‚Mám IQ 80! Jdu dobýt Evropu!‘ Uprchlíky řeší i youtubeři
Internetová poselství
Na vlně uprchlické krize se nevezou jen politici a nejrůznější aktivisté, ale nově i takzvaní youtubeři. Jejich více či méně profesionální videa zaměřená na téma běženců se těší vysoké sledovanosti, víří emoce na sociálních sítích a pro tisíce mladých se stávají zdrojem názorů a inspirací. Nutno podotknout, že bez ohledu na jejich kvalitu…
Naposledy se na tématu běženců „svezl“ youtuber Jan Valeš vystupující pod pseudonymem Johhny Valda. Ten v zveřejnil video nazvané „Debilní kecy uprchlíků“, kde v přestrojení za Araba paroduje některé stereotypy, které bývají s utečenci spojovány. Například uvádí, že „má IQ 80“ nebo, že „jde dobýt Evropu“.
Ačkoliv si Valeš ve videu rozhodně nebere servítky a mnoho lidí by jeho vystoupení mohlo dokonce označit za xenofobní či rasistické, u videa je připsáno upozornění, že nemá nikoho urážet. Každopádně , „Debilní kecy uprchlíků“ se dočkaly mimořádného úspěchu. Během čtyř dnů po zveřejnění video získalo úctyhodných 100 tisíc zhlédnutí, v neděli večer už to bylo téměř 130 tisíc.
Reakce jsou rozporuplné. Zatímco někteří Valešovo recesistické video o uprchlících chválili, jiným připadalo nevhodné. Obzvláště velké pozornosti se dočkal make-up, který si Valeš rozetřel na svůj obličej, aby vypadal snědší. Podle vlastních slov tak učinil proto, že „tomu chtěl dodat šťávu“.
‚Muslimové, Afričani a Arabové budou na každém rohu‘
O poznání vážněji se k otázce běženců postavil dvaadvacetiletý youtuber Daniel Karfík, který na internetu vystupuje pod pseudonymem Karfa. Ten namísto satirických skečů a politicky nekorektních narážek nahrál více než dvouminutový monolog, kde vyjadřuje své obavy z příchodu uprchlíků do Evropy a naopak vyjadřuje sympatie Tomio Okamurovi, který se stal jedním z nejhlasitějších odpůrců imigrace a rád se ukazuje i na protiuprchlických demonstracích.
„Točím toto video, protože chci podpořit pana Okamuru, protože jako jediný říká tomuhle všemu celému globálně ‚Ne‘. Protože přece nechceme, aby muslimové, Afričani a Arabové měli právo volit v naší zemi, to je přece nehorázný nesmysl,“ popisuje Karfík svůj postoj. Do nedělního večera mělo video přes 33 tisíc shlédnutí – sice méně, než prvně zmiňované, v porovnání s ostatními videi autora však patří mezi ta nejsledovanější.
‚Hlavní obětí islamismu jsou muslimové‘
Názor na imigranty, který prezentuje Karfík, ostře kontrastuje s postoji, které dlouhodobě zastává jiný, 27letýletý youtuber Martin Rota. Ten na svém kanálu nazvaném „Naprosto Retardovaný“ od letošního ledna zveřejnil už šest videí, která se více či méně dotýkají imigrace.
První dvě videa se na síti objevila krátce po lednových útocích v Paříži, kdy islamističtí teroristé provedli útokv redakci satirického časopisu Charlie Hebdo. Rota v nich varoval před plošnou nevraživostí vůči muslimům, která podle něj jen zavdává příčiny pro další radikalizaci stoupenců islámu a ve svých důsledcích vede ke zvýšené nedůvěře na obou stranách.
Další videa na téma migrace pak nahrál v průběhu léta, kdy kulminovala současná migrační krize a hrdlořezové z Islámského státu zahájili nové ofenzivy v Iráku a Sýrii. Rota ve videích opět zdůrazňoval, že muslimové jsou v první řadě lidé, kteří chtějí žít své životy.
„Náboženský radikalismus je na vzestupu. Spousta muslimů jsou ale jen obyčejní lidé, kteří jsou chycení v pasti radikalizujícího se prostředí, jsou oběťmi toho radikálního islámu. A když z obětí budeme dělat útočníky, riskujeme, že se z nich útočníci stanou,“ uvedl Rota. Zároveň připomněl, že největší tíhu boje proti Islámskému státu v současné době nesou okolní muslimské země. Sledovanost jeho zmíněných videí už výrazně překročila 40 tisíc.
Názory youtuberů, jejichž tvorbu pravidelně sledují přinejmenším desetitisíce teenagerů, přitom nelze brát na lehkou váhu – pro mladé bývají inspirací a zdrojem postojů. „Posledních několik let jejich sláva a vliv soustavně roste, tento trend bude velmi pravděpodobně pokračovat a celý systém se bude s přílivem financí rozvíjet,“ komentoval to už dříve pro ECHO24.cz Tomáš Gavlas, spoluzakladatel marketingové firmy Get Boost, která youtuberům pomáhá mimo jiné hledat reklamní partnery.