Praha bude mít nový typ tramvají 52T. Škoda dodá první ještě letos
NOVÉ TRAMVAJE
První téměř hotovou tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu představila v Plzni Škoda Group. Firma podepsala s pražským dopravním podnikem (DPP) v prosinci 2023 kontrakt na dodávku až 200 tramvají za 16,6 miliardy korun. DPP se zavázal nakoupit 40 vozů, prvních 20 letos a dalších 20 vozů do konce příštího roku. Loni v květnu začala v Plzni výroba, první vůz vyjel v pondělí na zkušební trať ve výrobním areálu Škody. Do pražských ulic by měly první tramvaje vyjet v dubnu na zkušební jízdy bez lidí při přípravě na homologaci. První cestující by měly svézt ještě letos, zaznělo na pondělní prezentaci.
První tramvaj má montážně hotový exteriér a dokončuje se interiér, pracuje se na oživování a zkouškách. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy. Do Prahy na jaře odjedou tyto první tři vozy, celkem je ve výrobě rozpracováno osm tramvají.
Škoda ForCity Plus 52T je stoprocentně nízkopodlažní pětičlánkový vůz bez jediného schodu, s širšími průchody mezi články, celovozovou klimatizací, antikolizním systémem, moderním informačním systémem a rekuperací energie. Kapacita vozu o délce 32 metrů a šířce 2,5 metru je 243 lidí, z toho je 173 mít k stání. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší o téměř 16 procent. Nejvyšší provozní rychlost je 70 kilometrů za hodinu,
Nová tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu je tady! pic.twitter.com/Lrlz8ePYc3
— Škoda Group CZ (@SkodaGroupCZ) January 27, 2025
DPP zatím odebere prvních 40 vozů. Podle zastupitele, člena dozorčí rady DPP a bývalého pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) 20 tramvají zaplatí dotace, ostatní rozpočet Prahy. Cena jedné tramvaje se pohybuje pod 90 milionů korun, řekl. "Ale potřeba pro hlavní město bude všech 200 kusů. Doufám, že se je podaří objednat všechny, protože tato tramvaj je o skoro o 20 procent kapacitnější, má dvakrát více prostoru pro kočárky a cestující na vozíku a přináší komfort a rychlost, jaký si zaslouží 21. století," uvedl. Pokud DPP využije opci na všech 200 tramvají, měla by Škoda dodat maximálně 30 vozů ročně a poslední v roce 2032, uvedl Jaromír Jelínek, obchodní ředitel Škody pro tramvaje.
"Ty vozy Praha potřebuje, protože tady rostou tramvajové tratě. Budeme startovat stavbu tramvajových tratí do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov anebo u Muzea. Tramvaje jsou symbolem našeho hlavního města a také symbolem ekologické a pohodlné MHD," řekl přes videohovor náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Nových typů tramvají se Praha dočká po téměř 20 letech.
V Praze se dokončuje výstavba vozovny Hloubětín, odkud budou nové tramvaje vyjíždět na zkušební jízdy a pak i do pravidelného provozu, řekl místopředseda představenstva a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Aktuálně má DPP přes 800 tramvají a 147 kilometrů tramvajových tratí.
Na vývoji a výrobě ForCity 52T spolupracuje se Škodou 231 dodavatelů, z nichž 76 procent je z České republiky, 12 procent z Německa a zbytek z dalších 13 zemí, uvedl generální ředitel Škoda Group Petr Novotný. "Tato tramvaj je rozhodně významná, protože je celá nízkopodlažní, využitelnost podlahových ploch je větší, profil tramvaje se vejde do hlavního města, které není topograficky nejjednodušší," uvedl. Konstrukce vozu na míru vytvořená pro Prahu umožní průjezdy i úzkými a zahnutými profily tratě.