Muslimy už nevede obviněný Sáňka. Nahradil ho muž z Palestiny
Výměna v pražské obci
Arabista Vladimír Sáňka, kterého policie obvinila z šíření nenávisti kvůli vydání kontroverzní islámské knihy, po sedmi letech skončil coby předseda Muslimské obce v Praze. Nahradil ho vystudovaný lékař, nyní podnikatel Mohammed Abdel Mageed, původem Palestinec, jenž v roce 2010 organizoval pozvání amerického politologa Normana Finkelsteina, autora knihy Průmysl holocaustu.
V jednom z mnoha obchodů s arabskými potravinami, které v poslední době vznikly mezi pražským Hlavním nádražím a Václavským náměstím, se serveru ECHO24.cz podařilo získat kontakt na nového šéfa pražských muslimů. Většina dosud oslovených lidí ve třech pražských modlitebnách tvrdila, že Mohammeda Abdela Mageeda vůbec nezná.
Muž s přezdívkou Al Asmar („snědý“, podle jiného výkladu „ten, co stojí při modlitbě), jenž má podle obchodního rejstříku v Česku firmy Caring Touch a Clean and Green Power Technologies, ovšem komunikovat s médii příliš nechce. „Pošlu vám e-mailovou adresu, na ni mi můžete poslat otázky a my vám později odpovíme,“ říká doktor Mageed dobrou češtinou, ale slíbenou adresu neposílá.
„Al Asmar“ působil ve Sdružení Přátel Palestiny, které roce 2010 pozvalo do Česka politologa Normana Finkelsteina. Autor knihy Průmysl holocaustu proslul kritikou údajného komerčního zneužívání utrpení Židů samotnými Židy a vystoupil na pražské Filozofické fakultě UK.
Zásah v mešitě a výměna vedení? Souvislost prý neexistuje
„Za změnou ve vedení Muslimské obce není nic převratného,“ sdělil serveru ECHO24.cz odstoupivší předseda Vladimír Sáňka, který si vymínil také pouze elektronickou komunikaci. Arabista odmítá názor, že by se obec k výměně rozhodla třeba proto, aby po jeho obvinění neměla potíže s úřady.
České Ústředí muslimských obcí totiž letos, kdy uplyne deset let od jejího zaregistrování coby náboženského sdružení, může požádat o jakýsi vyšší stupeň registrace, po němž by bylo možné vyučovat islám jako náboženství i na školách.
Sáňka byl na jaře policií obviněn za šíření nenávisti, protože organizoval vydání knihy konvertity Bilala Philipse Základy tauhídu. V ní se například schvaluje nenávist k „neislámským vládám“ (byť jen v islámských zemích). V dubnu kvůli Sáňkovu obvinění vtrhla do několika pražských mešit během modliteb dokonce zásahová jednotka, což muslimové považují za nejhrubší urážku.
Čtěte také: Policie udeřila na muslimské špičky, míní expert
Bosí muslimové protestovali modlitbou na Letné
„Změna ve vedení obce nemá se zásahy policie v pražských modlitebnách nic společného. Nikdo z vedení se nedopustil ničeho, kvůli čemu by musel z vedení odstoupit,“ prohlašuje Sáňka, který nadále zůstává v předsednictvu Muslimské obce.
„Během posledního půl roku z vedení obce odstoupili dva místopředsedové, proto se letos v červnu konaly doplňující volby do předsednictva. Novými místopředsedy jsou čeští muslimové Miroslav Krakovič a Lenka Balická, namísto odstoupivších Samera Shehadeha a Věry Scherer,“ informuje Sáňka.
„Občas je změna potřeba. Vy snad taky volíte pořád stejnou vládu?“ prohodí v „halal“ (arabská obdoba pojmu košer) obchodě Galaxy u Václavského náměstí jeho majitel Mohammed Rachid, původem z Libanonu.
Kreuzberg to ještě není
„Nejvyšší autoritou pro muslimy není předseda obce, ale duchovní,“ podotýká Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu AV ČR. Pražským imámem stále zůstává Sámer Shehadeh, který však už nebyl znovu zvolen coby místopředseda obce. Stále nebyl jmenován imám pro novou mešitu v centru Prahy, která byla otevřena začátkem léta.
Ta byla vybudována ve vnitrobloku domu v Opletalově ulici u Václavského náměstí, v jehož suterénu je muslimská „halal“ jídelna. Modlitebna s velkou zrcadlovou stěnou je asi jen sto metrů od další mešity, která se nachází v první patře Grossmannovy pasáže, kde má kancelář i Muslimská obec.
Arabských obchodů, směnáren, kopírovacích center, holičství, fastfoodů s kebabem a dalších „halal“ restaurací mezi Hlavním nádražím a Václavským náměstím v poslední době přibylo. Před jejich vchody postávají skupinky arabsky mluvících mužů a chvílemi má člověk pocit, že se ocitl na předměstí Marseille, a ne v centru Prahy. „Muslimobijci to rovnou označují za malou Káhiru, ale podle mě má situace hodně daleko i k berlínskému Kreuzbergu,“ míní orientalista Ostřanský v narážce na čtvrť obývanou v německé metropoli tureckými přistěhovalci.