Dceřiná společnost Metrostavu získala významnou zakázku. V Norsku postaví tunel za více než 6 miliard

VÝZNAMNÁ ZAKÁZKA

Dceřiná společnost Metrostavu získala významnou zakázku. V Norsku postaví tunel za více než 6 miliard
Dceřiná společnost Metrostavu s přízviskem Norge získala dosud nejvýznamnější zakázku na prestižním skandinávském trhu. Foto: Metrostav
6
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Dceřiná společnost Metrostavu s přízviskem Norge získala dosud nejvýznamnější zakázku na prestižním skandinávském trhu, v Norsku postaví 12,4 kilometru dlouhý tunel za 6,3 miliardy korun. Tunel Röldal bude po dokončení třetím nejdelším v zemi. Již dříve Metrostav Norge začal stavět novou silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části Norska za 4,5 miliardy korun. V posledních letech v zemi získal i další velké zakázky.

„Úspěch ve veřejné soutěži takového rozsahu vnímáme jako ocenění naší dlouhodobé práce. Norský trh nás dnes bere jako rovnocenné partnery, a to rozhodně není pro zahraniční firmy samozřejmost. K Røldalu ale přistupujeme s velkou pokorou. Vyrazit tunel v délce přes dvanáct kilometrů je výzva sama o sobě – čekají nás poruchové zóny, injektáže kvůli přítokům vody i složité větrání. A když k tomu přidáme bezemisní technologii včetně čtyřicetitunového elektrického nakladače a bateriových dumperů, posouváme laťku ještě o kus výš,“ uvedl obchodní ředitel Metrostav Norge Jiří Horčička. Zahájení ražeb tunelu v úseku Röldal – Seljestad je plánováno na třetí čtvrtletí letošního roku, dokončení projektu na konec roku 2030.

Dceřiná společnost Metrostavu s přízviskem Norge získala dosud nejvýznamnější zakázku na prestižním skandinávském trhu.
Dceřiná společnost Metrostavu s přízviskem Norge získala dosud nejvýznamnější zakázku na prestižním skandinávském trhu. Foto: Metrostav

Tunel bude součástí evropské silnice E134, která prochází horským terénem a obsahuje řadu tunelových úseků. Nový tunel by měl podle Metrostavu zásadně zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy, a to zejména v zimních měsících, kdy je současná silnice často neprůjezdná. Investorem nového úseku silnice je společnost Statens vegvesen, norská obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic. Metrostav Norge bude na projektu spolupracovat s místní firmou Bertelsen & Garpestad. Realizace se uskuteční včetně projekční činnosti a Metrostav bude zodpovědný za kompletní ražbu tunelu a izolaci proti vodě a mrazu.

Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby mimo jiné uskutečnila traťové tunely helsinského metra či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. Ve Skandinávii dosud vybudovala zhruba 57 kilometrů tunelů. „Příští rok oslavíme dvacet let skandinávského dobrodružství. Lepší dárek jsme si ani nemohli přát. Røldal bude nejdelším tunelem, jaký jsme kdy v rámci Skupiny Metrostav realizovali,“ uvedl generální ředitel Metrostav Norge Aleš Gothard.

Společnost v Norsku staví také nový úsek E8 o délce deset kilometrů za 4,5 miliardy korun. Tento projekt pro dceřinou společnost Metrostavu dosud znamenal největší zakázku. Dokončená by silnice měla být v roce 2027. Koncem letošního února Norge oznámila, že v Norsku začala pracovat na stavbě 5500 metrů dlouhého tunelu za více než miliardu korun. Tunel Grenland je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice zřizující obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla.

Dále firma v Norsku pracuje na vzniku podzemního objektu k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku loňského srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Práce na podzemních hlubinách by podle Metrostavu měly stát téměř miliardu korun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Proti čemu bojujeme, když svádíme boj s dezinformacemi?

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články