„Lítačka je jen virtuální. Něco jako panda v pražské zoo“
NOVÁ tramvajenka
Podle opoziční TOP 09 nová tramvajenka v Praze s názvem Lítačka neexistuje a oznámení o jejím spuštění považuje pouze za mediální výstup. Po primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) bude chtít vědět podrobnosti o vzniku Lítačky. Novinářům to v úterý řekli zastupitelé TOP 09 Václav Novotný a Jiří Nouza. Novou kartu, která má nahradit opencard, představila primátorka v pondělí, fungovat by prý měla od poloviny roku a město ještě nyní řeší detaily v přípravě jejího spuštění.
„Všichni se baví, jestli se Lítačka špatně nejmenuje, ale ono by bylo správně hovořit o tom, jestli vůbec existuje. Tvrdím, že ne. Myslíme si, že je to takové mediální vyjádření primátorky, které svojí závažností nepřevyšuje vyjádření typu ‚přivezeme pandu‘,“ řekl Novotný. Narážel na dřívější vyjádření primátorky, že by ráda do pražské zoo získala pandu.
Zastupitelé kritizovali to, že kartu chystala primátorka v utajení a nikdo ze zastupitelů o jejím vytvoření nevěděl. „Nesporně budeme chtít o věci důkladné informace, máme na to jako zastupitelé právo. Navíc, jestliže ani dopravní podnik (DPP) neví, že se něco takového chystá, potom nelze očekávat, že to bude funkční,“ řekli. Karta podle nich s vysokou mírou pravděpodobnosti neexistuje, a primátorka tak záměrně klamala veřejnost.
Krnáčovou za postup při vytváření karty kritizovali už v pondělí také členové zastupitelského klubu ANO. Také jim údajně vadilo, že o přípravě nikoho neinformovala. Primátorka informovala minulý týden na operativním jednání rady své kolegy, že v pondělí veřejnosti představí novou tramvajenku. Radní však prý nic neprojednávali ani neodhlasovali.
Lítačka by podle Krnáčové měla nahradit problematickou kartu opencard. Od února chce magistrát spustit nový systém vydávání karet, od poloviny roku pak prý budou lidé jezdit na Lítačku. Přesný termín přechodu na Lítačku primátorka neuvedla. Náklady na připravovaný projekt podle ní nepřekročí deset milionů korun. V současnosti prý běží testovací provoz. Letos by měly souběžně platit jak Lítačka, tak opencard, kterou budou moci její držitelé využívat do doby, než jim vyprší platnost karty.
Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni vydala asi 1,7 miliardy. Karta měla mít celou řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou či průkazem do městské knihovny.