisíce korun měsíčně. Poté učitelé absolvují atestaci před komisí ve škole, kde působí. Členy by měli být ředitel, zkušenější učitel téže školy a externí odborník například z pedagogické fakulty či školní inspekce. S třetím stupněm se počítá až od roku 2021, na této úrovni by si učitelé s minimálně sedmiletou praxí mohli přijít až na pět tisíc měsíčně navíc.

Čtěte také: Rodiče by se měli mít na pozoru. Školáky čekají změny

O školních bufetech mají rozhodovat školské rady, ne úředníci

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.