Nenechte si ujít. Ve Varech je k vidění evropská filmová špička i vítěz ze Sundance
Co stojí za vidění na 57. MFF Karlovy Vary
Muž, který stojí v čele dramaturgického týmu nejvýznamnější české filmové přehlídky, připravil i letos pro čtenáře Týdeníku Echo výběr z bohaté nabídky festivalového kalendáře. Festivalu v Karlových Varech se podrobněji věnujeme ve speciální příloze týdeníku.
PÁTEK 30. 6.
15.00 Kino Čas
Míjení (Francie 2023, režie: Ira Sachs)
Ti, kteří jezdí do Varů, znají Iru Sachse jako jednoho z králů současného nezávislého filmu, na jehož nový kus se vždy čeká se vzrušením. Současná Paříž, neobvyklý milostný trojúhelník vrýsovaný do příběhu o citové manipulaci, touze spalující i ztišené nemohl připravit lepší podmínky pro trio hereckých výkonů roku současné evropské špičky – Franze Rogowského, Adele Exarchopoulosové a Bena Whishawa.
16.00 Kongresový sál
Sbohem, Julie (Súdán, Egypt, Německo, Francie, Saúdská Arábie, Švédsko 2023, režie: Mohamed Kordofani)
Historicky první súdánský snímek v hlavním programu festivalu v Cannes si na místě premiéry vysloužil dlouhý potlesk vstoje. Příběh hlubokého přátelství dvou žen spojených dávným traumatem, o kterém ví jen divák, nabízí kultivovanou emotivní podívanou klasického střihu. Pozadí tvoří dramatický společensko-politický rozkol mezi súdánským severem a jihem vrcholící rozdělením země, zážitek má tedy i vrstvu chvályhodně edukativní.
SOBOTA 1. 7.
8.30 Velký sál
Byt č. 10-01 (USA 2023, režie: A. V. Rockwell)
Za dveřmi titulní ubikace v newyorském Harlemu, které zatím nezasáhlo bezohledné rameno gentrifikace, žije prostořeká a svéhlavá Inez, rozhodnutá poskytnout synkovi Terrymu domov, který sama neměla. Příběh tajemstvím obestřené existence na ploše dvou desetiletí, jež se potkala s novým miléniem, na plátně doslova vibruje. Hlavní cena na festivalu Sundance!
15.00 Malý sál
Duch Richarda Harrise (Irsko, Velká Británie 2022, režie: Adrian Sibley)
V době, kdy celebrity vyjadřují své názory na svět nápisy na triku, nemůže nepůsobit jako zjevení hodina a půl ve společnosti charismatické herecké legendy Richarda Harrise (1930–2002), kterého stejnou měrou proslavila Antonioniho Červená pustina i první dva díly Harryho Pottera. Přídomky autentický a strhující snad nikdy na nikoho nepasovaly tak dobře jako na tento irský „uragán“, kumpána pracovního i do hospody z nejrozpustilejších a nejméně předvídatelných.
19.00 Kinosál Pupp
Sladký východ (USA 2023, režie: Sean Prince Williams)
Režírování filmu je podnik lákavý, vůle vést tvůrčí kolektiv směrem k celovečernímu výsledku nakažlivá. Touha stát se režisérem zhusta posedne herce, někdy i kameramany, jako v případě Seana Prince Williamse, dosud spolupracovníka třeba bratrů Safdieových (Dobrý časy). Po jeho režijním debutu skočil festival festivalů a právě v Cannes se o unikavé a nelehce definovatelné směsi žánrů jako road movie, iniciační film, pikareskní (román, chcete-li) hovořilo jako o debutu roku. Náctiletá Lillian uteče ze školního zájezdu a poflakujíc se po americkém východě potkává individua tak roztodivná, jak jen Státy mohou nabídnout. V jedné z hlavních rolí syn Nicka Cavea, talentovaný Earl.
NEDĚLE 2. 7.
8.30 Velký sál
Tetování (Japonsko 1966, režie: Jasuzo Masumura)
V neděli si jednoduše musíte přivstat na jedinečný vzorek letošní retrospektivní pocty Jasuzovi Masumurovi. Až podezřele atraktivní je u známého neznámého japonského mistra spojení artové a komerční kinematografie, v tomto případě vdechující život příběhu pomsty přitažlivé ženy, jež se stane padlou proti vlastní vůli. Její záda pokrývá tetování pavouka s lidskou tváří, tvora, který z Ocuji de facto vytvořil prototyp hrdinky dnes velmi často využívaného žánru female revenge.
11.00 Velký sál
Minulé životy (USA, Jižní Korea 2022, režie: Celine Songová)
O vlivu mladých tvůrců asijského původu na severoamerický filmový průmysl by se dnes dala napsat diplomka a jistě by padlo mnohem víc titulů než jen Parazit, Země nomádů, Malá lež nebo Minari. Podobný úspěch všichni předpovídají debutu očividně talentované Celine Songové, které se na začátku letošního roku povedl raritní kousek – soutěžit během jednoho měsíce na Sundance a Berlinale. Láska je ve vzduchu, v případě moderní milostné romance rozprostřená mezi Soul a New York na ploše dvou desetiletí. Je osudová, ale ne trýznivá. Film, který diváka učiní lepším člověkem, bez přehánění.
14.00 Velký sál
Slow (Litva, Španělsko, Švédsko 2023, režie: Marija Kavtaradzeová)
Love story instruktorky moderního tance Eleny a překladatele ze znakové řeči Dovydase je nevšední. Okamžitá přitažlivost, jejíž proměnu v prolnutí duší a těl, zdá se, nic nebrání, náhle naráží na nutnost v intenzivním vztahu nově nadefinovat tělesnost. Litevský ultraintimní drahokam na sebe strhl pozornost uprostřed Utahu, porotci festivalu Sundance jej ověnčili cenou za režii.
PONDĚLÍ 3. 7.
11.00 Velký sál
Ve jménu cti (Francie 2023, režie: Vincent Perez)
Vincent Perez, populární švýcarský herec španělsko-německého původu, kterého všichni považují za Francouze, není jen sličný stydlín Kristián de Neuvillette z depardieuovského Cyrana z Bergeracu. Sem tam si i zarežíruje, naposled letos, a sugestivní výsledek – historické a trochu i akční drama rozebírající fenomén souboje z pohledu tradičního i umírněně genderového – osobně představí v Karlových Varech.
12.00 Malý sál
Godard o Godardovi (Francie 2023, režie: Florence Plataretsová)
Celý cinefilský svět zasáhl na počátku loňského podzimu dobrovolně zvolený odchod proslulého francouzského autora z tohoto světa. Pocty nejrůznějšího druhu na sebe nenechaly dlouho čekat, jedna z nich proběhla v Cannes ve formě střihového dokumentu z archivních, často raritních záběrů kontroverzního génia. Na projekci vzdali tichou poctu JLG coby diváci i Jim Jarmusch či Gaspar Noé, podobná účast tuzemských filmařů obdivujících odkaz nekompromisního inovátora filmového jazyka se dá očekávat i ve Varech.
ÚTERÝ 4. 7.
9.00 Malý sál
Club Zero (Rakousko, VB, Německo, Francie, Dánsko 2023, režie: Jessica Hausnerová)
Mia Wasikovska se vrací coby slečna Novaková, asketicky vyhlížející instruktorka progresivních stravovacích trendů na prestižní internátní škole. Spíše než bizarní komedie, k níž by popisek mohl ukazovat, se dočkáte bravurně zkomponovaného thrilleru tematizujícího alarmující sklon dospívajících uvěřit moci sofistikované autority vzbuzující podezření. Film má na svědomí Rakušanka Jessica Hausnerová, rafinovaná mistryně tajuplných psychologických studií.
14.00 Velký sál
Čarodějnictví (Chile, Mexiko, Německo 2022, režie: Christopher Murray)
Na festivalu Sundance, pět minut po začátku projekce uhranči
vého dobového příběhu o pomstě domorodé dívky namířené vůči německým kolonizátorům na ostrově Chiloé, jsme se s kolegou Kryštofem Muchou na sebe podívali a v obou párech očí se zjevně zračil úžas a anticipované nadšení z toho, co nás čeká. Fenomenálně zrežírovaný snímek, který se zadře pod kůži, s nezapomenutelnými hereckými výkony.
21.00 Malý sál
Obzor (Rumunsko, Francie, Řecko, Bulharsko, ČR 2022, režie: Miai Mincan)
Vary se dlouhodobě profilují mimo jiné i jako akce, jež v daném roce posbírá po festivalech výrazné debuty. Jeden z nich přiveze do lázeňského města Rumun Mihai Mincan a doprovodí jej český koproducent Mikuláš Novotný. Hypnotický thriller s prvky vzdáleně připomínajícími western se odehrává v polovině devadesátých let na obří zaocenáské kontejnerové lodi, na níž se ukrývá mladý Rumun snící o dosažení Nového světa. Audiovizuální skvost je potěchou pro zraky vpíjející se do velkého plátna.
STŘEDA 5. 7.
13.00 Kongresový sál
Pravda je to nejdůležitější (Slovenská republika 2023, režie: Maroš Brázda)
Třetího ročníku MFF KV, který se v roce 1948 konal zároveň v Karlových Varech a Mariánských Lázních, se účastnil šestnáctiletý Slovák Eduard Grečner. Po zhlédnutí mexického snímku Rio Escondido se rozhodl pro kariéru filmaře. V šedesátých letech se proslavil především dramatem Drak se vrací a letos se na festival vrátí i on – po celých pětasedmdesáti letech –, aby osobně uvedl dokument o svém životě, tvorbě a názorech. Nejen na umění, ale i na politiku – vždyť právě ty jej jako signatáře ostrého protestu proti invazi „spřátelených“ vojsk před pětapadesáti lety stály kariéru.
13.30 velký sál
Anatomie pádu (Francie 2023, režie: Justine Trietová)
Zlatá palma je jen jedna a letos ji porota canneského festivalu v čele se superstar loňské artové sezony Rubenem Östlundem (Trojúhelník smutku) přiřkla soudnímu dramatu s detektivní zápletkou. O velikosti filmu i správnosti rozhodnutí porotců svědčí i to, že divák bez dechu sleduje půltřetí hodiny trvající procedurální spektákl, který se dá shrnout do ne příliš košatého souvětí. Manžel renomované spisovatelky Sandry umírá za záhadných okolností, velmi pečlivá soudní procedura má určit, zda je vinna vdova (nepopsatelně úžasná Sandra Hüllerová, známá z Toni Erdmann), nebo šlo o sofistikovanou sebevraždu. Geniální studie na téma hry s očekáváním publika pohlceného nejednoznačnou podívanou.
17.00 Velký sál
Říše zvířat (Francie, Belgie 2023, režie: Thomas Cailley)
Francouzština je jazykem filmu, říkával Bernardo Bertolucci, a té se z karlovarských pláten letos dočkáte v pečlivě vybrané sadě žánrově rozmanitých snímků nemálo. Emocionálně i produkčně rozmáchlý komentář o odsouzeníhodném vztahu lidstva k přírodě a jejím tvorům je ukryt v příběhu otce a syna zasazeném do blízké budoucnosti. Do světa, který se od našeho liší jen zatím okrajovou existencí zvláštních stvoření, jejichž člověčí prvky pomalu ustupují rysům zvířecím…
ČTVRTEK 6. 7.
10.00 Karlovarské městské divadlo
Soumrak laskavosti (Austrálie 2023, režie: Rolf de Heer)
Bubák Bubby, Stopař nebo Charlieho země patří do filmografie přední postavy australského filmu přelomu tisíciletí, který se na zralá kolena pustil do odvážné protirasistické alegorie. Žena černé pleti uvězněná v kleci uprostřed pouště, výchozí situace dystopické odysey, jež patřila k nejoriginálnějším snímkům letošního Berlinale. Podmanivý pamflet, z jehož inscenačních nápadů a obrazových kompozic doslova přechází zrak.
11.00 Velký sál
Minnie a Moskowitz (USA 1971, režie: John Cassavetes)
Duchovní otec všech nezávislých filmařů John Cassavetes netočil jen extrémně autentická psychologická dramata, jak by se po zhlédnutí Ženy pod vlivem či Opening Night mohlo zdát. Jeho mírně ztřeštěná a neodolatelně něžná komediální romance zaměstnance parkoviště a osamělé krásky na prahu středního věku prošlapala cestu, po níž se později vydal P. T. Anderson a jeho Opilí láskou. Půlstoletí starý kousek pohodlně opřený o herecké výkony Geny Rowlandsové a Seymoura Cassela si svěžestí nezadá s kdekterým titulem s letošním vročením.
PÁTEK 7. 7.
9.00 Malý sál
Chiméra (Itálie, Francie, Švýcarsko 2023, režie Alice Rohrwacherová)
Sepětí s domovinou – v tomto případě jihozápadním koutem Toskánska – je pro režisérskou hvězdu italského filmu klíčové, ať už aktivisticky bojuje proti průmyslovému vysazování ořešáků, nebo točí své pozoruhodné filmy. Alicino forte spočívá v umění učinit lokální mezinárodně srozumitelným a emocionálně „nakažlivým“, tak jako prazvláštně snový příběh bizarní party vykradačů etruských hrobek z 80. let (založený na skutečných událostech). Milovníci Zázraků a Šťastného Lazzara by si neměli nechat ujít!
19.00 Kinosál Pupp
Defraudanti (Argentina, Brazílie, Lucembursko, Chile 2023, režie: Rodrigo Moreno)
Založit banku je větší zločin než ji vyloupit, napsal kdesi Bertolt Brecht. Provokativní tezi vkomponoval přední argentinský tvůrce do svého epického příběhu bankovního úředníka, který má ďábelský plán, jak skoncovat s ubíjející pracovní rutinou. Stylově apartní pocta americkým a francouzským „žánrovkám“ 70. let minulého století s košatým dějem některým recenzentům po projekci v Cannes dokonce připomněla literární milníky Borgese či Bolaña. Skromný filmař srovnání sice odmítá, divákovi karlovarského festivalu, který je zároveň knihomolem, však zůstává vzrušující možnost posoudit sám.