OBRAZEM: Praha představila nový typ tramvají. Za 16,6 miliardy jich koupí dvě stovky
NOVÉ TRAMVAJE PRO PRAHU
Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybaveny klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž tzv. antikolizním systémem a změní se způsob brzdění. Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně, uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci firmy Škoda Transportation.
DPP uzavřel s dodavatelem rámcovou smlouvu na nákup 200 tramvají za celkem 16,6 miliardy korun. Z celkového množství se podnik zavázal nakoupit 40 vozů, kdy cena jedné tramvaje činí 83 milionů korun. Zda DPP odebere zbývajících 160 vozů, se v budoucnu teprve rozhodne.
"Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě," řekl Hřib.
Tramvaj bude pětičlánková a měřit na délku 31,99 metru a na šířku 2,5 metru. Kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Oproti nejmodernějším pražským tramvajím jde o navýšení počtu míst až o 16 procent. Konstrukční rychlost je plánována na 80 kilometrů v hodině. Hmotnost vozu bude 48 tun.
🚋 NOVÉ TRAMVAJE PRO PRAHU ODHALENY | Představujeme nový typ tramvaje s názvem ŠKODA FORCITY PLUS PRAHA 52T. Co na něj říkáte? 👍🏼
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) January 10, 2024
◾️100% nízkopodlažní pětičlánková tramvaj s délkou 32 metrů – prostor celé tramvaje bez jediného schodu, a to i nad podvozky
◾️Významně lepší jízdní… pic.twitter.com/z1D7RicRtE
Oproti zatím nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity bude více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude kompletně nízkopodlažní a změní se způsob brzdění, který bude plynulejší, stejně jako rozjezd. Vybavená bude úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.
Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.
Praho, připrav se, výrazně vylepšujeme každodenní cestování novými tramvajemi! Společně s @DPPOficialni přinášíme Škoda ForCity Plus Praha 52T. pic.twitter.com/s0Kk3BLRiW
— Škoda Group CZ (@SkodaGroupCZ) January 10, 2024
Podvozek bude pod prvním a posledním článkem otočný a jeho konstrukce podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů. Tramvaj bude nově brzdit až do zastavení motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Dosud používaná elektromagnetická brzda bude sloužit jako nouzová či zajišťovací.
V současné době Škoda Transportation dokončuje detaily a podle prezidenta Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group Tomáše Ignačáka firma letos v prvním pololetí plánuje začít svařovat karoserii. Na konci letošního roku by pak měl být hotov první vůz, na kterém společnost zahájí testování. Na koleje v metropoli by se s cestujícími měla dostat poprvé na konci roku 2025. "Prvních 20 vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026," doplnil Witowski.