Otevřel se nový Suezský průplav
Umožní plavbu v obou směrech
Egypt ve čtvrtek zahájil provoz nové větve Suezského průplavu, vybudována byla za jediný rok. Slavnostní ceremonie se zúčastnil egyptský prezident Abdal Fattáh nebo francouzský prezident François Hollande. Ve svém projevu se Sísí věnoval aktuálnímu dění a prohlásil, že jeho země porazí terorismus. Po jeho proslovu již novou větví průplavu propluly první nákladní lodě.
Prezident Sísí ve své řeči ocenil „obrovské úsilí“, které muselo být při výstavbě nové větve průplavu vynaloženo. „Během uplynulého roku ale Egypt nedal světu jen tento projekt, historie ukáže, že Egypt stál tváří v tvář té nejnebezpečnější teroristické ideologii,“ uvedl Sísí. „Bojujeme s nimi a porazíme je,“ dodal ve zjevné narážce na islamisty, kteří stojí za množstvím útoků, ke kterým nyní v zemi dochází.
Celebrations begin to open New Suez Canal in Egypt http://t.co/redbqgSVEB
— euronews (@euronews)
6. Srpen 2015
Ještě před ceremonií Sísí a jeho hosté pluli na jachtě průplavem, jehož břehy zdobily egyptské vlajky. Lidé z břehů mávali, ženy v tradičních krojích tančily. Nad loděmi doprovázejícími jachtu Al-Mahrúsa, která přepravovala francouzskou císařovnu Evženii při slavnostním otevření nově postaveného kanálu v roce 1869, přelétávala vojenská letadla. Byly mezi nimi i francouzské stíhačky Rafale, které Egypt nedávno koupil, a také osm strojů F-16 nakoupených v USA. Sto padesát let stará Al-Mahrúsa je nyní prezidentskou jachtou. Jako první vplula do Suezského průplavu roku 1869 a teď znovu jako první plavidlo proplula novou větví.
First Cargo Ships Pass Through New Suez Canal #Shipping #SuezCanal http://t.co/j8XeaGkoD7 pic.twitter.com/oMvuqgrnyq
— Pacific Tycoon (@PacificTycoon)
29. Červenec 2015
Mezi Sísího hosty byly také premiéři vlád Ruska a Řecka Dmitrij Medveděv a Alexis Tsipras, dále bahrajnský král šajch Sallmán bin Hamad bin Ísá Chalífa a kuvajtský emír šajch Sabah Ahmad Džábir Sabah.
Sísí zahájil stavbu loni v srpnu a oznámil, že by měla být dokončena do roka, tedy nikoli do tří let, jak se původně předpokládalo. Do roku 2023 se má díky ní zvýšit denní provoz v Suezu ze současných 49 na 97 plavidel, protože nová cesta umožní provoz v obou směrech, čímž se čekací doba zkrátí z 18 na 11 hodin. Do osmi let by se měl také státní příjem ze Suezu zvýšit z letošních 5,3 miliardy dolarů (132 miliard Kč) na 13,2 miliardy dolarů.
WATCH LIVE: Opening of the Suez Canal’s new waterway http://t.co/DMoeTGWkR2 pic.twitter.com/Qx778z3pVw
— RT (@RT_com)
6. Srpen 2015
Experti ale tvrdí, že toto zvýšení bude záviset na zájmu přepravců, který zřejmě takovým tempem neporoste. Navíc je prý trendem snižovat náklady lodní přepravy a nikdo nemá zájem o její zrychlování. „Tendence je snižovat rychlost lodí, aby se snížila spotřeba pohonných hmot. Fronty u Suezského průplavu teď všem vyhovovaly,“ řekl Ralph Leszczynski, který řídí výzkumné středisko italské námořní společnosti Branchero Costa.
Sísí však usiluje o zlepšení ekonomické situace své země a rozšíření kanálu prezentuje jako „dárek Egypta světu“. V Egyptě je populární, ale ve světě se poukazuje na represe, s nimiž potlačil opozici a kritiky.