Chybí řidiči? Za 10 let vyřešeno. Auta pojedou sama
Samořiditelná auta
Logistické firmy i dopravci hledají tisíce profesionálních řidičů. Úřad práce nabízí zájemcům o zaměstnání v oblasti přepravy zboží a hromadné dopravy rekordních 5800 volných míst. Podle odborníků z automobilového průmyslu ale řidiči nebudou za deset let možná vůbec potřeba. Z hlediska technologie jsou totiž už připraveny samořiditelné vozy. Jen je potřeba je zlevnit a upravit legislativu tak, aby mohlo dojít k jejich masovému rozšíření.
„Samořiditelné vozy v zásadě už dnes fungují. Nejzářivějším příkladem je Google, jehož auta za šest let v běžném provozu najela miliony kilometrů vesměs bez nehod. Došlo asi jen k dvanácti nehodám za dva miliony kilometrů, které byly ale způsobeny lidskými řidiči. Šlo o malé incidenty typu nedobrždění na semaforu,“ řekl deníku ECHO24.cz Tomáš Wiedermann, ředitel české pobočky americké konzultantské společnosti Boston Consulting Group.
Podle experta pražské kanceláře firmy, se kterou ohledně svých strategií spolupracují špičky světového automobilového průmyslu, zbývá sice ještě několik technologických otázek, které by se ale měly vyřešit během pár let. „Týká se to zejména plynulosti dopravy, nikoliv bezpečnosti. Když například na silnici odfoukne vítr pytel, tak samořiditelné auto raději zastaví a počká, až ho bude moci objet. Kdežto řidič normálně ví, že ho může přejet. Pytel pro to auto vypadá jako velký předmět,“ komentoval Wiedermann.
Souběžně s postupným rozvojem v osobní dopravě podle odborníků dojde k rozmachu i v nákladní a autobusové přepravě. „Dokážu si představit, že bude fungovat nějaký hybridní model. Řidič například vyveze nákladní auto z depa na dálnici za Prahou, pošle ho samotné přes celou Evropu třeba až na parkoviště před Madridem. Tam si ho vyzvedne jiný řidič, který s ním dojede do cílového skladu,“ poznamenal Wiedermann s tím, že záměr vybavit kamiony samořiditelnou technologií oznámila už třeba německá automobilka Daimler AG.
Za deset let budou vozy bez řidiče běžně na silnicích
K masové poptávce by podle odhadů expertů mělo dojít okolo roku 2025, tedy zhruba za deset let. Ze začátku bude ale stále potřeba přítomnost řidiče, který v autonomních autech bude plnit jakousi manažerskou funkci. Zatím na něm totiž stále leží zodpovědnost za to, že vůz jede správně, a také rozhodování, zda zastavit například na pokyn policisty.
„Automobilka Tesla oznámila, že už příští rok uvede do provozu tzv. dálničního autopilota. Stejně tak Google začíná zkoušet už plně samořiditelná auta i v modelových situacích se zákazníky, zatím jen ale pro uzavřené kampusy univerzit nebo domovy důchodců například na Floridě. Auta v těchto případech jezdí na soukromých komunikacích v rámci privátních pozemků, kde je pro ně jízda mnohem jednodušší, než běžný městský provoz,“ říká dále Wiedermann.
„Samořiditelná auta představují velké téma, které změní způsob fungování lidské společnosti. Z pohledu mobility se jedná o největší revoluci od vzniku auta před sto lety. Auto vás samo odveze do práce a pak ho pošlete, aby třeba vyzvedlo děti ze školy,“ dodal expert.
Autonomní vozy se při své jízdě kromě GPS orientují podle map s přesností na centimetry, jsou vybaveny radary i lidary, které skenují své okolí laserovými paprsky. Jsou mnohem přesnější, než klasické vozy i spolehlivější. Nepochybí totiž jako člověk v pozornosti. Očekává se, že se díky této technologii zvýší efektivita přepravy, plynulost i bezpečnost dopravy a eliminuje se úmrtnost na silnicích.
„Kromě senzoriky pro snímání blízkého, středního i vzdáleného okolí vozu a její plné fúze se předpokládá nutnost komunikace vozu s infrastrukturou a ostatními účastníky provozu, tzv. V2V (vehicle to vehicle) a V2I (vehicle to infrastructure) komunikace,“ komentoval to pro deník ECHO24.cz mluvčí Škoda Auto David Haidinger a dodal, že původně profesionální řidiči by pak postupně mohli během jízdy přebírat třeba funkci speditéra nebo dispečera.
Problémem je zatím cena a legislativa
Dalším důvodem, které prozatím brání plnému rozšíření samořiditelných aut, je kromě vysoké ceny i současné nastavení legislativy, které nepočítá s nepřítomností lidského řidiče. Změny se diskutují, nejdále jsou v tomto případě ale USA, kde některé státy povolily provoz částečně autonomních vozidel.
Vybavit jeden vůz autonomní technologií stojí podle společnost Boston Consulting Group až 100 tisíc dolarů. Tyto technologie je potřeba zlevnit alespoň na pět až deset tisíc dolarů – tedy na cenu, kterou jsou si lidé za samořiditelný vůz ochotni připlatit.
Čtěte také: Elektromobilům roste konkurence, vodík se už vyrábí z větru
„V kontextu jiných trendů a vývoje cen v automobilovém průmyslu se dá předpokládat, že cena samořiditelných technologií klesne na konkurenceschopnou částku zhruba za deset let. Jakmile se o to začnou zajímat běžní lidé, legislativní orgány budou tlačeni k tomu, aby se v tomto ohledu upravila regulace, která ve většině státech neumožňuje, aby auto jelo bez řidiče. Připraveny na to nejsou prozatím ani pojišťovny. Otázkou také bude, kdo by se měl vlastně pojistit – zda výrobci těchto aut, nebo majitelé,“ řekl dále Wiedermann z Boston Consulting Group.
Dodal, že kromě velkých technologických firem a nových automobilek jako je Google, Tesla, ale i třeba tradičních automobilek Daimler nebo Mercedes, které výrobu autonomních aut tlačí dopředu, posun bude do velké míry záviset na dodavatelích komponentů pro automobilový průmyslu. Právě firmy jako je Bosh nebo Delphi musí dospět ke zlevnění jednotlivých součástí technologie.