Kolik lidí se vejde do plynové komory? Kdy ochrneš? Děti dostaly zvrácené úkoly z holokaustu

HOLOKAUST NA ZŠ

Kolik lidí se vejde do plynové komory? Kdy ochrneš? Děti dostaly zvrácené úkoly z holokaustu
Shutterstock Foto: Bizarní úkoly, které se zabývaly holokaustem a fungováním koncentračních táborů, představil vyučující fyziky na Základní škole v Rosicích u Brna.
1
Domov
Sdílet:

Bizarní učební projekt, který se zabývá holokaustem a fungováním koncentračních táborů, představil vyučující fyziky na Základní škole v Rosicích u Brna. Školní projekt "Holocaust" určený pro žáky 9. třídy se zabývá způsoby likvidace v táborech, popisuje účinky chemických látek či elektrického proudu na lidský organismus. Kromě toho osnova obsahuje otázky typu: Kolik lidí se vejde do plynové komory? či Jak vysoké napětí v elektrickém vedení dokáže usmrtit člověka? "Tohle je totální ztráta soudnosti a za hranou těch největších oslovin našeho školství tohoto tisíciletí," řekl školní psycholog Robert Čapek.

Na kontroverzní učební plán upozornil učitel, školní psycholog a autor učebnic Robert Čapek v příspěvku na sociálních sítích, kde vystupuje pod pseudonymem Líný učitel. Speciální učební projekt "Holocaust" byl v rosické škole představen krátce před Dnem památky obětí holocaustu, který připadá na tuto sobotu.

Školní zadání mělo žákům 9. třídy přiblížit hrůzy 2. světové války. Podle Čapka zadání obsahuje otázky typu: "Jak zabíjí elektrický proud?" či "Kolik lidí se do té komory vejde?" Mezi další okruhy fyzikálních otázek a témat patří: jakým plynem se komora plní, kdo vynalezl plynovou komoru, jaké napětí mělo elektrické vedení kolem tábora nebo při jaké hodnotě napětí člověk ochrne či zemře.

Autor učebnic a školních metodických textů situaci označil za totální ztrátu soudnosti. "Snaha o jakési prolínání předmětů nesmí přece končit tím, že budeme počítat průtok plynu v plynových komorách nebo nosnost palet na mrtvoly," napsal Čapek. "Vím, že české školství produkuje leccos za hranicí zdravého rozumu a empatie je pro mnoho českých pedagogů sprosté slovo. Tohle je ovšem za hranou těch největších oslovin našeho školství tohoto tisíciletí," domnívá se.

Žáci 9. třídy v moravských Rosicích dostali zadání ve školním e-mailu v rámci fyziky. "Děti mají hledat informace na internetu v hodině fyziky. Na noteboocích vypracovat prezentaci jako odpovědi na tyto otázky a v pátek je prezentovat před třídou na známky," doplnil Čapek.

Ředitel rosické školy Zbyněk Minařík se omluvil a uvedl, že podivné školní zadání z fyziky bylo součástí mezipředmětového projektu zaměřeného na holokaust. "Důraz byl kladen především na humanitní předměty, kde žáci vyhledávali a vysvětlovali základní pojmy související s holokaustem, četli knihy a pracovali s tematickými texty. Následně proběhla řízená diskuse. Žáci tak během několika vyučovacích hodin tomu věnovaných získali dostatečný vhled do daného tématu," řekl Minařík pro deník Blesk.

Kontroverzní projekt pochází od pedagoga fyziky. "Řečeno na rovinu, tento výstup se vyučujícím hrubě nepovedl a vůbec neměl vzniknout. Je nedostatečně citlivý k danému tématu a rozhodně jej nechci hájit," přiznal ředitel s tím, že to považuje za individuální chybu jednotlivce. "Mrzí mě, že skvělou práci ostatních částí projektu takto znehodnotili. Chci se osobně omluvit za tento nedostatečně citlivý přístup. Uvědomujeme si, že toto zadání bylo více než nevhodné," uzavřel Minařík.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články