Mix „arogance a neschopnosti“ za 25 miliard. Konkurovat autům z Číny je prohraná hra

ČÍNSKÁ AUTA

Mix „arogance a neschopnosti“ za 25 miliard. Konkurovat autům z Číny je prohraná hra
Ilustrační snímek. Foto: Shuttertsock
1
Domov
Sdílet:

Nástup levných čínských elektromobilů do Evropy je něco, co bude mít zásadní dopad na místní trh a už ho nelze dál ignorovat. Tak by se dalo shrnout nedávné dění okolo čínské expanze na starý kontinent. Každou chvíli se objeví zpráva o uvedení některého dalšího asijské modelu v Evropě, který místním vozům konkuruje atraktivní výbavou a nízkou cenou. Evropa, ale i Česká republika se tak musí připravit na to, že čínské značky si z trhu ukousnou desítky až stovky miliard korun ročně. Podle odborníků půjde o poměrně tvrdý náraz. Evropa totiž zaspala a už bude jen minimalizovat dopady čínského nástupu.

Čína je největší světový vývozce aut. V prvním čtvrtletí tohoto roku vyvezla podle oficiálních statistik 1,07 milionu vozů, čímž předstihla Japonsko. Čínský automobilový trh je pak také největší na světě, potýká se ale se záplavou elektrických sportovně-užitkových vozů (SUV), což vytváří tlak na místní automobilky, aby vyvážely více aut do Evropy.

Některé modely už lze sehnat i nyní. „Čínské automobilky jsou tu už i přítomné, akorát rozšiřují svoje portfolio. Čili nemyslím si, že v roce 2024 najednou zjistíme, že to bouchlo, ale půjde o postupný proces v průběhu dvou tří let, a je otázkou, do jaké míry na to evropští výrobci budou schopni reagovat,“ říká Vít Havelka z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM, který se elektromobilům věnuje něklik let.

Srovnatelné vozy za pakatel

A čím mohou evropská auta zaujmout? Chery Arrizo 5 Plus zřejmě nepatří mezi nejznámější modely. Typově jde o vozidlo podobné Škodě Octavia, v domovské Číně ale startuje na v přepočtu neuvěřitelných 220 tisících. A má potvrzený prodej v Evropě, zatím startuje v Rusku, kde se má nabízet za asi 600 tisíc korun, což je stále o poznání méně, něž kolik stojí evropské elektromobily.

Podle Tomáše Jungwirtha ze Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) čínské automobilky, často výrazně podporované státem, budou zpočátku těm evropským konkurovat zejména v segmentu malých a středních vozidel s elektrickým pohonem. „Ty mohou být pro českého zákazníka zajímavé především svou zaváděcí cenou či pokročilejším softwarem a infotainmentem, tedy prvky moderních vozidel, ve kterých jsou v některých směrech a případech dále než evropské automobilky,“ míní.

Desítky miliard ročně

Otázkou je, jak silně se čínská auta do Evropy vrhnou. Podle nedávné analýzy společnosti Allianz by si během několika let mohla dostupná čínská auta z evropského trhu vzít sedm miliard eur (163,5 miliardy korun) ročně. Českou ekonomiku by pak mohla čínská konkurence připravit až o 0,4 procenta hrubého domácího produktu, což by činilo asi 25 miliard korun.

Francouzská poradenská společnost Inovev, zaměřující se na automobilový průmysl, zase odhaduje, že by čínské skupiny mohly do roku 2030 získat až 20 procent evropského trhu s elektromobily. „V České republice se dnes prodávají nízké jednotky vozidel čínských značek, proto je v tuto chvíli velmi těžké predikovat, jaký podíl jsou na českém trhu čínští výrobci schopni v budoucích letech získat,“ miní Jungwirth.

Havelka ale soudí , že to může být ještě více. „Vlastně žádná prognóza se nakonec netrefí do reality. A to především proto, že nástup elektromobility i nástup čínských výrobců je daleko rychlejší, než se předpokládá,“ míní. Podle něj mnohé evropské automobilky v průběhu let výrazně navýšily své předpoklady ohledně toho, kolik elektromobilů má v budoucnu tvořit jejich portfolio. „Nejsou tolik schopny zachytit tu změnu paradigmatu,“ myslí si.

Je to dohraná hra

Podle něj si totiž nechaly evropské automobilky ujet vlak. „Myslím si, že ta hra je v současné době už dohraná a půjde už spíš o minimalizaci ztrát. Velký automobilový průmysl byl poměrně konzervativní a do jisté míry přesvědčen o tom, že Číňané nebudou schopni přijít s něčím revolučním. Zkrátka a dobře jednou za čas dochází u některých produktů k úplné změně a je otázka, jak to jsou firmy schopny zachytit,“ vysvětluje Havelka.

Druhým problémem je výroba baterií, která se v minulých letech masivně přesunula do Asie, zatímco západním firmám nepřipadalo perspektivní do ní investovat, dodává. „Je to tedy taková kombinace arogance a neschopnosti si připustit, že svět se mění,“ uvedl.

V případě, že by se čínská auta na domácí trh vrhla, ale čeká Českou republiku i řada výzev. Elektromobily tu totiž stále nemají vybudovanou tradici a tedy i potřebnou infrastrukturu. „Česká republika se v rámci Evropské unie drží v podílu registrací
nových osobních bateriových elektrických vozidel v pozadí. Podle dat Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) skončila s podílem lehce nad 2 % z celkového počtu registrací na předposledním místě před Slovenskem, přitom průměr Evropské unie činí 12 %,“ říká úvěrová analytička české pobočky Allianz Trade Lenka Treglerová.

Problém to může být u nabíjecích stanic, kterých v tuzemsku zase tolik není. „Jen v České republice bylo ke konci roku 2022 2 643 dobíjecích bodů, a přestože jejich počet roste, stále výrazně zaostáváme za Evropskou unií. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl má u nás strategický význam, chce česká vláda elektromobilitu podporovat. Do roku 2025 by mělo v České republice vzniknout až 800 tzv. rychlonabíjecích stanic a stát chce do nabíjecí infrastruktury investovat v nejbližších letech okolo pěti miliard korun,“ dodává Treglerová.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články