Vrtulník měl při nehodě nad řekou Potomac vypnutý systém, který pomáhá s orientací
LETECKÁ NEHODA VE WASHINGTONU
Klíčový bezpečnostní systém ve vojenském vrtulníku, který se před týdnem srazil s letadlem ve Washingtonu, byl vypnutý. S odvoláním na republikánského šéfa senátního výboru pro obchod Teda Cruze to napsala agentura Reuters. Při nehodě zahynulo 67 lidí.
Cruz dnes řekl novinářům, že helikoptéra Black Hawk měla vypnutý systém ADS-B, což je ale u vojenských strojů od roku 2018 povoleno. "Jednalo se o cvičnou misi, takže z hlediska národní bezpečnosti neexistoval žádný závažný důvod pro to, aby byl ADS-B vypnutý," uvedl Cruz po tiskovém brífinku amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a Federálního úřadu pro letectví (FAA).
ADS-B je pokročilá vyhledávací technologie, která sleduje polohu stroje. Cruz poznamenal, že vrtulník měl odpovídač, takže by se na radaru objevil, ale ADS-B je významně přesnější. Demokratická senátorka Maria Cantwellová a členka obchodního výboru Senátu se už minulý týden dotazovala, proč FAA před sedmi lety vojenským strojům povolila létat bez zapnutého systému ADS-B.
Cruz také řekl, že požádal FAA, aby přezkoumala dráhy helikoptér blízko dalších vytížených amerických letišť. FAA po nehodě zavedla kolem Reaganova letiště významná omezení pro lety vrtulníků alespoň do konce února a dvě méně používané přistávací dráhy zde zůstávají uzavřeny. Když potřebují policejní, zdravotnické nebo prezidentské helikoptéry využít zdejší vzdušný prostor, civilní letadla nemají povoleno být ve stejnou chvíli ve stejné oblasti, doporučila podle Reuters FAA.
Americký ministr dopravy Sean Duffy také zpochybnil některé zbytné cesty vojenských vrtulníků. "Pokud máme generály, kteří kvůli pohodlí létají v helikoptérách, není to přijatelné. Vezměte si auto a jeďte - nemusíte letět vrtulníkem," řekl podle Reuters Duffy.
Vojenský vrtulník se s místním letem American Airlines srazil u Reaganova letiště ve Washingtonu minulou středu. V letadle bylo 64 lidí, na palubě vrtulníku tři. Oba stroje spadly do řeky Potomac.
Přesná příčina nehody není známa. Vyšetřovatelé ale uvedli, že podle dostupných dat letěl vrtulník v okamžiku nehody ve větší výšce, než měl povoleno.
Letecké neštěstí je nejhorším na americké půdě od roku 2001. A první smrtelná letecká havárie v USA od roku 2009, kdy spadl let Colgan Air 3407.