Škoda Enyaq – Přitlačit na pilu

AUTO

Škoda Enyaq – Přitlačit na pilu 13
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

SUV kupé z Mladé Boleslavi je prvním čistě elektrickým modelem z rodiny RS a také nejvýkonnější škodovkou. Automobilka aktuálně nabízí už dvě čistě elektrická eresa, jakkoli v obou případech jde o Enyaq iV. Tím vyloženě prvním bylo provedení SUV kupé s poměrně dlouhým názvem Škoda Enyaq Coupé RS iV, následně ho doplnil klasický Enyaq iV se stejnou technikou a sportovními ambicemi. Proti standardnímu Enyaqu má „kupátko“ bezesporu atraktivnější karoserii, je až po B-sloupek shodná, následně se však svažuje, čímž sice autu ubírá částečně na praktičnosti, na druhou stranu vylepšuje aerodynamiku (cx = 0,234 proti 0,257). Opticky je RS odlišeno i jinak – má například 20palcová (popřípadě i 21palcová) kola, černé doplňky a podsvícenou přední masku Crystal Face. Rozměrové rozdíly obou verzí jsou zanedbatelné, největší diference je v délce, Coupé je o 4 mm delší.

Zastavme se u zmíněné praktičnosti. Zde totiž kupé neutrpělo tolik, jak by si mohl leckdo myslet. Využitelnost kufru je samozřejmě kvůli klesající zádi nižší, ale celkový objem je proti běžnému Enyaqu iV menší jen o 15 litrů, má tedy hodnotu 570 litrů, což je velmi solidní; i během testu působil kufr dostatečně objemně a prakticky. K tomu přispívá i liftbackové otvírání pátých dveří. Rovněž prostornost uvnitř je s přihlédnutím k celkové délce 4,65 metru a šířce 1,88 metru velmi dobrá. Co už tak dobré není, je výhled z vozu, a to hlavně směrem (šikmo) vzad. Auto při parkování působí ještě větší, než ve skutečnosti je, a manévrování ve stísněnějších prostorech není úplně snadné. K tomu přispívají i zbrklejší reakce na stisk akcelerátoru, kdy autu chybí postupný náběh točivého momentu a zejména při podélném parkování vyžaduje opravdu hodně citu a opatrnosti.

Na druhou stranu je nutné vše vnímat i optikou vozu, který má ambice potěšit řidiče dynamikou a naplno mu dát ochutnat výhody plynoucí právě z bezprostřední reakce elektrického pohonu, jenž je naladěn na sportovní notu. Enyaq Coupé RS iV má pohon všech kol a na každé z náprav pracuje jeden elektromotor. Ten zadní, který je zároveň hlavní, má výkon 150 kW, vpředu je elektromotor o výkonu 80 kW. Celkový maximální výkon soustavy uvádí Škodovka na 220 kW, nicméně ten je dostupný jen při splnění podmínek teploty baterie (23 až 50 °C) a při nabití baterie na víc než 88 %. Takže vlastně jen vždy krátce po opuštění dobíječky, pokud majitel nabije na maximum. Vždy je pak k dispozici minimálně 195 kW výkonu, což je víc než dostatečné.

Enyaq Coupé RS iV ale neaspiruje na trhače asfaltu a mezi elektromobily svou dynamikou nijak zásadně nevybočuje. Z klidu na stovku zrychlí za 6,5 sekundy, maximálku má pak omezenou na 180 km/h. Svezení s ním je ale i tak velmi příjemné a zábavné. Díky akumulátorům v podlaze umně maskuje hmotnost přes 2,2 tuny a do zatáček se s ním dá vrhat až překvapivě směle, aniž by vás nechal na holičkách. Fyzika samozřejmě platí i zde, ale auto je dlouho neutrální, podvozkově poskytuje dostatečnou jistotu a i pocit na volantu je dobrý. Přidejte k tomu kvalitní sedačky a skvělou elasticitu a o zábavu je postaráno. Dostatečně suverénní je pak Enyaq RS iV také na dálnici, kde však musí řidič pravidelně kontrolovat tachometr… A také dojezd, protože právě prostředí, kde se Enyaq cítí jako ryba ve vodě, mu moc nesvědčí z hlediska spotřeby a nebyl problém v průměru čerpat i k 25 kWh na 100 km. Dlouhodobě jsme jezdili za 21,7 kWh na 100 km, ve městě se lze pohybovat kolem 19 kWh na 100 km. Pro pořádek: teploty byly v testovacím týdnu lehce nad nulou.

Enyaq RS iV má baterii o kapacitě 82 kWh (využitelných je 77 kWh), takže při určité konstelaci a defenzivním jízdním stylu (jenže proč si pak kupovat RS, že?) lze asi skutečně atakovat dojezd 400 km. Častěji se ale na displeji bude objevovat hodnota začínající trojkou. A když už jsme u těch čísel, zakončíme cenovkou – tento vrcholný model startuje na 1 644 900 Kč, přičemž v ceníku existuje ještě několik paketů a prvků, které mohou cenu zvýšit o desítky tisíc.

Plusy:
Atraktivní design, jízdní zážitek, praktičnost.

Minusy:
Infotainment, vyšší spotřeba, výhled vzad.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články