Stávka letušek a stevardů ČSA. Nebudou létat tři dny

Stávka letušek a stevardů ČSA. Nebudou létat tři dny 1
Domov
Echo24
Sdílet:

Letušky a stevardi Českých aerolinií vstoupí ve středu 26. srpna do stávky. Důvodem protestů, které potrvají tři dny, je snižování platů, které vedení ČSA prosadilo letos v únoru. Řekla to v pondělí předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová.

Po dobu stávky, která začne ve středu minutu po půlnoci a skončí v pátek minutu před půlnocí, nebudou stávkující na palubě letadel. Stávkovou pohotovost drží letušky od konce května. ČSA zopakovaly, že stávku považují za nelegální a že se pokusí omezit její dopad na cestující.

Podle odborů vedení Českých aerolinií se zástupci zaměstnanců nejedná konstruktivně. „Vzhledem k tomu, že vyjednáváme od října (2014) a bude září, tak nemáme zřejmě naději, abychom se dohodli u stolu. Proto jsme vyhlásili stávku“ uvedla Posová. Jak velká část palubních posádek ve středu odmítne nastoupit do letadel a kolik letů Českých aerolinií postihne, není možné zatím uvést, dodala.

„Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje,“ uvedly v tiskovém prohlášení ČSA. OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, které dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohly k zisku 13 milionů korun.

Posledním ostrým protestem v Českých aeroliniích byla na sklonku roku 2011 stávka pilotů, kteří odmítali přechod z Českých aerolinií do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, kde měli horší platové podmínky. Protesty tehdy ochromily desítky letů a ČSA si tehdy musely letadla i posádky pronajímat od jiných aerolinek, například od Air Berlin nebo bulharské Air Via.

Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv.

Piloti chtěli také stávkovat. Rozmysleli si to

Stávkovou pohotovost spolu s letuškami původně vyhlásili i piloti Českých aerolinií. V polovině minulého měsíce ale od přípravy protestu ustoupili a dohodli se s vedením na navrhované podobě kolektivní smlouvy.

Podle Českých aerolinií průměrná hrubá mzda letušek klesla ze 43 845 Kč v období mezi únorem až květnem 2014 na 31 985 korun v letošním únoru až květnu. „K tomu je ale třeba započítat kapesné a stravné, které letos v květnu činilo 11 000 korun,“ uvedl dříve mluvčí ČSA Daniel Šabík. Hrubá mzda vedoucí kabiny ve stejném období letošního roku byla podle něj v průměru 39 591 Kč.

Výraznějšího nárůstu mezd se podle Menšíka protestem nedomohou, protože ČSA nemohou ustoupit od politiky škrtání výdajů. Takto se i v pondělí vyjádřilo vedení ČSA, které uvedlo, že si společnost musí na sebe nejprve vydělat a že další ztráty nejsou možné. „Reálné je ale, že protestující dosáhnou alespoň nějakého zvýšení platů, které bude prezentováno jako kompromis. Takovýto výsledek zpravidla mívají stávky u jiných evropských dopravců,“ dodal.

České aerolinie loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.

Čtěte také: Letušky a stevardi ČSA hlasovali pro stávku

ČSA jsou po letech v zisku, za pololetí vydělaly 13 milionů

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články