1 Týdeník Echo

Konec dálnic v Česku. Selhání Sobotkovy vlády

NOVÉ

Témata: ,

Nedávný verdikt Evropské komise je pro tuzemskou dopravu zničující. Období tříletého půstu, kdy se nedokončila žádná dálnice, se prodlouží nejméně na dalších pět let. Šoféři budou muset spoléhat na chátrající autostrády z uplynulých desetiletí. Ministerstvo dopravy informaci raději nekomentuje, teprve postupně si rozsah krize uvědomují experti.

„Pro dopravu to je katastrofální zpráva,“ potvrzuje exministr dopravy Zbyněk Stanjura. „Česká republika je neprůjezdná a na dlouhou dobu to tak zůstane,“ shrnuje bývalý ředitel projekční společnosti Mott&MacDonald Jiří Petrák. „Pomoci může už jen opravdu revoluční změna,“ tvrdí Ivo Rýc ze sdružení odborníků AFIM.

Na první pohled to nevypadá tak dramaticky. Evropská komise po osmi měsících jednání úplně odmítla návrh České republiky, aby bylo možné stavět dálnice, které získaly posudek EIA o vlivu na životní prostředí ještě před vstupem Česka do Evropské unie. Málokoho přitom napadne, že se verdikt týká prakticky všech chystaných dálnic.

Stále to ovšem nevypadá na úplnou katastrofu. Posudek EIA je možné doplnit a s minimálním zdržením v přípravě staveb pokračovat. Náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček se už nechal slyšet, že se posudky EIA stihnou doplnit během jednoho roku. „To platí jen v případě, že to půjde bez problémů. Jinak to může trvat dva nebo tři roky,“ oponuje exministr Stanjura. Pak ještě zbývá provést územní a stavební řízení, která nejsou o nic jednodušší, vysoutěžit dodavatele a začít stavět. Vážně se tím zpochybňuje vyhlídka, že nové dálnice budou dokončeny do roku 2022, do data, kdy bude možné čerpat šedesát miliard slíbených z Bruselu. „Evropská komise ráda využije šanci, jak nás oholit. EIA je dobrý důvod,“ předpovídá projektant Petrák.

Pro ministry Sobotkovy vlády se stávají hororovým čtením odstavce o dopravě z vládního programu. „Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na evropské sítě. Za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací,“ slíbili ministři parlamentu. Ve výčtu je několik autostrád, u nichž bylo předem zřejmé, že jde o prázdnou deklaraci, konkrétně „vídeňská dálnice“ R52 a spojení od Brna na sever k Moravské Třebové se značkou R43. Ovšem za nezbytné stavby, pro jejichž dokončení už včera bylo pozdě, se označuje komunikace R35, druhá spojka z Čech na Moravu v trase Hradec Králové – Olomouc. Významně měla pokročit dálnice D3 okolo Českých Budějovic a dál směrem k Linci, minimálně rozestavět se měla zbývající středočeská část silnice R6 z Prahy do Karlových Varů a první kilometry D11 z Hradce Králové směrem na Polsko. Všechny tyto projekty škrtla Evropská komise jedním tahem pera.

Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo

Z nového čísla Nakonec zvýší daně. Babišovi došly zdroje, přesto občanům dál slibuje miliardy

Echo týdne: Trump, Petříček a sníh ● Komentář: Vysoké mzdy zastavily průmysl ● Svět: Pekelný festival v Karibiku ● Recenze: Z časů, kdy to měli rádi horké

Rozpadají se nám těla i duše Neumíme lidi vracet do života, říká Pavel Kolář
Zelená školačka Kdo podnítil mezinárodní hnutí záškoláků?

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.