Konec segwayů v Praze. Značky zarazí lidi na kolečkách

Turisté budou muset po svých

Konec segwayů v Praze. Značky zarazí lidi na kolečkáchNOVÉ 1
Domov

Echo24

Speciální dopravní značky nově omezí pohyb vozítek segway v těch částech města, o kterých rozhodnou starostové. Poslanci o tom rozhodli při středečním schvalování silniční novely, která například nedovoluje cyklistům jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Sněmovna opět odmítla umožnit ministerstvu dopravy zvýšení povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic až na 150 kilometrů za hodinu. Novela také ukládá chodcům povinnost nosit za snížené viditelnosti na silnicích mimo obce reflexní prvky. Předloha zamíří k posouzení senátorům.

Města a obce by měly mít možnost zakázat v určitých částech svého území nebo i plošně pohyb vozítek typu Segway. Do novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou právě schválila Sněmovna, to navrhli poslanci TOP 09 Daniel Korte a František Laudát.

„Tato vozítka na chodnících jsou nebezpečná nejen pro matky s kočárky i handicapované občany,“ říká předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové František Laudát.

Podle návrhu poslanců by radnice mohly určit ulice či zóny, kam vozítka nebudou moci vjíždět nebo je ve své obci zakázat zcela. „Vozítka typu Segway do historických částí měst nepatří. V Praze 1 je v Loretánské ulici Škola Jaroslava Ježka pro zrakově postižené a na Maltézském náměstí Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené. Všichni jejich frekventanti, kteří se tudíž pohybují po Malé Straně ve zvýšeném počtu, jsou při střetu s takovým vozítkem mimořádně ohroženi, protože je nejenže nevidí, ale v uličním ruchu ani neslyší,“ uvedl poslanec TOP 09 Daniel Korte.

Nové omezení pohybu vozítek se nebude týkat pouze chodníků. Obce by totiž v případě, že zákon projde parlamentem, mohly zakázat jízdy na nich i na stezkách pro chodce a cyklisty, v pěších a obytných zónách přímo na silnicích. Výjimku by dostali jen policisté a strážníci.

Možnost zakázat vozítka ocení především pražští starostové. V hlavním městě jsou totiž u turistů velmi populární. „Už mnoho let požadujeme po ministerstvu dopravy takový zákon. Ideálním řešením je dát obcím pravomoc plošně zakázat provoz vozítek typu Segway. V centru Prahy totiž nelze dílčí omezení jejich provozu pomocí dopravních značek použít. V ulicích naší městské části je už nyní tak obrovská koncentrace lidí a vozidel, že by nové značky výrazně omezily nebo přímo znemožnily normální pohyb,“ míní starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

Na chodnících ohrožují, na silnice nesmějí

Omezení provozu obcemi představuje podle ministerstva dopravy kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek. Plošný zákaz by prý úplně znemožnil provozování těchto vozítek. Zákon upravuje taky rychlost, jakou na nich budou moci lidé jezdit. Na chodnících, stezkách pro chodce a stezkách pro chodce a cyklisty nebudou smět překročit rychlost chůze. Poslanci k těmto místům přidali na návrh TOP 09 taky pěší a obytné zóny. Jezdec na vozítku bude muset jet podle zákona tak, aby neohrozil chodce a cyklisty.

Segwaye doposud nemají v zákoně o provozu na pozemních komunikacích vlastní kategorii, a jsou proto považovány za chodce. Nemohou být používány na silnicích. Podle novely budou moci vjet do vozovky v místech, kde chodník není.

Povolit cyklistům a jezdcům na zvířatech až půl promile alkoholu, tedy zhruba dvě piva, neprosadil lidovec Jiří Junek. Stejně dopadl opětovný návrh ODS o rychlosti na dálnicích. Sněmovna jej sice v minulosti už jednou do zákona vložila, Senát to ale odmítl a poslanci tehdy jeho stanovisko přijali.

Sněmovna nepodpořila změnu navrhovanou Petrem Kudelou (KDU-ČSL), podle níž by policisté dostali právo zadržet motoristům řidičský průkaz při podezření, že spáchali přestupek, za který mu hrozí zákaz řízení delší než půl roku. Kudela návrh zdůvodňoval tím, že se mnozí motoristé vyhýbají správnímu řízení. Kritici ale mluvili o rozšiřování korupčního prostředí a omezování svobody. Na Kudelův návrh se ale asi zpřísní postih za jízdu přes železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno. Řidičům by úřady uložily vedle pokuty až půlroční zákaz řízení už při spáchání prvního takového přestupku, nikoli až opakovaného.

Čistit vozidla od sněhu a ledu povinností

Vládní novela taky uloží motoristům povinnost čistit vozidla od ledu a také od sněhu, pokud brání ve výhledu. Novela dá policistům pravomoc zadržet řidiči takzvaný malý technický průkaz, když na autě zjistí při kontrole nebo při objasňování dopravní nehody nebezpečnou závadu. Policista bude muset uvést, kvůli jaké závadě osvědčení zadržel.

Do zákona se dostala na návrh hospodářského výboru úprava o cyklistických zónách. Označeny budou dopravními značkami a kromě cyklistů do nich budou moci vjet jen vyznačená vozidla. Cyklisté by v zónách nemuseli jezdit jen za sebou, jak jim nyní ukládá zákon při jízdě ve vyhrazených pruzích nebo při jízdě po cyklistické stezce.

Chodci na silnicích mimo obec nebudou moci mít místo reflexních prvků svítilnu, jak chtěl Stanislav Huml (ČSSD). Sněmovna se postavila taky proti návrhu ODS na vypuštění povinnosti mít tyto prvky odrážející světlo. Podle předkladatelů by reflexní prvky měly zvýšit bezpečnost chodců. Huml neuspěl ani s dalším návrhem, jenž by uzákonil povinnost cestujících v prostředcích městské hromadné dopravy se za jízdy držet.

Čtěte také: Vozítko Segway je nebezpečný chodec. Na silnici však nepatří a cyklostezky nejsou

Poslanci: Povolme cyklistům dvě piva zákonem