BMW 320D: Po omlazení stále skvělé
AUTO
BMW během roku 2024 lehce omladilo aktuální generaci řady 3 (G20). Ta se vyrábí od roku 2019 a aktuálně došlo zejména k drobným designovým změnám.
Facelift je pojat klasicky – lehké úpravy jsou vidět na vnějších tvarech karoserie (nárazník, maska chladiče atd.), do podběhů se nastěhovala nová kola, pro karoserii lze zvolit dva nové odstíny. Z hlediska pohonu se toho také moc nemění, což je dobře. Základem nabídky jsou benzinové a naftové modely, a to jak se čtyřválci, tak šestiválci. Čtyřválce mají objem dva litry a jsou vždy přeplňované. V případě benzinových jednotek je nabídka jasná: verze 318i má 156 koní, verze 320i má 184 koní, verze 330i dokonce 245 koní. Šestiválec pro M model M340i nabízí plnotučných 374 koní. Naftové čtyřválce jsou rozděleny podle výkonu na 318d s výkonem 150 koní a 320d s výkonem 190 koní (k tomu se dostaneme). Vznětové šestiválce najdeme ve verzích 330d (265 k) a M340d (340 k). Doplníme, že všechny vznětové verze (a benzinový šestiválec) mají mildhybridní techniku ve formě 48V startér generátoru, což člověka nijak neruší. Většina verzí je nabízena i s pohonem všech kol xDrive, za který se připlácí cca 65 000 Kč. V nabídce je také plug-in hybrid 330e. Všechny verze jsou už automaty, využívající služby prověřené osmistupňové převodovky ZF.
Testovaná verze nesla označení 320d xDrive Touring, což znamená, že měla připojitelnou čtyřkolku a přicházela v praktické karoserii kombi. Dodejme, že BMW řady 3 je tradičně nabízeno i jako sedan, kupé, gran coupé a kabriolet jsou už několik generací označovány jako řada 4.
Rovnou se podívejm na pohon – dvoulitrový čtyřválec startuje téměř okamžitě, aniž zdlouhavě žhaví. Je hezky odhlučněný, ani zastudena není jeho projev rušivý. Výkon 190 k (a 400 Nm točivého momentu) stačí při hmotnosti lehce přes 1800 kg ke zrychlení na stovku za 7,2 s a pro maximální rychlost 225 km/h. V praxi jde o zcela dostatečné hodnoty, navíc dokreslené příjemnou spotřebou od 6,5 litru na 100 km do 8 litrů na 100 km, pokud využíváte pružného motoru v ostřejším a celkově vhodnějším režimu Sport.
BMW řady 3 bývalo vždycky etalonem svezení v prémiové střední třídě. I po provedeném faceliftu (s drobnými úpravami v oblasti podvozku) stále patří na vrchol z hlediska ovladatelnosti, přenosu hmotnosti a jízdních vlastností. Trochu slabší pocit máme z vyumělkovaného řízení, ale to už je u nových aut celkem standard. U prémiových výrobců hodně záleží na tom, jakou verzi a jaké pakety si zvolíte. Testovaný vůz bez M paketu na 18palcových kolech byl v tomto ohledu skvělý, protože byl opravdu komfortní, a to i na rozbitých cestách. Pneumatiky s vyšším profilem dokázaly pěkně pracovat s povrchem, celek tak získal ještě víc jistoty.
Uvnitř se toho také moc nezměnilo, kromě různých detailů je nejviditelnější změnou je zploštělý sportovní volant, ze kterého nadšeni nejsme, ovšem naštěstí se mu ve výběru můžete vyhnout. Oceňujeme, že zůstal klasický iDrive, doplněný o několik tlačítek, naopak klimatizace a většina dalších věcí se bohužel ovládá přes klenutý displej. Kombi o délce lehce přes 4,7 metru nabízí prostor pro pět cestujících a v neposlední řadě také snadno využitelný a dobře vyřešený zavazadlový prostor s hodnotami 500 až 1510 litrů. Odkládacích míst je uvnitř dostatek, tradičně na vysoké úrovni jsou například kamery parkovacích asistentů, dobře odladěné jsou i moderní bezpečnostní systémy.
Samozřejmě že nikdo normální snad nechce, aby mu auto zasahovalo do řízení, takže je po chvilce hledání stejně vypínáme, abychom zůstali pány situace. I přes drobné nedostatky, způsobené zejména dogmaty doby, je BMW řady 3 stále správné BMW, nabízející velmi kultivované motory, propracované pohony, krásné interiéry a nadprůměrné jízdní vlastnosti. BMW 320d xDrive začíná na 1 391 000 Kč, a pokud to trochu přeženete s výbavou, jste na cca 1,8 milionu Kč, což je v této třídě ovšem běžné.
Plusy:
Kultivovaný motor, jízdní vlastnosti, spotřeba.
Minusy:
Necitlivé řízení, chybějí ovladače klimatizace.