„Je čas na změnu.“ Křetínský varuje před evropskou ideologickou zelenou politikou. Chce pragmatismus

KŘETINSKÉHO VAROVÁNÍ

„Je čas na změnu.“ Křetínský varuje před evropskou ideologickou zelenou politikou. Chce pragmatismus
Daniel Křetínský Foto: EPH
1
Ekonomika
Sdílet:

Podle podnikatele Daniela Křetínského se Evropa nejpozději od roku 2017 vydala na cestu ideologického boje za klima a přestala při tom brát zřetel na ekonomickou prosperitu a nastavovala nerealistické cíle, které vedly v řadě odvětvích k velké nejistotě. Současný stav, kdy EU „vede příkladem“, se podle Křetínského neosvědčil a vede k zaostávání v klíčových oblastech ekonomiky za USA a Čínou. Navrhuje proto návrat pragmatismu a zvolení cesty, kterou označil za „přinášení řešení“. Své představy nastínil v komentáři pro německý Die Welt.

„První velkou chybou je, že EU věnuje veškerou svou pozornost klimatickým cílům, jako je snižování emisí a nevěnuje téměř žádnou pozornost otázkám, jak zachovat prosperitu a jak HDP bude profitovat z tranzice na bez/nízko-uhlíkovou ekonomiku,“ uvádí Křetínský na začátku svého komentáře.

Za jeden ze zásadních důvodů ztráty konkurenceschopnosti EU za největšími globálními soupeři USA a Čínou vidí Křetínský především evropský systém emisních povolenek. Ty několikanásobně zvyšují ceny energií. Upozorňuje zároveň, že V USA tento systém mají jen některé státy a v Číně byl zaveden teprve v minulých letech a cena povolenek je tam násobně nižší. Kritizuje také, že velké tempo zpřísňování cílů vede v průmyslu k nejistotě a komplikuje investice. V takovém prostředí poté není překvapující, že firmy z Evropy odchází.

Křetínský také kritizuje například zaostávání automobilového průmyslu, který si podle něj EU vybrala za terč dekarbonizace. Upozorňuje například na to, že v USA a Číně autoprůmysl, i díky elektromobilitě, roste, zatímco v Evropě se v současnosti vyrábí přibližně tolik aut, kolik se jich zde vyrábělo před 20 lety.

V rámci svého komentáře také majitel českého Czech News Center upozornil na krizi v jemu blízkém oboru médií. Kvůli absenci regulací a ochrany došlo podle Křetínského u evropského mediálního byznysu k naprosté destrukci. Většina peněz z tohoto byznysu míří díky nastavení reklamního trhu do USA či Číny. Zopakoval také svou dlouhodobou snahu o změnu fungování sociálních sítí pro posílení demokracie.

"Mé dlouhodobé volání po potřebě nové regulace sociálních sítí je motivováno potřebou chránit lidská práva a naše demokratické systémy, nicméně ekonomický dopad není zanedbatelný - objem příjmů z reklamy, z velké části nezdaněných, který v současné době plyne z Evropy jen do společností Google, Meta a Amazon, činí přibližně 116 miliard EUR. Čínské společnosti TikTok, Baidu, JD.com a Tencent si dohromady odnášejí přibližně 14-15 miliard EUR," uvádí Křetínský.

PSALI JSME: Křetínský vyzývá k regulaci digitálních platforem. Ohrožují prý liberální demokracii

Kromě kritiky však Křetínský představuje několik návrhů řešení.

Navrhuje například ochranu klíčových ekonomických odvětví, ve kterých ještě Evropa neztratila krok s USA a Čínou, jako je například chemický průmysl. Chce také hlubší analýzu o možnostech deregulace v odvětvích, ve kterých hrozí, že bude EU brzo zaostávat.

Zároveň Křetínský odmítá, že by byl proti ochraně klimatu. Musí se však podle něj dělat pragmaticky. Navrhuje tak obdobu Marshallova plánu pro klima, kdy by EU poskytla stovky miliard eur evropským firmám na prosazování investic do technologií snižující znečišťování ve světě.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Naše vláda pravicová nebyla, říká Stanjura. Green Deal, nebo peníze na obranu? Volba je jasná

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články