Dojezd elektroaut v krutých mrazech. Vítěz je překvapivý, nejhůř vyšly Volvo a Toyota
TEST ELEKTROMOBILŮ
Dojezd se ukázal být jedním z klíčových faktorů rozhodování při koupi auta mezi zákazníky. Tento faktor ovlivňuje i výběr mezi elektromobilem a běžným vozem. Dojezd u elektromobilu totiž závisí mimo jiné na okolní teplotě, protože nižší teploty můžou dojezd auta negativně ovlivnit. Proto se norský autoklub NAF rozhodl pro velký test elektromobilů, ve kterém se zaměřil právě na zvládání nízkých teplot. O výsledcích testu informuje německý Bild.
Dojezd elektromobilů prokazatelně můžou ovlivnit venkovní teploty, zejména ty nízké mají negativní dopady. Proto norský autoklub NAF provedl "největší světový test" řady značek. V testu se autoklub zaměřil na zvládání nepříznivých venkovních teplot. Měření podrobil celkem 23 různých modelů, při stejně nastavených podmínkách. Pro maximální přesnost výsledků jely auta stejnou rychlostí po stejné trase na veřejných komunikacích. Venkovní teploty se pohybovaly mezi minus dvěma až minus deseti stupni Celsia.
Při testování řidiči jeli do úplného vybití baterie. Výsledné kilometry dojezdu byly následně porovnány s údaji, které uvádí výrobce. Vítěz testu byl překvapivý. Jednalo se o vůz HiPhi Z od čínského výrobce Human Horizons. Zmíněný vítěz zůstal jako jediný daleko před konkurencí. V krutých mrazech zůstal pouze 5,9 % pod specifikací WLTP (globálně standardizovaný testovací postup pro lehká vozidla).
Kromě vítězného HiPhi zaujaly výsledky elektromobilů BMW i5, Lotus Eletre a Kia EV9. Naopak nejhůř vyšly vozy Polestar 2, Volvo C40 a Toyota bZ4X, každý s téměř třetinovou odchylkou od hodnoty WLTP. Dobrou zprávou je, že dojezd elektromobilů byl v průměru o 160 kilometrů vyšší než při testování v zimě 2020 a v létě 2023. Některé modely dokonce překonaly údaje výrobce.