Bohaté dotace na elektroauta vyšroubovaly zájem Čechů. Stát už poslal firmám desítky milionů
ZÁJEM O ELEKTROMOBILY
Navzdory dřívějším obávám se zdá, že státní dotace na firemní elektromobily jsou solidní hit. Za tři měsíce od jejich spuštění se podle nejnovějších statistik na nákup elektrických vozů rozdalo už několik desítek milionů korun. Zřejmě se tak nevyplní obavy, že v případě nezájmu by peníze šly přímo z kapes Čechů, protože by je evropské fondy neproplatily. Dotační program také rozhýbal zájem o elektromobily na českém trhu. Česká republika nicméně i tak zůstává na předposledním místě v EU s podílem registrací nových elektromobilů. Současně, jak dokazuje i německý příklad, když dotace skončí, zájem prudce opadne.
V českém případě jde konkrétně o program Národní rozvojové banky (NRB), která po třech měsících provozu dotací oznámila, že zatím přispěla na nákup 2 084 osobních elektromobilů, desítky elektrických nákladních vozů a 796 dobíjecích stanic. NRB také poskytla finanční příspěvky ve výši 65 milionů korun, které částečně pokryly náklady na pořízení bezemisních vozidel a dobíjecích stanic.
„Od spuštění programu se na nás obrátili podnikatelé a firmy celkem s 2 546 žádostmi o záruku. Necelé 2 tisíce z nich už mají podepsanou smlouvu a dalšími žádostmi se zabýváme,“ doplnila banka.
„Dotační výzva na podporu elektromobility z Národního plánu obnovy výrazně zvýšila prodej elektrických aut v průběhu několika posledních měsíců a zájem o tuto výzvu předčil i naše očekávání,“ okomentoval stav věcí Marian Piecha, vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie na ministerstvu průmyslu a obchodu.
Zvýšení registrací elektromobilů
Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu měla celá akce vliv na meziroční růst registrací nových osobních BEVs (bateriových elektrických vozidel) v ČR. V květnu bylo registrováno 747 nových osobních BEVs, zatímco za prvních devatenáct dní června toto číslo vzrostlo na více než 900 BEVs. V současnosti je v České republice provozováno téměř 27 tisíc bateriových elektrických vozidel, které mají k dispozici 5201 nabíječek, dodal.
I evropský trh s elektromobily zaznamenal v první polovině roku 2024 růst, kdy bylo registrováno přes 700 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 54 procent. Nejvíce nových elektromobilů bylo registrováno v Německu, Francii a Nizozemsku. Česká republika nicméně zůstává na předposledním místě v EU s podílem registrací nových elektromobilů.
Celkově bylo v roce 2023 v EU registrováno 10,5 milionu nových osobních vozidel, z nichž 14,6 procenta tvořily elektromobily, což bylo více než u dieselových vozidel. V České republice však podíl elektromobilů činil pouze 3 procenta, což ji umístilo jen před Chorvatsko a Slovensko v rámci celé unie. „Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu,“ uvedl Kadula.
Specifika českého trhu
Česká republika je v oblasti elektromobility specifická, zejména kvůli vysoké popularitě naftových vozidel. V roce 2023 tvořila naftová vozidla druhý největší podíl na nových registracích vozidel, zatímco elektromobily dosáhly podílu jen 3 procenta. Nejoblíbenějšími značkami elektrických vozidel v ČR jsou Tesla, Škoda a Volkswagen. Dobíjecí infrastruktura se rovněž rozvíjí, ale s přibližně 4 tisíci veřejnými dobíjecími body stále nedostačuje potřebám a může být jedním z důvodů pomalého přijetí elektromobility v zemi.
NRB začala přijímat žádosti o podporu na nákup elektromobilů pro firmy a živnostníky v polovině března. Podpora spočívá v poskytnutí bezplatné záruky na nákup elektrických vozidel a podniky mohou získat příspěvek až 300 tisíc korun na vozidlo a 150 tisíc korun na dobíjecí stanici. Celkově je na tento projekt určeno 1,95 miliardy korun z Národního plánu obnovy, přičemž 1,65 miliardy půjde na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.
Význam dotací a vládní podpory
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu v dřívějším vyjádření pro redakci zdůraznil důležitost státních pobídek, bez nich totiž trh s elektromobily zdaleka tolik neprosperuje. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ uvedl.
Podobně hovořil i generální ředitel české Kia Arnošt Barna.„Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl.
Podle něj je struktura trhu v Česku jiná než na Západě. „Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů a jen 25 procent si kupují jednotlivci ze svých zdaněných příjmů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy, protože se dá předpokládat, že soukromí uživatelé si najdou cestu k elektromobilům právě přes ojeté vozy, které si nejdříve pořídí firmy a po 3 až 5 letech tyto vozy vyřadí a umožní přístup k těmto vozům za rozumnou cenu běžným zákazníkům,“ dodává.
Hranice pro proplacení
Program totiž spadá pod Národní plán obnovy podporovaný prostředky Evropské unie. Podmínkou tak je, aby se takto podpořil prodej alespoň 4555 aut. Posléze stát může požádat Evropskou komisi, aby finance proplatila.
Resort průmyslu, pod který program spadá, si je nicméně jistý, že potíže nenastanou. „Podání žádostí bude snadné, proto očekáváme, že se celá podpora rychle vyčerpá, pravděpodobně již v průběhu roku 2024,“ věří mluvčí MPO Petra Milcová.
Podpora je poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr a finančním příspěvkem prostřednictvím rozvojové banky. Stát si od toho slibuje, že na financování dosáhnou i ti podnikatelé, kteří by si pořízení elektroauta nemohli sami dovolit. V případě samotných dotací by se podle ministerstva jednalo o příliš plošné opatření bez většího efektu.