Od řidiče k šoférovi: Rolls-Royce Chauffeur Academy

AUTO

Od řidiče k šoférovi: Rolls-Royce Chauffeur Academy
Po šesti letech zavítal do Prahy exkluzivní kurz automobilky, který dělá z řidičů skutečné šoféry. Foto: Jan Blažek
7
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Po šesti letech zavítal do Prahy exkluzivní kurz automobilky, který dělá z řidičů skutečné šoféry.

V úvodu je nutné si vysvětlit rozdíl mezi řidičem a šoférem. Kdo by si totiž myslel, že jde o totéž, dost by se mýlil. Zatímco řidič je ten, kdo pouze řídí auto, skutečný šofér disponuje mnohem komplexnějšími charakteristikami, které z této profese dělají velmi náročné povolání. A není na světě lepší příležitosti vyzkoušet si zásadní proměnu řidiče, který přijel ve Škodě Octavia, v distingovaného šoféra luxusního limuzíny než v rámci Rolls-Royce Chauffeur Academy pod vedením šéfinstruktora Andiho McCanna.

Ten je již od pohledu doslova ztělesněním všeho, co od značky Rolls-Royce člověk očekává – sympaticky a přátelsky působící gentleman s perfektními znalostmi nejen techniky řízení, ale i etikety, sociologie, psychologie a kdovíčeho ještě. Expertem, který se svým týmem jezdí po světě a školí šoféry vozů značky Rolls-Royce, je od roku 2005, a jak sám říká, „s rolls-roycem najezdil víc než s vlastním autem“.

Během jednodenního školení sice trávíme víc času v zasedací místnosti než za volantem, ale po pár úvodních minutách je jasné, že teoretická část bude výrazně zajímavější, než se dalo čekat. Samozřejmě bylo i předtím jasné, že profesionální řidič vozu Rolls-Royce musí mít odpovídající oblečení a vystupování, stejně jako musí bezpečně zvládat rozměrný a drahý vůz. Jenže Andi každou oblast dále rozpitvává do detailů a brzy je patrné, jak dokonale připravený tento program je. Ostatně slovo dokonalost během dne zazní v různých podobách ještě mnohokrát. Není divu, když se i v rámci tohoto programu vše točí kolem dvou známých citátů sira Henryho Royce: „Usiluj o dokonalost ve všem, co děláš“ a „Vezmi to nejlepší, co existuje, a vylepši to. Pokud to neexistuje, tak to vytvoř“.

Pozornost je třeba věnovat sebemenším detailům. Vůz musí být pro posádku vždy nachystán tak, aby pasažéři měli pocit, že do něj usedají jako ti úplně první. To znamená, že čalounění musí být všude načechrané, oblíbený nápoj musí být správně vychlazený, na zákazníky tu čekají jejich oblíbené noviny či magazíny, vše může šofér korunovat i osobním přáním k případným narozeninám či výročím a samozřejmě se nesmí zapomenout zeptat, jak se daří milovanému psíkovi, jehož jméno si předtím zjistil v hotelové recepci. Malé věci zkrátka dělají velký rozdíl, přitom většina z nich ani nestojí peníze, jde však o přístup.

Andi upozorňuje, že už jenom skutečnost, že někdo sedí vzadu, způsobí v autě jinou atmosféru a vyvolá na řidiče tlak, kterému musí být schopen odolat. Nutnost permanentní maximální koncentrace snese srovnání s vrcholovými sportovci a i pro šoféra samozřejmě platí, že dvě hodiny jeho dokonalosti mohou být zničeny v posledních deseti sekundách, pokud se mu třeba nepodaří optim„Návrh nového hlavního nádraží mě okouzliálně zastavit před hotelem.

Ostatně právě zastavení bylo jedním z teoretických i praktických highlightů dne. Skutečně profesionální šofér totiž zvládne rolls-royce zastavit technikou, které se říká Champagne Stop. Auto je při ní uvedeno do klidu, aniž v okamžiku zastavení dochází k sebemenšímu zhoupnutí. Posádka vychutnávající si Vintage Champagne optimálně vychlazené jedním ze dvou chladicích modů palubní lednice na 11 °C tak nepřijde ani o bublinku svého oblíbeného Dom Pérignon. K dosažení takového mistrovství je potřeba trénovat, naučit se naprosto konstantnímu brzdění a poznat finální moment lehkého povolení tlaku, mít optimální posed za volantem s poměrně nataženýma nohama, aby byl úhel v kotníku ideální, a v neposlední řadě myslet dostatečně dlouho dopředu. Jakákoli nedokonalost v celém procesu jde totiž jen a pouze na vrub člověku, který sedí za volantem, neboť rolls-royce jako takový je přece navržen a zkonstruován s naprostou dokonalostí.

Budu muset ještě na těchto jízdních technikách docela dost zapracovat – přiblížil jsem se snad jen k hrubějšímu zastavení zvanému Whiskey Stop, takže mě na cestě k dokonalosti ještě čeká mezistupeň v podobě Gin-Tonic Stop.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články