Peking se zlobí. Vyzval EU k odložení cel na čínské elektromobily
ČÍNA VS. EU
Peking v pátek vyzval Evropskou unii, aby odložila zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Informují o tom čínská státní média. Evropská komise (EK) dnes k zavedení dodatečných cel dostala zelenou od členských zemí EU. Čínská obchodní komora následně Evropskou unii kritizovala za prosazování protekcionistických opatření, uvedla agentura Reuters.
Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky.
"Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU," uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů.
Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent.
Podle diplomatických zdrojů pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel. Proti clům hlasovalo Německo, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko a Malta. Česká republika se hlasování zdržela, napsala s odvoláním na své zdroje agentura Reuters.
SOUVISEJÍCÍ: Brusel má svolení prosadit cla na čínské elektromobily. VW je proti, bojí se odvety z Asie
Ministr Kupka dnes k výsledku hlasování řekl, že Česko postupovalo po debatě s Německem. "Důležitým argumentem je nevyvolat celní válku, která by za daných okolností mohla ohrozit celou řadu evropských automobilek, protože řada komponent je zajišťována dovozem z Číny," řekl ministr. Věří, že jednání EU s Čínou případnou celní válku odvrátí. Zároveň zdůraznil, že Evropa se musí snažit o větší samostatnost v získávání surovin, které jsou klíčové například pro výrobu baterií či polovodičů.