Aston Martin: Gentleman i rebel
AUTO
Vozy Aston Martin kolem mají specifickou auru, ke které kromě objektivně atraktivního designu největší měrou přispělo již 60leté spojení s agentem Jejího Veličenstva Jamesem Bondem. U nás byla současná produkce této značky donedávna raritou a vlastně jí zůstává dodnes, i když s příchodem oficiálního zastoupení se počet vozů Aston Martin na tuzemských silnicích přece jen zvýší.
Byla by totiž škoda, kdyby zájemci o tento segment vysoce výkonných sportovně-elegantních aut produkci Aston Martinu nevyzkoušeli. Má totiž v principu všechno, co se sluší a patří, a minimálně v případě testovaného modelu DB12 jde se svou vybroušenou technikou s kůží na trh i za konkurenceschopnou cenu. Když k tomu připočteme onu britskou jedinečnost, gentlemanský projev i důležitý fakt, že tohle auto lze bez větších kompromisů používat i na denní ježdění, protože z vás nevytřese duši, tak jde i pro zhýčkanou klientelu skutečně o zajímavou alternativu. Model DB12 také není kdovíjak záludný na ovládání a asi největší problém pro normálního řidiče bude omezenější výhled a jeho méně přehledné vnější rozměry včetně širokých podběhů zadních kol.
Aston Martin DB12 má osmiválcový motor 4,0 litru s dvojitým přeplňováním, který na zadní kola rozměru 315/30 R21 přenáší nejen výkon 680 koní, ale i točivý moment 800 Nm. Oproti předchozímu dvanáctiválci jde o relativně kompaktní agregát umístěný za přední nápravou, což pomáhá optimálnímu rozložení hmotnosti. Z nuly na 100 km/h toto „gétéčko“ vystřelí za 3,6 sekundy a maximálku má stanovenou na velmi pěkných 325 km/h. Absenci pohonu všech kol sice může někdo považovat za nevýhodu, musíme však konstatovat, že jsme byli mile překvapeni trakčními schopnostmi auta, a to i na podzimních silnicích. Netvrdíme, že není nutné být obezřetný, ale DB12 určitě nepatří k těm vozům, kterým by záludně a nečekaně ustřeloval zadek. Kromě toho lze trakci nastavovat v osmi úrovních podle nálady i schopností řidiče.
Stejně tak proměnlivý je i charakter motoru, kterému je jedno, zda s ním decentně korzujete po městském bulváru, nebo mu naopak dáváte brutálně za uši a vytáčíte ho až k 7000 ot./min. Skutečná síla osmiválce vynikne v režimu Sport+ ideálně poté, co si tlačítkem na středové konzoli zvolíte manuální řazení. Na osmistupňový automat ZF je spolehnutí, při klidné „gétéčkové“ jízdě řadí plynule, když dáváte autu do těla, je rychlý a účinný. Výkonné pohonné jednotce dokonale sekunduje precizně odladěný podvozek s adaptivními tlumiči a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. I vzhledem k tomu, že testovaný vůz měl ryze sportovní skořepinové sedačky, má řidič v každé situaci opravdu kompletní informace o dění pod koly. Je ale fakt, že zrovna tuto výbavu bychom doporučili zvážit, protože sportovní sedačky logicky nemají moc možností nastavení, a byť nejsou vyloženě nepohodlné, na delší jízdu napříč Evropou přece jen moc vhodné nebudou.
Na druhou stranu i díky nim auto s naprostou přirozeností poslouchá pokyny z volantu a netrvá moc dlouho, aby se člověk a stroj stali jakoby jedním organismem, což je skutečně opojné a návykové. Spotřebu lehce přes 14 litrů na 100 km považujeme během testování, které mělo k ekojízdě daleko, za velmi dobrou.
Vlastně jediná věc, která není u tohoto auta dotažena do konce, je infotainment – má jednak strašně malé písmo, které pomalu nejde přečíst ani ve stojícím autě, natož při jízdě, a kromě toho se nám během dne i párkrát zasekl. Jistěže je displej to poslední, co nás u tohoto vozu zajímalo, ale náročný zákazník tohoto segmentu očekává u auta s cenou (mimochodem konkurenceschopnou) od šesti milionů korun dokonalost.
Je zbytečné se rozepisovat o tom, jak DB12 dál akceleruje i ve vysokých rychlostech, při kterých jsou řidičova záda skrznaskrz propocená, a to i z vědomí, že jeho papíry by se mohly obratem dostat na pár měsíců do čistírny. Aston Martin DB12 je zkrátka gentleman i rebel. Pokud má řidič stejný charakter, budou si rozumět.
Plusy:
Originální charakter vozu, naladění podvozku, dynamika a agilita.
Minusy:
Infotainment, horší výhled, 4 x 4 není v nabídce.