Čeští vydavatelé: Google blokuje obsah, ohrožuje svobodný přístup k informacím
POSTAVENÍ GOOGLE
Čeští vydavatelé se rozhodli připojit k evropské výzvě, která adresuje kritiku na praktiky společnosti Google. Vydavatelské asociace označily nedávné kroky této technologické firmy za zneužití tržního postavení. Odmítají totiž její rozhodnutí blokovat ve svém vyhledávači obsah pro jedno procento uživatelů v osmi vybraných zemích EU.
Asociace online vydavatelů (AOV), Česká unie vydavatelů (ČUV), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Správce licenčních práv vydavatelů (SLPV) s tím společně vyjádřily nesouhlas. „Miliony obyvatel EU tímto krokem omezila v jejich právu na svobodný přístup k informacím a současně tím svévolně narušuje nezávislost médií, chráněnou právem EU,“ uvedly asociace ve společném stanovisku.
Google uvedl, že tento „test“ má za cíl analyzovat dopad zobrazování zpravodajského obsahu ve vyhledávání a službách, jako je Google Zprávy a Google Discover. Českým vydavatelům však takový přístup připadá nepřijatelný. „Test nemůže dosáhnout deklarovaného cíle, protože probíhá bez řádné metodologie, netransparentně a po nespecifikovanou dobu. Dle všeho se jedná o další z řady kroků, kdy společnost Google zneužívá svého tržního postavení k nátlaku na vydavatele,“ dodávají.
Česká zkušenost s technologickými giganty
Podle českých vydavatelů nejsou podobné praktiky ničím novým. Google a Meta (dříve Facebook) v České republice dlouhodobě potlačují dosah vydavatelského obsahu tím, že odebraly tzv. snippety – krátké náhledy článků. Oficiálně to odůvodňují obavami z „nepřiměřeného finančního a provozního rizika“ spojeného s implementací evropské směrnice o autorských právech. Vydavatelé ale kritizují tento přístup jako netransparentní a neodpovídající deklarovaným cílům.
Na seznam zemí zahrnutých do testu byla původně zařazena i Francie, avšak po zásahu tamních orgánů veřejné moci Google z tohoto plánu ustoupil. Čeští vydavatelé proto věří, že podobný zájem státních orgánů bude směřován také k situaci v České republice. „Doufáme, že jednání společností Google a Meta v České republice se brzy stane zájmem orgánů veřejné moci,“ apelují vydavatelé.
Google přislíbil, že po ukončení testu obnoví zobrazování obsahu ve vyhledávači na původní úroveň a ujistil, že platby vydavatelům dle evropské směrnice zůstanou nedotčené. Test se momentálně týká uživatelů v Belgii, Chorvatsku, Dánsku, Řecku, Itálii, Nizozemsku, Polsku a Španělsku.
Vydavatelé po celém světě si dlouhodobě stěžují na rostoucí dominanci technologických gigantů v reklamním trhu, což snižuje jejich podíl na příjmech od inzerentů. Google zůstává podle analytiků nejdominantnější digitální reklamní platformou na světě, což zvyšuje napětí mezi technologickými firmami a mediálním sektorem.