Apple bojuje se svojí velikostí. A hledá odvahu

Skvělé výsledky, přesto rozpaky

Apple bojuje se svojí velikostí. A hledá odvahuANALÝZA 1
Ekonomika
Tomáš Pergler
Sdílet:

Je to asi nejvíce opěvovaná a nejsledovanější firma současnosti. A také největší veřejně obchodovaná společnost na světě. Její hotovost přesahující 200 miliard dolarů vypadá jako z jiné dimenze. Podle nedávno zveřejněných hospodářských výsledků za poslední fiskální čtvrtletí Apple pokračuje v pohádkové jízdě.  Jeho tržby se meziročně zvýšily o 33 procent na téměř 50 miliard dolarů a zisk poskočil více než o třetinu na 10,7 miliardy dolarů. Přesto se objevují úvahy, že velikost firmy začíná přerůstat jejímu vedení přes hlavu.

Akcie firmy po oznámení zmíněných výsledků o několik procent klesly. Namlsaným investorům nestačil odhad tržeb pro následující čtvrtletí, očekávali trochu víc. Důvod rostoucích pochyb ale pramení z něčeho jiného, než z cenové korekce na burze.

V říjnu uplyne pět let od smrti spoluzakladatele Applu a bezesporu geniálního technologického vizionáře a manažera Steva Jobse. Jeho otisk je ve firmě sídlící v kalifornském městě Cupertino stále hluboko přítomen. Nástupce Tim Cook dokázal udržet kormidlo v nastoleném kurzu a Apple úspěšně prodává nové řady klíčových produktů. Přichází ale doba, kdy firma musí prokázat, že i bez Jobse umí také udělat odvážný novátorský krok a diktovat trend, což k Applu dříve neodmyslitelně patřilo.

Někteří američtí komentátoři upozorňují na to, že Cook nezveřejnil prodeje za chytré hodinky Apple Watch, tedy první ryze nový produkt, který firma představila po Jobsově odchodu. V minulosti firma neměla s odhalováním prodejů svých novinek problém, zveřejnila tržby za první iPhony i iPady. Nyní se ale Cook vymluvil na konkurenční boj. Prozradil jen, že prodeje hodinek, které si mohli první zájemci pořídit v dubnu, překonaly interní očekávání. Analytici oslovení časopisem Fortune očekávali v průměru kolem čtyř miliónů prodaných hodinek. Z firemní výsledovky se ale dá odhadnout, že takový prodej nemohl být dosažen. Trh si tak přeložil mlžení Applu po svém.

„Apple nechce oznámit tržby svého produktu, protože se bojí, že neplní očekávání. Za Jobse společnosti stačilo porazit konkurenci a uspokojit zákazníky. Za současných očekávání Cook ví, že nemůže nikdy udělat dost,“ napsal komentátor agentury Bloomberg Leonid Bershidsky. Šéf Applu si podle něj zkrátka uvědomuje, že Apple Watch nebudou schopné finančně nahradit pokles tržeb některého z jiných výrobků, jako se to v minulosti podařilo v případě iPhonu, jenž vykryl nižší prodeje multimediálního přehrávače iPod. Společnost je očividně dobře řízená, úspěšná a schopná vítězit na technologickém trhu, stále ale vychází z Jobsova dědictví. „A to je nepříjemné, jako si obout příliš velké boty,“ konstatoval Bershidsky.

Technologický blog Digits, jenž patří deníku The Wall Street Journal, upozorňuje, že skepse vůči prodejům Apple Watch může pramenit ze slabých čísel, která zveřejnila firma na průzkum trhu Slice Intelligence. Ta vycházela z faktur, které zákazníci Applu získávají přes e-mail, a dříve v tomto měsíci oznámila, že prodej Apple Watch od jejich zavedení klesl o 90 procent. Cook ale označil tyto údaje za „absolutně špatné“ a prohlásil, že hodinky se určitě stanou jedním z hlavních dárků v letní dovolenkové sezóně. Uvidíme.

Čtěte také: Prodej iPhonů vzrostl, akcie Applu se ale propadly

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články