Škoda Rapid: Náhrada za starou felicii

ŠKODA

Škoda Rapid: Náhrada za starou feliciiAUTO TEST 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Škoda už dnes nabízí plnohodnotnou paletu modelů, mezi kterými najdete velký sedan i malý hatchback. A někde mezi se nachází modelová řada Rapid.

Ačkoliv jméno Rapid používala Škoda už ve 30. letech (a potom ještě jednou v 80. letech), dneska už pod ním nehledejme žádné náznaky sportovních ambicí. Rapid je auto, které velikostně i obchodně přesně zapadá mezi model Fabia a Octavia (třetí generace). V roce 2012, kdy byl poprvé představen na autosalonech, se stal nositelem nového designu Škoda, kterým začal tým pod vedením šéfdesignéra Jozefa Kabaně kompletně měnit vnější vizáž aut z Mladé Boleslavi.

Elegantní interiér

Rapid je nabízen ve dvou praktických variantách – můžete mít buď klasický pětidveřový hatchback, anebo liftback s rozměrnými výklopnými pátými dveřmi. Právě liftback, který svůj sesterský model překonává zejména v oblasti vnitřního prostoru, jsem měl k dispozici na test. Jelikož škodovky se obecně kupují kvůli dobrému poměru cena/všestrannost (či praktičnost), určitě vás zajímá, jak si modelová řada Rapid v tomto ohledu vede. Oba vozy jsou na tom opravdu dobře, zejména co se týká čísel – pod ohromnými (leč lehkými) výklopnými dveřmi liftbacku se skrývá 550 litrů prostoru, přičemž je možné ho sklopením zadních sedadel ještě rozšířit na maximálních 1490 litrů. Otvor po sklopených sedadlech sice není největší (není to kombi), ale i tak mě přepravní kapacita v dobrém překvapila. Hatchback nabízí o něco méně, 415 až 1380 litrů. I to je v této třídě fajn hodnota!

Vnitřní prostor Rapidu je řešen velmi jednoduše, ale z mého úhlu pohledu docela elegantně. Škoda vsadila na střízlivé, jednoduché linie, doplněné o funkční a jasně definované ovladače. Je to interiér, který ani v nejmenším neurazí, ale na druhou stranu nenabízí žádnou radost, vzrušení, ničím nevzbuzuje zájem. Hlavní je zde zmiňovaná funkčnost, jednoduchost a přehlednost. Nevadí mi to, jen sedadla by mohla být trochu výrazněji tvarovaná, jsou tuhá, ale boční vedení jim chybí. Výhodou strohého pojetí interiéru je snadná orientace ve všech potřebných funkcích.

Co výbava? Škoda v současné době propaguje u většiny svých modelů akční výbavu Fresh. Jedná se v podstatě o výbavový stupeň Ambition, který je doplněn o vybrané prvky. V praxi tak sériovou výbavu v podobě sady šesti airbagů, klimatizace, dálkového centrálu, palubního počítače, výškově nastavitelných předních sedadel a elektrických zrcátek doplňuje infotainment rádio Swing, zdířka Maxi Dot, tříramenný kožený volant a zvenku pak mlhovky a 15palcová kola v designu Matone. Celková cena?

Účinné brzdy

Škoda nabízí výbavu Fresh u modelu Rapid s motorem 1.2 TSI 66 kw/90 k (nebo silnější verzí o výkonu 81 kW/110 k), za který si účtuje 333 900 Kč. V případě, že využijete financování Škoda Finance od ŠkoFINu, činí akční nabídka slušných 303 900 Kč, v případě hatchbacku Spaceback dokonce o 5000 Kč méně. I tímto zařazením se Rapid přesně směřuje mezi Fabii a Octavii. Co tedy Škoda za 300 tisíc korun nabídne při jízdě?

Samotná konstrukce v sobě kombinuje standardní, ničím nevybočující techniku používanou v rámci koncernu u malých modelů. Vpředu je náprava typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, vzadu pak náprava kliková s vlečenými rameny, což je víceméně polotuhá náprava.

Ani jsem nečekal, že by jízdní vlastnosti nějakým způsobem vyčnívaly z obecného průměru. Pravda je, že jsou skutečně maximálně průměrné. Auto sice vykazuje relativně slušnou míru komfortu na nerovnostech (jako dělané pro české silnice), ale jinak jízdní vlastnosti příliš nepotěší. Auto není ani tuhé, ani měkké, ale něco mezi, nepříliš ochotně se skládá do zatáčky, a navíc nepřináší žádné informace od řízení. To je vybaveno elektromechanickým posilovačem, ale je nastaveno tak nějak mdle až odtažitě, což celkově nahrává stylu auta. Pochvalu zaslouží jen slušně dávkovatelné a účinné brzdy.

Praktická a „clever“
Škoda hlásá heslo Simply Clever. V čem spočívá? Je to soubor detailů, které opravdu umějí dělat radost – zprvu si možná všimnete praktické klipsny na parkovací lístky nebo škrabky na led umístěné ve víčku nádrže, ale uvnitř je toho víc. Například kufr – plato zavazadelníku se dá pohodlně uklidit do nákladové polohy, takže nepřekáží. Samostatnou kapitolou je tzv. síťový program, sestávající ze tří sítí, které v zavazadelníku uchytí vše potřebné. K nim jsou v nabídce i pevné háčky, také praktické. Po celém autě je řada odkládacích prostor, na lahve, kelímky, mapy a další věci. Ve stropě je kryt na sluneční brýle, v držáku nápojů gumový držák na chytrý telefon. V tomto ohledu prostě škoda boduje, umí vás těšit maličkostmi.

Slabší motor TSI o výkonu 90 koní je spíše chabějším společníkem. V nízkých otáčkách mu chybí chuť k vytáčení, ve vysokých spíš řve, než jede. Spotřeba činí kolem 7 l / 100 km. Motor je typický produkt downsizingu, malý čtyřválec s malým turbem i charakterem. K běžné přepravě stačí, ale nadšení nezpůsobí. Pětistupňové převodovce trochu chybí šestý rychlostní stupeň, zejména za hranicí dálničních 120 km/h (ideální cestovní tempo Rapidu), jinak je průměrná.

Levný model Škody má určitě řadu pozitivních vlastností – je opravdu praktický, prostorný, plný různých příjemných vychytávek, které při denním ježdění potěší. Je i dobře naceněný, takže minimálně z tohoto pohledu může zaujmout i mladší klientelu. Ovšem jízdní vlastnosti a nastavení auta potěší spíše starší lidi, kteří už chtějí jezdit klidně a neočekávají od svého vozu nijak výjimečné chování ani zážitky.

Plusy:

Prostorný interiér, praktičnost, variabilita, cena, komfort podvozku

Minusy:

Řízení, jízdní vlastnosti, reakce na prudké změny směru, sedadla

Verdikt:

Rapid Fresh se slabším motorem je auto pro starší klientelu, pro lidi, kteří vyřazují z provozu starou felicii a konečně se zmohli na nové auto. Je za dobré peníze, nabízí spoustu prostoru a splní převozní nároky. Víc od něj nelze čekat, ovšem na nic jiného si naštěstí ani nehraje.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články