Blanka uzavře výjezd na Vítězné náměstí. Zachrání to Prahu 6?
Tunel Blanka
Praha 6 se dohodla s magistrátem na uzavření výjezdu z tunelu Blanka na Prašném mostě. Zablokovat by se měl do několika týdnů. Spolu s dalšími opatřeními to má pomoci zklidnit vyhrocenou dopravní situaci v městské části. Každodenní kolony trápí po otevření Blanky hlavně okolí Vítězného náměstí. Přispěla k tomu i uzavírka přilehlé dopravní tepny, ulice Korunovační. Opravovat se má až do konce roku.
„Městská část apelovala na řadu dopravních opatření. Vypadá to, že se podařilo najít shodu v zásadních bodech. V jednotkách týdnů by měl být uzavřen výjezd z tunelu u Prašného mostu,“ řekl deníku ECHO24.cz mluvčí Prahy 6 Martin Churavý k úternímu jednání s vedením města. Pražský magistrát podle něho od začátku nepostupoval komplexně. „Nedlouho po otevření tunelu došlo k uzavření Korunovační, což dopravu na Praze 6 ještě více zahustilo,“ doplnil.
Některá z plánovaných opatření přitom podle Churavého již fungují. „Poptávali jsme třeba světelnou závoru v Roztocké ulici, která by měla ulevit především ulici Jugoslávských partyzánů. Ta je již nainstalována. Domáhali jsme se také, aby bylo urychleně vyřešeno parkoviště na Vypichu. Některá opatření už mohla být realizována s předstihem. I tak je pozitivní, že se dělají aspoň nyní,“ doplnil Churavý.
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) byl původně proti požadavku městské části Praha 6. Nyní potvrdil, že možnost uzavření výjezdu zvažuje. „Dá se připravit, že bychom Praze 6 mohli vyjít vstříc a jeden výjezd bychom v ranních a odpoledních špičkách mohli zkusit zavřít,“ uvedl. Do konce týdne by měl mít potřebné podklady, zkušební změna značení by mohla být připravena za osm až deset dní. Fyzicky tunel uzavřen nebude, vjezd do něj zakážou proměnné značky.
Řidičů, které láká tunel Blanka, stále přibývá. V polovině července jím projelo rekordních 94 tisíc aut. Stavba za 43 miliard po ročním provozu ulevila hlavně dopravním tepnám na Praze 7, Praze 6 naopak přitížila, hlavně zmíněnému Vítěznému náměstí a Patočkově ulici. Za uzavření výjezdu do ulice Svatovítská proto tamní starosta Ondřej Kolář orodoval několik měsíců. Stěžují si i v Holešovičkách na Praze 8, kde s otevřením tunelu vzrostl provoz o 16 tisíc aut denně. Kolony se tvoří i u vjezdu do tunelu z Tróje.
Podle pražského náměstka pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) musí nyní město pokračovat v dostavbě dalších návazných staveb, zejména chybějící severovýchodní části Pražského okruhu. Ten by provoz rozmělnil z Troje a Holešoviček směrem ke Štěrboholské radiále. Podle postižených městských částí s tím však Praha měla začít mnohem dříve. Kritika kvůli tomu přichází i od neziskových organizací, podle kterých se následné dopravní komplikace daly předem tušit.
Návaznost tunelového komplexu na Pražský okruh by měla být dokončena do roku 2025. Konečný termín však může ohrozit i odvolání Petra Hlaváčka z čela Institutu plánování a rozvoje (IPR). Spolu s ním odchází i téměř celý tým, který se na přípravě Metropolitního plánu podílel.
Čtěte také: Provoz tunelu Blanka stojí 20 milionů korun měsíčně
Pražský armagedon. Dva roky vlády ANO v metropoli
Spor o Blanku. Starosta Prahy 6: ‚Nedá se tu žít.‘ Dolínek: ‚Tak rezignujte‘