„Zameteno, uklizeno.“ Agrofert protočil na reklamě stovky milionů, pokuta je směšná
KAUZA ČAPÍ HNÍZDO
Holding Agrofert musí doplatit daň 1,2 milionu korun za pochybnou reklamu, kterou na farmě Čapí hnízdo inzerovaly další firmy z holdingu bývalého českého premiéra Andreje Babiše (ANO). Rozhodla o tom v odvolacím řízení finanční správa. Postih je to však marginální. Finanční operací si totiž mohl Agrofert přijít na více než 100 milionů korun. Reklamní větví kauzy Čapí hnízdo se stále zabývá i policie, která prověřuje podezření, že suma 272 milionů korun šla na reklamu pouze účetně, ale ve skutečnosti byla použita na splácení úvěru a snížení daní.
Finanční správa v odvolacím řízení dnes už pravomocně rozhodla, že Agrofert musí doplatit doměřenou daň za reklamu na Čapím hnízdě, kterou dříve neodvedl. Jde o takzvanou druhou, reklamní větev kauzy Čapí hnízdo. Šlo v ní o celkem 272 milionů korun, za které si během zhruba čtyř let nakoupily firmy z Babišova holdingu reklamu v prostorách farmy. To je částka téměř neuvěřitelná.
Holding teď musí na dani doplatit 1,2 milionu korun. Upozornil na to například server iRozhlas.cz. Agrofert si přitom mohl podezřelými účty za reklamu přilepšit o více než 100 milionů korun, jak dříve poznamenal pro deník Echo24 daňový expert David Hubal. Jen na nezaplacené 19procentní dani z příjmů jde na straně zadavatelů reklamy, kterými byly firmy z Agrofertu, asi o 51,7 milionu. Po započítání daňového odpočtu by tedy mohla státu vzniknout celková škoda přes 100 milionů korun. Bez započítání penále.
Doplatek byl Agrofertu vyměřen už v červnu. Společnost se však proti rozhodnutí finanční správy odvolala. Finanční správa ale v srpnu v odvolacím řízení doplatek na dani potvrdila. Podle Deníku N tak správci daně rozhodli z toho důvodu, že „nebyla prokázána oprávněnost“ nákladů za reklamní plnění.
Kvůli pomalému postupu při prověřování si ale finanční úředníci mohli posvítit už pouze na malou část z celkových nákladů na reklamu. Pro zbytek už vypršely lhůty.
Lhůty k provedení kontrol uplynuly, říká daňový expert
Podle daňového poradce a člena Rady Unie daňových poplatníků ČR je takový postup daňových úřadů v tak sledované kauze do nebe volající. „Podnikatele finanční správa krutě pronásleduje za téměř každý reklamní počin. Každá vynaložená koruna na reklamu musí být precizně prokázána. V posuzovaném případě korporace patřící jednomu oligarchovi vynaloží 272 miliónů, což je více než náklady na volební kampaň všech parlamentních stran v roce 2017, za nesmyslnou reklamu na nesmyslném místě, ‚ušetří‘ na daních cca 100 milionů a po letech řízení je jí doměřeno 1,2 milonu korun,“ řekl redakci Hubal.
Většina podivné reklamy podle něj bohužel skončila „v propadlišti dějin“, a to patrně kvůli laxnosti úředníků. Finanční správa přitom obdržela podnět k prošetření podezřelé reklamy od německých úřadů už v roce 2014 (za ministrování Andreje Babiše).
„Prostě lhůty k provedení kontrol uplynuly. Zameteno, uklizeno. Kdy konečně dojde k obrodě finanční správy hustě zaplavelené oligarchovými pohůnky? Bohužel ani současný ministr se k očistě neodhodlal. Z pohodlnosti nebo z neschopnosti? Nevím,“ dodal daňový expert. Když finanční správa u některých kontrolovaných subjektů shledala reklamní náklady jako neoprávněné, stejný závěr by musela vzhledem ke shodnému charakteru reklamy vyvodit i v případě dřívějšího období. „Charakter té reklamy byl naprosto shodný. To znamená, že je nechala utéct z lopaty.“
Kauzou se nezabývají pouze daňaři, ale delší dobu také kriminální policie. Platby za reklamu byly podle podezření buď fiktivní, nebo předražené. Policie loni případ odložila, její rozhodnutí ale zvrátilo Vrchní státní zastupitelství v Praze. V případu dosud nebyl nikdo obviněn.
Jak napsaly Seznam Zprávy, lhůta pro prověřování případu vypršela tento týden, státní zastupitelství ji ale nyní prodloužilo. Policie totiž nemá splněno vše, co jí nařídili žalobci. A tak musí spis doplnit.
„Prověřování věci je doplňováno v návaznosti na pokyn vyššího státního zastupitelství a též s ohledem na případný vývoj věci,“ řekl k tomu mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Doplnil, že zmíněnou lhůtu lze kvůli prověřování této kauzy prodloužit i opakovaně.