Alfa Romeo Tonale TI: Využitelný mild-hybrid

Alfa Romeo Tonale TI: Využitelný mild-hybrid 8
Auto
Sdílet:

První elektrifikovaná Alfa Romeo konečně dorazila. Jak se novinka vyrovnala se 4000 kilometry, které během testování najela v Itálii v různých režimech? Vyzkoušeli jsme mildhybridní verzi.

Tonale je první menší SUV značky. Vůz, který je tržně umístěn pod modelem Stelvio, stojí na přepracované architektuře Jeepu Compass (obě značky společně s dalšími patří pod koncern Stellantis) a vyrábí se výlučně v továrně Alfy Romeo v italském Pomiglianu. Společně vzniká i verze pro trh USA, prodávaná jako Dodge Hornet (s horší výbavou a levnějšími materiály). Aktuálně je Tonale nabízeno v různých výbavách, ale také s různými druhy pohonu, ovšem vždy s pohonem pouze předních kol. Výjimku tvoří plug-in hybridní model, který nabízí celkový výkon 280 koní (0–100 km/h za 6,2 s, elektrický dojezd až 69 km) a pohon všech kol Q4. O něm si něco bližšího řekneme až jindy, teď se věnujme zážehovému mild-hybridu.

Základní jednotky nejnižší výbavy Super jsou dvě: jednou z nich je nový mildhybridní čtyřválec 1,5 litru, využívající turbodmychadlo. Celkový výkon činí 130 koní. Stejným výkonem disponuje i vznětový čtyřválec 1.6 JTDm. Ve vyšších výbavách se objevuje mildhybridní zážehová soustava s výkonem 160 koní (a točivým momentem 240 Nm), spojená výhradně se sedmistupňovým automatem TCT. Ostatně manuální převodovka už ani v nabídce není.

Právě tato soustava poháněla i testovaný vůz, který dorazil v prostřední výbavě TI. Z hlediska dynamiky se malé SUV nemá za co stydět – stovku pokoří za 8,8 a maximální rychlost má 212 km/h. V praxi je motor příjemný, ochotně se vytáčí a celá soustava funguje příjemně, nerušivě. Trochu pomalejší a občas zmatenější je převodovka TCT, která by zasloužila preciznější naladění.

Vnitřní prostor navozuje správnou atmosféru značky. Sedadla jsou fajn a skvěle padne volant, samozřejmě vybavený startovacím tlačítkem. Atmosféru jen minimálně narušuje displej, který trochu nevkusně trčí uprostřed palubní desky. Užitečná je lišta s mechanickými tlačítky na ovládání běžných věcí – například klimatizace, ale i otočný ovladač pro volbu jízdních režimů. Infotainment je průměrný, funguje spíš dobře a vlastně ničím neotravuje. Co se týče vnitřního prostoru, čtyři cestující se svezou pohodlně. Víko zavazadlového prostoru odhaluje slušných 500 až 1550 litrů.

Jak Tonale jezdí? Sportovní šmrnc rozhodně má. Pomáhá typicky přímé řízení (výrazně strmější než u Jeepu Compass), které umožňuje rychlé a přesné změny směru. Tonale také velmi dobře brzdí – což je tradičně silná stránka italských vozidel. Podvozek není tak pokročilý jako například u většího Stelvia, ale vzpěry McPherson vpředu i vzadu spolehlivě filtrují nerovnosti. Vůz není zbytečně tvrdý, na nerovnostech je cítit, jak podvozek hezky pracuje. Tonale se krásně vodí silnicí a při hmotnosti necelých 1,6 tuny je i docela obratné a dynamicky příjemné. Točivý moment 2240 Nm je k dispozici už od 1500 otáček a motor se rád vytáčí, a i když není tak charakterní jako například dvoulitr ve zmíněném Stelviu, vozidlu sluší. Spotřeba se samozřejmě odvíjí od jízdního stylu. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 6 litrů na 100 km, jíž se dá dosáhnout jen při opravdu defenzivní jízdě. Mnohem pravděpodobnější je od 7 do 8 litrů na 100 km při trochu svižnějším jízdním stylu, který Alfě Romeo sluší.

Firma nabízí nové Tonale v nejrůznějších výbavách. Zrovna levné auto to není – základní verze Super stojí 912 000 Kč (pro vznětovou i zážehovou verzi je cena stejná), testovaná výbava TI stojí 1 088 000 Kč. Dobrá zpráva je, že příplatkových prvků je celkem málo, takže cena nevystoupá do nesmyslných výšin. V rámci operačního leasingu přímo od výrobce můžete mít vůz za 13 999 Kč měsíčně (včetně DPH). Ve finále je Tonale za milion korun velmi příjemným společníkem, který si navíc zachovává styl.

Tonale celou italskou výpravu zvládlo velmi dobře. Oceňovali jsme nejen nezaměnitelný styl, ale i skvělé brzdy a řízení. Jen zmíněná převodovka uměla být občas otravná, snad se podaří ji lépe naladit. Tonale udělalo velmi dobrý první dojem. Už se těšíme na další verze.

Plusy:

Řízení, pohon, jízdní vlastnosti, brzdy.

Minusy:

Pomalá převodovka, chybí manuál.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy