Seat Alhambra: Auto pro všestranné využití
SEAT
Rodinné auto musí splňovat mnoho nároků, přičemž ten nejzásadnější je určitě prostorový. Kdo má více než jedno dítě, ví, že prostoru je potřeba opravdu dost. Proto vlastně vznikla multifunkční auta, zkráceně MPV. Seat Alhambra je v současnosti jedním z nejlepších.
Seat Alhambra je dvojče Volkswagenu Sharan, ale není úplně jedno, které z těchto aut budete vybírat. Kromě odlišného znaku na kapotě a volantu je totiž rozdílná i nabídka motorů. Seat je jakýsi základnější stupeň: můžete ho pořídit i s motorem 1.4 TSI a také slabším, 115koňovým dvoulitrem TDI. Tyto možnosti VW u Sharanu nenabízí, má pouze silnější motory. Srovnatelná verze s motorem 2.0 TDI (140 koní) stojí 827 900 Kč u VW a 753 900 Kč u Seatu. Je zde ještě lehký rozdíl ve výbavách.
Spousta prostoru
Současnou Alhambru už dobře znám: projel jsem s ní Itálii, Chorvatsko a celé Česko. Už po několika kilometrech jsem se s ní velmi rychle skamarádil. Po prvním usednutí do vskutku prostorného interiéru sice budete mít pocit jako v dodávce (sedí se vysoko, leč sedadlo se dá výrazně snížit), ale po chvíli si uvědomíte, že jste vlastně obklopeni příjemným vnitřním prostorem s jasně řešenou ergonomií. Na ovládání si velmi rychle zvyknete, jediné, co je trochu rušivé, je relativně malý a ne zrovna nejrychlejší displej uprostřed palubní desky. Výběr složky z flashdisku zapojeného do USB je výzvou spíše pro spolujezdce, řidiče příliš zaměstnává a strhává jeho pozornost od samotného řízení.
Výhodou konstrukce auta je fakt, že ani extrémně vysoké postavy nebudou mít problém s místem nad hlavou ani pro nohy. Přesuňte se dozadu a budete potěšeni… Zadní samostatná sedadla (která jsou pohodlná a je na nich dost místa i pro dospělé) se dají odklopit či rovnou sklopit do podlahy, každé zvlášť. Vzniká tím rovná plocha (v kombinaci s dvojitou podlahou kufru), která je delší než dva metry, takže v případě nutnosti v pohodě poslouží i jako postel. Ohromný, široký zavazadelník je přístupný po odklopení pátých dveří. Má objem až 2430 litrů u pětimístné verze. V nabídce je totiž také sedmimístná varianta, u které jsou v podlaze zavazadelníku namontovány dvě spíše nouzové sedačky. Berte je jako zadní sedadla nějakého kupé s označením 2+2, ale svůj účel splní. Jen doplnění: za dvě místa navíc se připlácí 18 000 Kč a je nutné ještě dokoupit lepší klimatizaci. Jediné, co mi na celkově variabilním interiéru vadilo, byly elektricky ovládané boční a páté dveře. Bohužel tyto „vylepšováky“ se při běžném používání ukazují jako otravné a nikoliv prospěšné. Tento „paket“ vynechte a ušetříte si nejen nervy, ale také nezanedbatelných 23 800 Kč.
Radost kroužit oblouky
Testovaná Alhambra byla vybavena dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 140 koní, což je naprosto dostatečný motor. Výborně se hodí do role rodinného služebníka, má nerušivý zvukový projev, omezenou turbodíru a celkově přijatelnou, snad i důstojnou dynamiku. A dokáže jezdit za příjemných 6,5 l / 100 km, a to i při velkém zatížení. Ostřejší styl jízdy spotřebu posune maximálně o litr směrem nahoru, což je stále velmi dobrá hodnota (i vzhledem k vysoké hmotnosti naloženého auta). V případě testovaného vozu byl ale spřažen se šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG – a upřímně, to byl trochu problém. Zaprvé rozjezdy. Reakce na plyn jsou u DSG tradičně horší, auto se do křižovatky rozjíždí buď až příliš laxně, nebo se převodovka naopak rozhodne divoce vytočit motor (dělá to u i studeného agregátu). Druhá věc je, že převodovka subjektivně bere motoru výkon a objektivně lehce zvyšuje spotřebu. Můj průměr s DSG se nikdy nedostal pod 7 l / 100 km, a to i přes skutečnost, že jsem jezdil opravdu v klidu. Manuální verze je každopádně lepší a navíc o 42 000 Kč levnější.
Verze 4WD kombinuje čtyřkolku vybavenou Haldex spojkou s motorem 2.0 TDI (140 koní) a je k dispozici v obou výbavách, to znamená základní, leč dostatečné Reference i lepší Style. Čtyřkolka v tomto voze funguje velmi dobře, zkoušel jsem jí v různých situacích včetně lehkého horského terénu. Zadní kola se do akce přiřazují sama na základě údajů z elektronických systémů vozidla (ESP, ABS atd.), přičemž řidič nemusí dělat vůbec nic. Stačí lehký náznak prokluzu a elektronika sama pozná, že trakce předních kol je nedostatečná a okamžitě zapojí i zadní kola. Při vysokých, dálničních rychlostech je zase zadní náprava odpojena, a tím jsou na systém kladeny mnohem menší nároky. Spotřeba čtyřkolky se výrazně neliší od běžné verze s pohonem pouze přední nápravy.
Dojmy z jízdy jsou pozitivní. Alhambra má příjemné, tuhé řízení, s nímž je radost kroužit oblouky. Navíc má opravdu komfortní podvozek, který bez problémů překonává silniční nerovnosti, aniž by posádku rušil nějakými rázy či pazvuky. I dlouhé cestování je komfortní, pomáhá nejen nastavení odpružení, ale i dobrá sedadla a konečně i výborný výhled dopředu a do stran. Problém není ani směrem dozadu – krabicoidní tvar je přehledný. Alhambra má ještě jednu obrovskou výhodu, kterou nemá ani Volkswagen: můžete ji pořídit i s pohonem všech kol.
Pokud to shrneme, Alhambra je prostě super rodinné auto. Je praktičtější než například Ford S-Max a má mnohem lepší jízdní vlastnosti než francouzská MPV typu Peugeot 5008. A konečně, je za slušné peníze.
Plusy:
jízdní vlastnosti, variabilita interiéru, motor, nabídka pohonu všech kol, pohodlný podvozek, množství odkládacích prostor
Minusy:
převodovka DSG, elektrické ovládání dveří, ovládání dotykové obrazovky
Verdikt:
Pokud vás Alhambra zaujala, doporučuji si co nejrychleji zajistit testovací jízdu. Je to opravdu povedené, promyšlené a kvalitně poskládané rodinné auto, které s vámi v pohodě přežije období růstu a dospívání vašich dětí a navíc vás bude bavit v něm jezdit. Všechny ingredience jsou v ní dobře namíchány a pokud se spokojíte spíše s funkční než luxusní výbavou, příjemně vás potěší i cena.