„Prázdná schránka“ za 7 milionů. Nová Tečka má potíže, nelíbí se ani Bartošovi

"NOVÁ TEČKA"

„Prázdná schránka“ za 7 milionů. Nová Tečka má potíže, nelíbí se ani Bartošovi
Nová EZKarta. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Na mobilní telefony se dostává nová aplikace EZkarta, která vznikla na základě covidové Tečky. Kromě informací o testech či očkování na covid-19 ukáže i další očkování od roku 2023. Rodiče v ní automaticky uvidí i očkování svých dětí nebo dalších propojených osob, papírový průkaz ale zatím nenahradí. Podobně jako v případě svého předchůdce ji ale provázejí potíže a pověst špatně nadesignované aplikace, na kterou si stěžuje i lídr digitalizace v zemi, ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).

Aplikace EZkarta vznikla úpravami „covidové“ aplikace Tečka, kterou si stáhlo skoro sedm milionů lidí. Sloužila k prokázání negativního testu, prodělání nemoci nebo očkování. Právě údaje o očkování proti různým nemocem jsou první funkcí EZkarty. Po přihlášení například prostřednictvím bankovní identity vidí uživatel seznam očkování za poslední rok nebo výsledky testů na covid-19 jako v původní Tečce. Zároveň si může připojit v aplikaci další osoby, například děti.

Jenže způsob toho, jak je aplikace navržená, se dočkal kritiky. V meziresortním připomínkovém řízení vyjádřily skepsi mnohé subjekty, mezi jimi i Digitální a informační agentura (DIA) a místopředseda vlády pro digitalizaci Bartoš. Podle nich je využití EZkarty diskutabilní. V zásadě stejnou funkci má již Portál elektronického zdravotnictví a i Portál občana, míní Bartošův úřad.

„Nepovažujeme za hospodárné stavět již třetí informační systém se stejnou funkcionalitou. Pokud je cílem zpřístupnit pacientovi služby a informace v elektronické podobě (a jiné funkcionality aplikace nemá), stejného výsledku lze dosáhnout vytvořením mobilní aplikace pro přístup k Portálu elektronického zdravotnictví. To je možné i bez zákonného zmocnění, jelikož se jedná pouze o přístup ke stávající aplikaci, nikoliv o aplikaci novou (podobně jako není třeba zákonné zmocnění pro zřízení webových stránek). Dokonce považujeme takové zmocnění za nežádoucí, protože vyjmenovávat různé formy přístupu k elektronické službě je nadbytečné, a zbytečně omezující (brání operativním úpravám systému podle vývoje techniky),“ uvádí.

Nelíbí se ani to, že data do EZKarty bude individuálně a na žádost vkládat poskytovatel zdravotních služeb. „Takové řešení je však z hlediska digitalizace zbytečně složité a nefunkční. EZKarta jako taková je v podstatě prázdná schránka a informace se v ní budou objevovat, pokud si osoba požádá, aby v ní byly,“ dodává zprostředkovaně Bartoš.

Podle praktické dětské lékařky Hany Cabrnochové lékaře administrativa s očkováním extrémně zatěžuje, protože teď zapisují podané vakcíny do papírového očkovacího průkazu dítěte a do zdravotní dokumentace pacienta papírově či elektronicky. Od roku 2022 také musí lékaři každé podané očkování evidovat do systému, ze kterého právě EZKarta čerpá data. Nejvíc by podle ní pomohlo, kdyby lékaři nemuseli vydávat papírové potvrzení o absolvovaném očkování pro školku či zotavovací akce.

Proti papírovému průkazu aplikace u kombinovaných vakcín nabízí i informaci o konkrétních nemocech, proti kterým jsou. „Setkáváme se s tím, že v současné době rodiče nevědí, ve které vakcíně bylo třeba dítě očkováno proti černému kašli,“ doplnila Cabrnochová. Informace dětí vidí automaticky oba rodiče, po udělení a přijetí mandátu prostřednictvím webu Ocko.UZIS.cz si může každý uživatel do aplikace přidat další osoby.

Drahá legrace

Přetvoření aplikace z Tečky na EZKartu přitom přišlo zhruba na sedm milionů korun. Fungovat začala nová aplikace v pondělí, stáhlo si ji už několik set tisíc lidí. V době oficiálního představení byl navíc systém nárazově přetížen a aplikace byla kvůli velkému zájmu pro některé uživatele dočasně nedostupná.

Její ředitel Martin Mesršmíd přesto uvedl, že EZKartu hodnotí pozitivně. „Z mého pohledu není potřeba, abychom měli jednu velikou aplikaci pro celý e-government. Uživatelé jsou zvyklí na to, že mají aplikace, které mají jeden konkrétní účel,“ dodal. DIA původně ministerstvo kritizovala za to, že před předložením zákona do veřejného připomínkového řízení s ní přípravu EZKarty nekonzultovala. Mesršmíd na to řekl, že v závěrečné fázi obě instituce spolupracovaly a dál připomínky zapracovávají.

Navíc, starší očkování aplikace podle ministerstva zdravotnictví obsahovat nemůže, protože je lékaři do centrálních systémů nehlásili. „Zpětné dopisování znamená dramatické zvýšení rizika toho, že se v tom objeví nesprávné údaje,“ řekl k možnosti zpětného doplnění dat ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Dříve MZd uvádělo, že možnost zpětně očkování doplnit do systému mít budou.

Pro přihlášení uživatelé mohou použít například bankovní identitu, Mobilní klíč eGovernmentu či službu Moje ID. Po zkušenostech se spouštěním aplikace eDoklady, kdy nastávalo přetížení dalších služeb e-governmentu, se autoři aplikace rozhodli podle pověřené vrchní ředitelky MZd pro IT Elišky Urbancové omezit maximální počet přístupů za sekundu v případě, že by vznikalo přetížení. Problémy podle zástupců DIA a MZd ráno kvůli velkému zájmu vznikaly, přestože podle Mesršmída byla kapacita přihlašování do základních registrů proti stavu z loňského prosince, kdy byly spuštěny eDoklady, navýšena čtyřnásobně.

Do konce roku MZd podle Urbancové plánuje do aplikace přidat ještě rozcestník všech webů ministerstva zdravotnictví, do budoucna i mapu poskytovatelů zdravotní péče včetně jejich ordinační doby nebo výpisy z dalších systémů, ve kterých o pacientovi MZd vede informace. Už teď je možné soupis očkování stáhnout jako PDF dokument. V minulosti Válek mluvil i o dalších možnostech, jako je zobrazování výsledků vyšetření, elektronických žádankách nebo objednávání k lékaři přes tuto aplikaci. Dnes uvedl, že cílem je, aby bylo možné sdílet i zdravotnickou dokumentaci a stejné údaje mohl mít i pacient o sobě v zabezpečené formě mobilu.

Jako eDoklady a Tečka

Podobné problémy provázely i nedávné spuštění aplikace eDoklady, která slouží k prokazování bez nutnosti mít u sebe doklady. Řada lidí měla problémy s přihlašováním kvůli přetížené Identitě občana.

V případě očkovací aplikace Tečka se zase lidem několikrát nezobrazoval covidový certifikát, i když byli proti koronaviru naočkovaní.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články