BMW, Porsche i Volkswagen. Slábnoucí trh v Číně drtí německým automobilkám prodeje

AUTOMOBILKY V PROBLÉMECH

BMW, Porsche i Volkswagen. Slábnoucí trh v Číně drtí německým automobilkám prodeje
Evropské automobilky se potýkají s poklesem prodejů kvůli slábnoucímu trhu v Číně. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Sdílet:

Evropské automobilky hlásí čím dál větší úpadek v prodejích. Jedná se o zajeté automobilové giganty jako je například Porsche, BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen, který vlastní i českou značku Škoda Auto. Hlavní příčinou výrazného poklesu zisků je slabý odbyt na čínském trhu a také tamní levná produkce, píše německý deník Handelsblatt. Největší problémy mají hlavně prodejci luxusních vozů jako je Porsche nebo Mercedes-Benz. Přitom je to jen několik dní, co německý kancléř Olaf Scholz ubezpečoval německé automobilky, že se nemusí bát čínské konkurence.

Německá automobilka Porsche zažívá významný pokles zisků, a to zejména kvůli slabému odbytu na čínském trhu. Jak informoval německý deník Handelsblatt, provozní zisk výrobce sportovních vozů klesl ve třetím čtvrtletí meziročně o téměř 27 procent na čtyři miliardy eur. Jedním z hlavních důvodů tohoto poklesu je podle vedení společnosti strukturálně se měnící poptávka v Číně.

Finanční ředitel Porsche Lutz Meschke pro Handelsblatt uvedl, že v Číně se potýkají "se strukturální změnou v poptávce.“ Tento pokles se projevuje v celkových prodejních číslech – v prvních devíti měsících roku poklesly prodeje na čínském trhu o téměř třetinu, kdy bylo prodáno jen 43 280 vozů. Podíl čínského trhu na celkových prodejích Porsche se tak snížil z 38 procent na pouhých 18 procent.

Situace je obzvláště alarmující pro plně elektrický model Taycan, který je na čínském trhu stále méně populární. V září bylo registrováno pouze 23 nových vozů Taycan, což je nejnižší měsíční počet registrací tohoto modelu v letošním roce, uvádí statistika Marklines. Porsche letos obnovilo pět z šesti svých hlavních modelových řad, což si vyžádalo rozsáhlé úpravy ve výrobě. Tato restrukturalizace produkce, spolu s problematickým čínským trhem, tak pro Porsche představuje dvojí výzvu.

O moc lépe na tom není ani Mercedes-Benz, jehož zisk před úroky a zdaněním klesl meziročně o 48 procent na 2,52 miliardy eur (63,6 miliardy korun). Německá automobilka v prohlášení uvedla, že na vině je právě slabý výkon na důležitém trhu v Číně. Tržby ve třetím čtvrtletí klesly o 6,7 procenta na 34,5 miliardy eur. Čistý zisk se snížil o 53,8 procenta na 1,72 miliardy eur.

SOUVISEJÍCÍ: „Hororový podzim“ pro evropské automobilky: Prodeje klesají, ceny rostou

Výrobce luxusních vozů ve třetím čtvrtletí dvakrát snížil celoroční plán ziskové marže. Připojil se také k rostoucímu počtu evropských automobilek, které z poklesu zisků a marží viní slábnoucí čínský automobilový trh. Zisk ve třetím čtvrtletí zasáhla skutečnost, že čínští spotřebitelé v oslabující ekonomice nadále omezují nákup luxusního zboží. Navíc v Číně roste konkurence od domácích výrobců.

Pokles odbytu zrychlil také u německého automobilového koncernu Volkswagen, který vlastní i českou firmu Škoda Auto. Prodej automobilů meziročně poklesl o 7,1 procenta, uvedla skupina ve sdělení.

Slabé už přitom bylo i druhé čtvrtletí, kdy pokles prodeje všech koncernových značek skupiny činil 3,8 procenta. V období od července do září se nedařilo především značce Audi a s problémy se Volkswagen potýkal i na čínském trhu. Odbyt značky Audi se propadl o 16 procent. Kmenová značka Volkswagen dodala zákazníkům o 6,6 procenta méně vozů a divize Volkswagenu zaměřená na užitkové vozy utrpěla pokles odbytu o 11,8 procenta.

Ratingová agentura Moody's krátce nato oznámila, že automobilce zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti ze stabilního na negativní. Zdůvodnila to zhoršujícími se provozními výsledky automobilky a očekáváním, že bude obtížné situaci zlepšit. Připomněla slabý trh v Číně a v západní Evropě, rostoucí cenové tlaky, hrozící pokuty za emise CO2 v Evropské unii a také dodatečné náklady na restrukturalizaci.

Slabší odbyt na čínském trhu zaznamenala také automobilka BMW. Společnost oznámila, že její celosvětový prodej se ve třetím čtvrtletí meziročně snížil o 13 procent na 540 882 vozů. V samotné Číně se prodej propadl o téměř 30 procent na necelých 148 000 vozů, zatímco v Evropě klesl pouze o jedno procento na zhruba 219 000 vozů.

Německé automobily se nemusí bát konkurence z Číny, tvrdí Scholz

Paradoxní je nedávné prohlášení německého kancléře Olafa Scholze, že se německé automobilky nemusí bát čínské konkurence. Podle kancléře se německý automobilový průmysl v minulosti už vyrovnal s příchodem silné konkurence z Japonska i z Jižní Koreje. "Někdo říká, že Čína to s elektrickými motory umí lépe než my," uvedl Scholz na slavnostním ceremoniálu k otevření prvního závodu automobilky Mercedes-Benz na recyklaci baterií. "Německé automobilky se této konkurence nemusejí bát," dodal podle agentury Reuters.

KOMENTÁŘ: Propálil Andrej Babiš, co neměl?

Scholz rovněž potvrdil, že německá vláda se staví proti dodatečným clům Evropské unie na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. "Já jsem proti clům, která nás poškozují," prohlásil německý kancléř. Evropská komise (EK) dostala na začátku října od členských zemí EU zelenou k zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Uvedla nicméně, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články