Lidé v Česku šetří, kupují levnější pečivo. „Ze zdražování ale vychází dobře,“ tvrdí pekař

CENY PEČIVA

Lidé v Česku šetří, kupují levnější pečivo. „Ze zdražování ale vychází dobře,“ tvrdí pekař
Vývoj cen pečiva nelze předem odhadnout, bude záležet po létě na sklizni pšenice i na cenách energií. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Lidé v Česku kvůli inflaci šetří a je to znát na druzích pečiva, které kupují. Spotřeba pekařských výrobků ale neklesla, je pořád oproti jiným potravinám levnější. Ve středu to řekl výkonný ředitel Svazu pekařů ČR Bohumil Hlavatý u příležitosti Dnů chleba, které se konají v Pardubicích. Do soutěže 29. ročníku pekárny přihlásily 130 druhů chleba.

"V posledních letech jsme sledovali přesun lidí od klasických levných chlebů k těm dražším řemeslným chlebům. Loňský rok jsme sledovali návrat k základním levnějším chlebům. Jsme optimisté, až se situace přežene, ceny ustálí, platy ustálí, myslíme si, že se lidé vrátí a budou preferovat kvalitu za vyšší cenu," řekl Hlavatý.

Průměrná cena konzumního chleba od loňského podzimu stagnuje zhruba na 40 korunách, za tuto cenu ho pekaři prodávají, prodejci s cenami různě marketingové pracují, dodal ředitel svazu.

Lidé podle statistik zkonzumují stejně pečiva jako před vysokou inflací, ale spíš kupují základní pečivo, klasický chléb, rohlíky a housky, méně ostatní druhy. Neplatí to ale pro bohatší regiony, Prahu nebo Brno.

"Tím, že zdražují veškeré potraviny, pečivo z toho vychází dobře, je nejlevnější, proto jeho spotřeba neklesá. Sledujeme, že lidé víc hospodaří, výrazně méně ho vyhazují, před rokem ještě polovina pečiva končila v koších. V tuto chvíli lidé kupují pečivo častěji a menší množství, stoupla obliba menších bochníků oproti kilovým chlebům," řekl Hlavatý.

Vývoj cen pečiva nelze předem odhadnout, bude záležet po létě na sklizni pšenice i na cenách energií. "Většina pekáren má zafixované ceny energií do konce roku. Část kupují na spotovém trhu. Na konci roku budou kupovat energie na příští rok, to rozhodne o ceně pečiva," řekl Hlavatý.

Dny chleba jsou tradiční akcí, kdy pekárny přestavují své výrobky a soutěží o ceny. Letos pekařské firmy přihlásily skoro 130 chlebů, loni jich bylo kolem 115. "Titul už má hodnotu, pro pekárny je ho prestižní získat. Mohou ho marketingově využívat," dodal Hlavatý. Výrobky mohou lidé vidět ve společenském centru Ideon.

Soutěží se v pěti kategoriích, například Chléb roku, Chléb bez hranic nebo Novinka roku. Kategorie novinek a speciálních chlebů meziročně počtem přihlášených narostly nejvíc. Pekárny mají zájem své výrobky inovovat. Komisaři celé dopoledne pracují na hodnocení chlebů.

"Hodnotíme vzhled, kůrku, objem chleba, jeho pórovitost, chuť a vůni chlebů. Dáváme si mezi ochutnávkami pauzy, hodně pijeme vodu a kafe. Dneska je velký trend dělat u pšeničních chlebů pórovité chleby, zrají dlouho, až 16 hodin," řekl komisař Stanislav Janíček.

Hodnotitelé jezdí na akci pravidelně, čím větší rutina, tím lépe komisař rozpozná rozdíly v chlebu, řekl ČTK komisař Ladislav Jirčík. Komisaři jsou píše potichu, nemluví na sebe, aby se mezi sebou neovlivňovali. "Musíme mít pro to cit, zkušenosti z praxe a také složený certifikát, který se pravidelně obnovuje. Osobně mám nejradši celozrnné, žitné, semínkové, prostě speciály," uvedl Jirčík.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články