Poslední vynález podvodníků – padělají průkazy policie. Lidé už přišli o miliony
TRIKY PODVODNÍKů
Policie varuje veřejnost před novou vlnou propracovaných podvodů, při nichž pachatelé zneužívají důvěry lidí tím, že se vydávají za policisty nebo pracovníky České národní banky. Čím dál častěji přitom používají padělané služební průkazy, falešné e-maily, manipulativní scénáře a dokonce i videohovory s upraveným obličejem. Cíl je jediný – vzbudit paniku a donutit oběti, aby okamžitě převedly své úspory na takzvané „bezpečné účty“, případně je předaly kurýrovi, který si pro ně „oficiálně“ přijede.
„Pachatelé jsou mistři agresivní manipulace,“ upozorňuje Policie ČR ve své aktuální výstraze. „Používají různé legendy – například že si někdo pokouší vzít úvěr na jméno volaného, a proto je nutné peníze rychle ochránit. Podporují to zasíláním falešných dokumentů a průkazů, které mají oběť přesvědčit, že jedná s důvěryhodnou autoritou.“
Zásadní novinkou posledních měsíců je používání falešných policejních průkazů, které jsou často graficky zdařilé a doprovázeny jmény a fotografiemi skutečných nebo smyšlených osob. Podvodníci je posílají prostřednictvím e-mailu, aplikací typu WhatsApp nebo zobrazují během videohovoru, v němž mají pozměněný obličej a vystupují jako pracovníci ČNB nebo detektivové.
„Policisté se nikdy neprokazují služebními průkazy v rámci telefonických hovorů a nikdy nikoho nenutí k převodům peněz ani k předávání hotovosti kurýrovi,“ upozorňuje policejní mluvčí Soňa Štětínská. „Jakmile někdo takto vystupuje, je to téměř jistě podvodník.“
Fenomén se neomezuje pouze na velká města. Podvodníci působí napříč republikou – od Prahy a Brna až po Hradec Králové nebo Pardubice. Podle policie jde o dobře organizované skupiny, které využívají psychologický tlak, technické znalosti i anonymitu digitálního prostoru.
Na severní Moravě letos policisté zaznamenali dramatický nárůst podobných případů. „Jen za první čtvrtletí letošního roku evidujeme zhruba 40 případů falešných bankéřů, kteří z obětí vylákali téměř 15 milionů korun. Loni to za stejné období bylo 25 případů se škodou kolem čtyř milionů,“ uvedla Štětínská.
Typickým případem je žena z Karvinska, kterou kontaktovala údajná pracovnice banky s tvrzením, že na její jméno byla zneužita osobní data. „Žena podle instrukcí zadávala přihlašovací údaje na neznámou stránku, kam se přihlásila kvůli údajnému zabezpečení účtu. Během necelé hodiny převedla tři miliony korun. Skutečný bankéř jí volal až poté, co už bylo pozdě,“ doplnila mluvčí.
Policie apeluje na veřejnost, aby si veškerá podobná volání důsledně ověřovala – a to nikoliv prostřednictvím čísel nadiktovaných volajícím, ale přímo u své banky nebo na oficiálních kontaktech Policie ČR. Nikdy by lidé neměli do telefonu nebo počítače instalovat neznámé aplikace, potvrzovat transakce diktované po telefonu nebo zadávat citlivé údaje na neznámých internetových stránkách.
Průměrná škoda na jednoho poškozeného aktuálně přesahuje 450 tisíc korun a oběťmi nejsou pouze senioři. „Průměrný věk podvedených je 42 let. Podvodníci cílí i na mladší, vzdělané lidi a jejich manipulace je mimořádně silná,“ dodává Policie ČR.
Pokud má někdo podezření, že se stal obětí podobného podvodu, měl by neprodleně kontaktovat svou banku, zaznamenat co nejvíce důkazů – například telefonní čísla, e-maily nebo snímky obrazovky – a obrátit se na Policii České republiky. Policie zároveň vyzývá veřejnost, aby na hrozbu upozornila své blízké. „Sdílejte, informujte, varujte své okolí. Ohroženi jsme všichni,“ stojí v závěru výzvy.