Kingdom Come láká turisty. Do Česka jezdí hlavně Němci, Poláci a Nizozemci
TURISMUS V ČESKU
Mezi zahraničními turisty je o Česko čím dál větší zájem. Země je oblíbenou destinací především pro aktivní turisty z Německa, Polska a Nizozemska. Podle nového výzkumu agentury CzechTourism se Česká republika, díky své cenové dostupnosti, rozmanité přírodě a bohaté historii, profiluje jako ideální destinace pro ty, kteří hledají kombinaci aktivního odpočinku a kulturních zážitků. Kutnohorsko a Český ráj se zároveň připravují na příval turistů, kteří půjdou po stopách Jindřicha ze Skalice, hlavního hrdiny populární videohry Kingdom Come: Deliverence II.
„Naše nejnovější data potvrzují rostoucí oblibu Česka mezi zahraničními turisty a zároveň ukazují oblasti s největším potenciálem. Aktivní dovolená je trendem, který nabývá na síle. V rámci našich kampaní chceme více zdůraznit možnosti, jak spojit sport, přírodu i kulturní zážitky. Proto se zaměřujeme na propagaci méně známých regionů a ukazujeme Česko jako destinaci pro všechny, kdo chtějí aktivně trávit volný čas,“ uvedl ředitel CzechTourism František Reismüller.
Rok 2024 přinesl rekordní čísla v příjezdovém turismu, přičemž počet návštěvníků z Německa, Polska a Nizozemska překonal i čísla z rekordního roku 2019. Cílené kampaně a propagace přírodních destinací motivovaly zahraniční návštěvníky k objevování krás České republiky. „Česko už není pouze Praha. Aktivní turisté začínají objevovat i nová místa, jako jsou Krkonoše, Šumava nebo Jeseníky. Naší strategií je ukázat, že Česko nabízí skvělé možnosti nejen pro kulturní, ale i pro aktivní dovolenou,“ dodal vedoucí Institutu turismu CzechTourism Petr Janeček. Mezi oblíbené aktivity patří pěší turistika, cykloturistika, vodní sporty, ale také wellness pobyty a zimní sporty.
Němečtí turisté se stále zaměřují na lázně a kulturní památky, ale čím dál častěji se zajímají o Krkonoše a Šumavu. Poláci si oblíbili Krkonoše, Jižní Moravu a Jeseníky, zatímco Nizozemci preferují kempování a cykloturistiku v Jihočeském a Královehradeckém kraji. „Nárůst návštěvnosti z Německa a Polska potvrzuje, že tato strategie funguje. Chceme i nadále zvyšovat povědomí o Česku jako destinaci pro aktivní turisty, kteří hledají kombinaci sportu, přírody a kultury,“ dodal Reismüller. Výzkum zároveň poukazuje na to, že by se Česká centrála cestovního ruchu měla více zaměřit na propagaci dosud neobjevených míst.
V roce 2024 do Česka přijelo 2 377 682 německých turistů, což znamená meziroční nárůst o 4,1 procenta. Polských turistů přijelo 841 541, což je nárůst o 10,8 procenta a Nizozemci přijeli v počtu 256 789 lidí, což je o 1,9 procent.
Kingdom Come přiláká turisty do Českého ráje a na Kutnohorsko
Někteří zástupci cestovního ruchu letos čekají rekordní nápor zahraničních turistů, který je spojený se světovým úspěchem a popularitou videohry Kingdom Come: Deliverance II. (KCD2) od českého herního studia Warhorse Studios. Tento vysoce oceňovaný titul Daniela Vávry, který byl vydán 4. února 2025, už během prvních 24 hodin prodal více než milion kusů a blíží se k hranici dvou milionů prodaných kopií.
Podobně tomu totiž bylo v roce 2018 během vydání prvního dílu Kingdom Come: Deliverance, kterého se prodalo přes osm milionů kusů a zásadně oživil turismus na Sázavě. Například web Střední Čechy vám přímo naplánuje výlet po stopách hlavního hrdiny, který je opatřený jak herními, tak historickými souvislostmi.
KOMENTÁŘ: Americký prezident v epoše Boba Dylana
Hra, jejíž děj se odehrává v roce 1403 během konfliktu mezi Zikmundem Lucemburským a Václavem IV., je známá svou historickou věrností. Mezi hlavními lokacemi, které se ve hře objevují, je i Český ráj a region mezi Kutnou Horou, Malešovem a Suchdolem. Tyto oblasti se nyní stávají cílem tisíců turistů, kteří chtějí navštívit reálná místa, která ve hře prošel Jindřich ze Skalice.
„Hráči KCD2 chtějí objevovat místa ze hry v reálném světě. Proto jsme spojili síly a vytvořili platformu, která jim to usnadní. Na základě zkušeností s prvním dílem, který přilákal mnoho zájemců na skutečné lokace, jsme se rozhodli koordinovat propagaci a nabídnout autentická dobrodružství v reálném světě,“ uvedl Ondřej Slačálek, majitel tvrze Malešov a koordinátor projektu KCDlive.eu. Tento portál, který vytvořilo téměř 20 subjektů ze soukromého i veřejného sektoru, nabídne turistům informace o jednotlivých lokacích a umožní jim zakoupit zážitky, jako jsou kostýmové prohlídky, hostiny ve středověkých krčmách nebo přenocování v rytířských táborech.
Návštěvníci se mohou těšit na interaktivní stezky, například mezi Kutnou Horou a Malešovem, kde na ně čekají úkoly a další zážitky, které je přenesou do atmosféry středověku. „Hra Kingdom Come: Deliverance II je nejen velkým úspěchem na poli počítačových her, ale také přitahuje turisty, kteří mají zájem o spojení historie a zážitkového turismu,“ dodal Slačálek. Tuzemská města a památky se tedy připravují na příjezd tisíců nadšených fanoušků, kteří budou chtít poznat skutečné kulisy středověkého Česka.