Zákaz spalovacích motorů? Výbor doporučil vládě zohlednit argumenty z petice proti
PETICE
Sněmovní petiční výbor doporučil některým ministerstvům, aby se zabývala argumenty petice za zachování možnosti vyrábět a prodávat automobily se spalovacími motory. Petici vyvolala politická strana Svobodní. Sešlo se pod ní 30.000 podpisů, informoval předseda petičního výboru Tomio Okamura (SPD). Petici přišel představit zástupce petentů a předseda Svobodných Libor Vondráček. Uvedl, že petici předával loni v prosinci s 30.000 podpisy, ale celkem se jich sešlo na 60.000, písemných i elektronických.
Okamura mimo jiné řekl, že zákaz spalovacích motorů je hloupý, aktivistický a je třeba ho zrušit. Ohrožuje českou ekonomiku, míní. Petice podle něj pojmenovává palčivé téma, které hýbe českou veřejností. Po dohodě s Vondráčkem navrhoval do usnesení vložit výzvu vládě, aby se v příštím roce v Bruselu postavila proti zákazu aut na benzín a naftu. Tento návrh ale nezískal ve výboru dostatečnou podporu.
„My chceme zachovat auta, nikoli bojovat proti elektroautům,“ konstatoval Vondráček. Argumentoval například tím, že víc než 5,5 milionu lidí žije v ČR ve městech pod 14.000 obyvatel a auto pro ně není luxus a prostředek jak škodit přírodě nebo jiným lidem, ale existenční nutnost. Zákaz podle něj zasahuje i do svobody podnikání a svobody volby. Poukázal na to, že v roce 2026 se bude zákaz znovu posuzovat. Budoucí česká vláda by proto měla mít jasné stanovisko pro české občany a české zájmy, podotkl.
EU chce zakázat prodej automobilů se spalovacím motorem od roku 2035. Český premiér Petr Fiala (ODS) loni v prosinci řekl, že o odložení zákazu platnosti je nutné debatovat. Česká republika spolu s Itálií na konci minulého roku vyzvala EU k urychlení hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu je rovněž akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025.
Náměstek ministra dopravy Václav Bernard připomněl, že se české straně podařilo prosadit realističtější a přijatelnější podobu normy Euro 7. Tím se podle něj podařilo zabránit ohrožení konkurenceschopnosti evropských výrobců i dostupnosti zejména malých vozidel. Ministerstvo se domnívá, že stanovovat pevný termín konce spalovacích motorů je zbytečné. Je potřebné podporovat inovace a rozvoj pokročilých technologií, které umožní dekarbonizaci silniční dopravy, popsal.
Jan Strakoš z ministerstva průmyslu uvedl, že Česko plně respektuje závazky plynoucí z evropské legislativy. Usiluje ale o zachování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, který tvoří klíčovou součást národního hospodářství. Strakoš informoval, že ministerstvo spolupracuje s automobilovým sektorem na řešení, které umožní změny, ale minimalizuje negativní dopady na zaměstnanost a hospodářský růst.
„Myslíme si, že trvá obecný konsensus na tom, že dochází ke klimatické změně a že ta změna je antropogenní, to znamená, že je způsobena člověkem,“ řekl ředitel odboru strategie a dekarbonizace ekonomiky ministerstva životního prostředí Miloslav Keltner. Jeho slova vyvolala některé nesouhlasné projevy mezi přítomnými, až je musel předsedající vyzvat, aby zachovali klid.