Proč vláda neplní sliby o škrtech? Slučujeme odbory a končíme nájmy, říká vnitro

REVIZE AGEND

Proč vláda neplní sliby o škrtech? Slučujeme odbory a končíme nájmy, říká vnitro
Premiér Petr Fiala (ODS) a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Foto: Úřad vlády ČR
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

„Na základě inventury všech agend státu do konce roku 2023 představíme konkrétní plány na snížení počtu úřednických míst. Zbytečné úřední úkony zrušíme a potřebné služby zefektivníme.“ To je závazek vlády z programového prohlášení, který se však alespoň na první pohled příliš neplní, protože počet státních zaměstnanců stále stoupá. Ministerstvo vnitra však spolu s dalšími experty podle svých slov na naplnění programu stále pracuje.

O škrtání zbytečných úřednických míst se mluví prakticky po celou existenci vlády Petra Fialy (ODS). Ještě v lednu to za svou letošní prioritu označil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Navíc mají nyní ministři na stole konkrétní návod od vlastní vládní expertní skupiny k tomu, jak při škrtech postupovat (více jsme psali zde). Na tomto návodu se podílelo i ministerstvo vnitra.

To na dotaz deníku Echo24, proč nebyl splněn slib z programového prohlášení do konce loňského roku, uvedlo, že provedlo v loňském roce interní revizi agend a podpůrných či obslužných činností. „Na úrovni vedení ministerstva byl schválen postup k provedení revize agend s cílem jejich zefektivnění, elektronizace nebo zrušení těch nadbytečných a nepotřebných. Zároveň byl schválen postup k provedení revize podpůrných či obslužných činností ve smyslu jejich optimalizace či elektronizace, tak aby úřad ministerstva fungoval efektivně a stal se moderním zaměstnavatelem,“ uvedla pro Echo24 mluvčí resortu Víta Rakušana (STAN) Hana Malá.

KOMENTÁŘ:

Agendou státu je podle ní určitá ucelená oblast působení orgánu veřejné moci, jejímž hlavním zdrojem jsou zákony a další předpisy. „Činnosti podpůrné či obslužné jsou takové činnosti, bez kterých tyto věcné agendy nelze realizovat a které zajišťují podmínky pro jejich realizaci. Typickými podpůrnými činnostmi jsou personalistika, ekonomické řízení, veřejné zakázky, projektové řízení, ICT,“ dodala Malá s tím, že metodiku „Revize agend v Ministerstvu vnitra“ poskytlo k dalšímu využití Úřadu vlády ČR, neboť v jeho gesci byla zřízena pracovní skupina, která připravila zmíněný návod.

„V souvislosti s provedenou revizí agend jsme připravili řadu opatření a v srpnu letošního roku jsme formálně tuto revizi agend v rámci ministerstva dokončili. Nyní zpracováváme zprávu o výsledcích naší snahy zefektivnit a zmodernizovat chod úřadu. Nicméně některá schválená opatření stále probíhají, neboť jsou časově náročnější,“ dodala Malá.

Jako příklad provedených či stále probíhajících opatření uvedla například to, že byla dokončena legislativní změna zákona o úřednících územních samosprávných celků v agendě rovnocennosti vzdělávání úředníků. „Podařilo se nám projednat se všemi partnery a prosadit sloučení orgánů sociálního zabezpečení příslušníků bezpečnostních sborů. Ministerstvo vnitra se tak stane sociálním orgánem rovněž pro příslušníky Celní správy a Vězeňské služby,“ uvedla Malá.

Nepřehlédněte: Experti připravili vládě návod ke škrtání úředníků, ta ale počet státních zaměstnanců zvedá

„V rámci Ministerstva vnitra jsme provedli reorganizaci. Sloučili jsme některé útvary nejen na úrovni oddělení, ale i odborů. V roce 2022 i v roce 2023 jsme snížili služební a pracovní místa systemizovaných na dobu neurčitou, a to jak neobsazená, tak i obsazená,“ dodala s tím, že byla také provedena komplexní analýza dislokace útvarů ministerstva tak, aby postupně MV opouštělo určité lokality a ušetřilo tak na pronájmech.

„Předložili jsme komplexní projekt do Národního plánu obnovy, který bude znamenat elektronizaci veškerých personálních a na ně navazujících podpůrných činností tak, aby se úřad stal moderním zaměstnavatelem. Všechna opatření včetně výše uvedených aktuálně vyhodnocujeme a zpracováváme do souhrnného materiálu tak, abychom je mohli zveřejnit,“ dodala Malá.

V příštím roce má počet státních zaměstnanců stoupnout o 1200 na 488 788. Výdaje na jejich platy vzrostou o 11,2 miliardy na 277,8 miliardy korun. Vyplývá to z příloh k návrhu státního rozpočtu na příští rok, který MF poslalo vládě. Průměrný plat státních zaměstnanců by měl v příštím roce být 45 301 korun.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články