Konec tankovacího ráje? Miliardy do rozpočtu z daně na naftu se zatím odkládají
POHONNÉ HMOTY
Poslanci v pátek kvůli sporům o evropské migrační dohodě navzdory očekávání neschválili zvýšení spotřební daně z motorové nafty na původní úroveň. Ta měla stoupnout už od srpna, a to o 1,5 koruny na litr. Nižší daň na naftu i benzin platila od loňského léta, kdy ji kabinet Petra Fialy prosadil jako úlevu kvůli loňským vyšším cenám pohonných hmot, které rozhýbala válka na Ukrajině. Problémem ale je, že státu tak každý měsíc utíkala asi miliarda, vzhledem k nejisté situaci v dolní komoře parlamentu je ale otázkou, kdy ke schválení dojde.
Sněmovnu v pátek zablokovala opozice, která protestovala proti nové migrační politice EU. Poslanci se tak k projednání zákona nedostali, jednat o něm budou nejdříve až 12. července. Tím pádem ale vzniká nebezpečí, že legislativa po schválení nestihne projít přes Senát a prezidenta a nebude tak moci od srpna účinkovat.
Podle mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václava Louly přitom byly všechny předpoklady pro to, aby novela prošla hladce. „Pokud se to nikde nezadrhne, je velká pravděpodobnost, že od srpna bude zákon účinný,“ řekl redakci.
Státu tak možná budou dále utíkat finance, kterými by mohl alespoň trochu vyspravit deficit státního rozpočtu. Ministerstvo financí dříve vypočetlo, že stát přijde za každý měsíc snížené sazby zhruba o 800 milionů korun, což je necelých 10 miliard korun ročně. Podle ekonoma Lukáše Kovandy je to dokonce asi 17 miliard ročně.
Tankování se prodraží
Mluvčí ČAPPO Loula také upozorňuje na to, že tankování nafty se v realitě prodraží o více než korunu a půl. „Kromě sazby spotřební daně je procentická sazba DPH, která se o určitý podíl také zvedne. Celkové zvýšení by tak mělo být asi o 1,80 koruny,“ uvádí.
Bude podle něj záviset na ceně ropy, při nižších dodávkách by poptávka teoreticky mohla vyhnat cenu o trochu výš, Loula to ale příliš neočekává. „Nečekám žádný dramatický nárůst,“ dodává.
Se stejnou hodnotou operuje společnost Tipcars. „Po započtení DPH může být navýšení ceny nafty kolem 1,8 Kč/litr. Rozdíl cen u obou typů paliv se tímto krokem víceméně sníží na obvyklou úroveň,“ uvedla v dřívější zprávě. Aktuální spotřební daň na naftu je 8,45 koruny, na benzin pak 12,84 koruny.
V posledních dnech proběhly médii zprávy o tom, že cizinci v současnosti jezdí v nebývalé míře tankovat do Česka, zejména pak naftu. Tuzemsko má totiž nyní podle dat Evropské komise čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Litvě. „Slováci jen tiše závidí, Česko se stává tankovacím rájem,“ psalo se kupříkladu na jednom sousedním serveru.
I po navýšení by na tom Česká republika ale nebyla nijak špatně. „Česko by i tak mělo osmou nejnižší cenu nafty v EU. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty by se před něj dostaly ještě Rumunsko, Kypr, Polsko a Lotyšsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku by byly i nadále vyšší než v ČR,“ píše Kovanda.
„Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku i po zvýšení spotřební daně dražší jen poměrně nepatrně, maximálně v rozsahu nižších desítek haléřů na litr. Takový rozdíl neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců, protože cena nafty zůstane víceméně srovnatelná s Polskem,“ dodává.
Pohonné hmoty v Česku přitom nyní byly nejdražší téměř za dva měsíce. Nejprodávanější benzin Natural 95 se u čerpacích stanic prodával v týdnu v průměru za 37,36 koruny za litr a byl tak o sedm haléřů dražší než před týdnem. Průměrná cena nafty v uplynulém týdnu stoupla o 52 haléřů na 32,34 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. V dalších týdnech analytici očekávají další růst cen, zejména pak právě u nafty.