Zajímavé řešení – Nisan Quasqai

Zajímavé řešení – Nisan Quasqai
Byť má Nissan Qashqai pod kapotou spalovací motor, je řešení jeho pohonu poměrně neobvyklé, i když ne úplně neznámé. Foto: Nissan
10
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Byť má Nissan Qashqai pod kapotou spalovací motor, je řešení jeho pohonu poměrně neobvyklé, i když ne úplně neznámé. V kompaktním crossoveru totiž pracuje tříválcový benzinový motor 1,5 litru jako generátor elektrické energie, zatímco hnací sílu přenáší na přední kola elektromotor s výkonem 140 kW. Systém, který Nissan označuje jako e-POWER, má v teoretické rovině řadu výhod, a jak potvrdil i náš test, přenáší se většina z nich i do praktického soužití s autem.

Není problém s tímto 4,43 metru dlouhým crossoverem jezdit v průměru za 5,5 litru na 100 km, a to i v celkem svižném jízdním tempu. Dálniční provoz a větší nároky na dynamiku znamenaly zvýšení spotřeby zhruba jen na 6,1 litru na 100 km, což v kombinaci s nádrží o objemu 55 litrů znamená, že s tímto autem nebude problém přiblížit se s dojezdem 1000kilometrové hranici. Další výhoda spočívá v tom, že spalovací tříválec je při normální jízdě sotva slyšitelný, projevuje se až v momentě, kdy řidič šlape na plyn, a elektromotor tak vyžaduje vyšší přísun energie. Mimochodem, tím, že kola pohání elektromotor, odpadá u tohoto řešení klasická převodovka, což je další úspora nejen hmotnosti, ale i případných servisních problémů. Kromě toho má auto z hlediska dynamiky a elasticity blízko projevu čistého elektromobilu, neboť točivý moment 330 Nm je k dispozici okamžitě. Auto rovněž umožňuje ryzí čistě elektrickou jízdu, která je ale kvůli omezené kapacitě akumulátoru pouhých 1,97 kWh maximálně několikakilometrová. Tak či onak, tuto možnost volby řidič má – stačí stisknout tlačítko na středové konzole. Hned vedle je tlačítko tzv. ePedalu. Po jeho aktivaci stačí k ovládání vozu pouze pedál plynu a auto si v případě povolení tlaku nohy samo brzdí. Ne však do úplného zastavení. Tento způsob jízdy je sice zajímavý a pomáhá pomocí rekuperace s ještě efektivnějším hospodařením s energií, ale jízda není v některých situacích úplně komfortní, decelerace vozu je někdy až příliš silná a pro posádku ne zcela příjemná.

V oblasti odladění podvozku a celkového handlingu auta odvedli konstruktéři velmi dobrou práci. Není totiž v dnešní době úplně zvykem, aby u kompaktního SUV měl řidič za volantem takhle dobrý pocit. Podvozek dobře informuje o tom, co se děje pod koly, auto zvládne i dynamičtější průjezdy zatáčkami, hmotnost přenáší přirozeně a nechová se ani v mezní situaci záludně. Během jízdy má řidič k dispozici i dost přesné řízení a volant, který se příjemně drží a má optimální velikost. Přitom je však podvozek dostatečně tuhý a robustní, takže je auto i na devatenáctipalcových kolech komfortní, k čemuž bezesporu přispívají i pneumatiky s vyšším profilovým číslem 50. Vlastně by se chtělo říct, že je takové chování vozu v dnešní době normální, ale ona je to v podání modelu Qashqai ve skutečnosti spíš pozitivní výjimka. O to víc zamrzí naladění bezpečnostních asistentů, které jsou veskrze příliš úzkostlivé. Zejména hlídání jízdy v pruhu nás dost iritovalo – na okresce stačilo se přiblížit krajnici, třeba při běžném vyhýbání se s protijedoucím autem, a nissan nejenže začal tahat za volant, ale také nepřirozeně přibrzďovat, jakkoli noha stále tlačila na plyn. A signalizace překročení rychlosti? Škoda mluvit! Její vypnutí po každém nastartování je proces na dlouhé sekundy.

Aktuální modelová generace tohoto SUV se ocitá zhruba v polovině životního cyklu, takže testovaný vůz je již po faceliftu, který přinesl změny ve vzhledu, výbavě a technologiích. Qashqai je tak prvním nissanem v Evropě se zabudovaným systémem Google v infotainmentu, dočkal se (bohužel) rekalibrace různých bezpečnostních systémů a systém se čtyřmi vnějšími kamerami nyní zvládá pohled 3D, a to nejen shora, ale také z jednoho z osmi předdefinovaných úhlů. A cena? Nissan Qashqai můžete mít s tímto motorem od 769 990 Kč, v nejvyšší výbavě TEKNA PLUS stojí 969 990 Kč.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, úsporný pohon, kvalitní materiály i zpracování.

Minusy:

Zbrklé až otravné asistenty, nepřirozený režim ePedal, maximální rychlost jen 170 km/h.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz