Exšéf pražských muslimů jde před soud. Hrozí zákaz celé obce?
Pochybná konstrukce, míní právník Kysela
Žalobci poslali v pátek před soud bývalého předsedu Muslimské obce v Praze Vladimíra Sáňku za šíření islámské knihy, kterou označili za extrémistickou. Podle autora trestního oznámení Lukáše Lhoťana by blížící se proces mohl být prvním krokem k zákazu muslimských organizací v Česku. „To je pochybná konstrukce. Soud by musel dokázat nejen úmysl šířit nenávist, ale také přejít od slov k činům,“ míní ústavní právník Jan Kysela.
Policie rok a půl zkoumala knihu Základy tauhídu a nakonec došla k názoru, že splňuje znaky trestného činu „založení, podpory a propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka“.
V publikaci se uvádí, že je „nutno své neislámské vlády upřímně nenávidět a pohrdat jimi“. Chválí se tu také tresty jako sekání údů a kamenování.
K nejproblematičtějším pasážím knížky podle protiislámského aktivisty a bývalého muslima Lukáše Lhoťana, jenž loni podal trestní oznámení, patří tato: „Značná část víry v jedinečnost uctívání Alláha si žádá zavedení islámské legislativy šaríi, zvláště v zemích, kde muslimové tvoří většinu populace. Alláhův zákon musí být znovu zaveden v takzvaně muslimských zemích, kde vlády vládnou podle dovozených kapitalistických či komunistických ústav“.
V publikaci se dále se uvádí, že je „nutno své neislámské vlády upřímně nenávidět a pohrdat jimi“. Na jiných místech se hovoří o nadřazenosti věřících muslimů nad nevěřícími (nemuslimy) a jsou tu citovány texty, kde Alláh proklíná židy a křesťany. Chválí se tu také tresty jako sekání údů a kamenování.
Za vydání a distribuci knihy hrozí Sáňkovi až deset let vězení. „Nejde ale o jednotlivé věty. Spousta věcí v té knize dává skutečný význam až v souvislostech s islámským extremismem,“ míní Lhoťan. „Zdejší muslimové říkají: toho, co kážeme, se nemusíte obávat, vždyť nás tu je jen pár. Jenže kdyby jich bylo víc, zruší demokratickou ústavu,“ varuje aktivista. „Ten soud bude víc o extremismu než o Sáňkovi,“ říká.
Čtěte také: Zásah v mešitě: Sáňkovi hrozí za šíření islámské knihy až 10 let
Sáňka: Kam až jsme se to dostali?
Vladimír Sáňka se hájí tím, že pasáže v knize se týkají muslimských zemí. „Víte sám, jaké tam často vládnou diktatury. Ale autor knihy v žádném případě nevybízí k nějakému převratu nebo násilí,“ napsal Sáňka serveru ECHO24.cz. „Policie neprokázala nic ze svého tvrzení, které opakovaně šířila v médiích, že kniha je údajně rasistická, xenofobní, antisemitská. Nic takového se tam ani náznakem neobjevuje,“ je přesvědčen bývalý šéf pražských muslimů a dodává: „Kam až jsme se to dostali?“
Čtěte také: Policie čte 9 měsíců knihu o islámu. A prošvihla lhůtu
Posudek pro policii vypracovával například expert na extremismus Miroslav Mareš. Deník Právo před časem napsal, že právě na základě jeho expertízy se vyšetřovatelé přiklonili k názoru, že kniha zákon porušila. „Nemohu k tomu nic říct. Jen to, že posudek jsem vypracoval z pověření děkana naší fakulty,“ poznamenal Mareš, působící na Fakultě sociálních věd Masarykovy univerzity v Brně.
Podle Lhoťana by soud, který se bude zabývat islámskou publikací, mohl být prvním krokem k odebrání registrace muslimské obce coby náboženské organizace. Knihu autora Bilala Philipse, který má do Británie či Německa zakázaný vstup, totiž vydala Muslimská obec v Praze a brněnské Ústředí muslimských obcí se sídlem v Brně. Lhoťan argumentuje tím, že například ultrapravicová Dělnická strana byla zakázána také kvůli napojení na ideologii šířící nenávist, na národní socialismus.
Čtěte také: Muslimy už nevede obviněný Sáňka. Nahradil ho muž z Palestiny
Policie udeřila na muslimské špičky, míní expert
Kvůli penězům, nenávisti či poučení
„Pokud by soud prokázal, že jde o sdružení, které hlásá nesnášenlivost a chová se v rozporu s naším právním řádem, teoreticky by k takovému zákazu mohlo dojít,“ říká pedagog Právnické fakulty UK a bývalý ředitel Ústavu státu a práva Vladimír Balaš.
Podle ústavního právníka Jana Kysely nebude podstatné zkoumání toho, co je v knize napsáno, ale proč byla vydána. „Zda kvůli penězům, šíření nenávisti či poučení. Všechny tyto situace mohou mít odlišné následky,“ říká vedoucí katedry politologie a sociologie pražské Právnické fakulty.
„Ale rušit kvůli vydání knihy nejen vydavatele, ale i někoho kdo, je za ním, tedy náboženskou obec, mi přijde jako konstrukce když ne bizarní, tak určitě pochybná. Na náboženskou obec byste dosáhl jedině tehdy, kdybyste doložil, že určité náboženství nejen systematicky hlásá nenávist, ale že tam hrozí nebezpečí, že se přejde od slov k činům. Takže táhnout tu linku takto komplikovaně přes několik mezistupňů mi přijde krajně nepravděpodobné,“ dodává Jan Kysela.