Na pole i před operu: Defender 130 Outbound
AUTO
Defender je stále drsný offroad, který se však na rozdíl od svých předchůdců naučil civilizovanosti. To ale neznamená, že by dělal kompromisy, jak si mnozí mysleli. Verze 130 Outbound ukazuje, že Defender je parťák do života.
Nový Defender se na trhu zabydlel velmi sebevědomě a není se čemu divit – přesně zapadá do definice auta, které od značky Land Rover chcete. Ohromná hranatá krabice s jasným výrazem nenechá žádné pochybnosti o schopnostech. Na výběr jsou celkem tři délky karoserie: 90, 110 a 130. Právě nejdelší karoserie má na délku víc než 5,3 metru a je skutečně působivá. Doplníme, že auto stojí na rozvoru přes 3 metry a na šířku má přes 2 metry.
Pořádný kus auta vyžaduje pořádný motor. Defender pohánějí celkem tři. Benzinové jednotky reprezentuje mildhybridní verze P400 s řadovým šestiválcem 3,0 litru s turbem, který nabízí velmi příjemný výkon 400 koní. Další možností je naštěstí stále skvělý motor V8 5,0 litru s kompresorem a výkonem 525 koní. Zákazníci zvyklí na turbodiesely si také přijdou na své. K dispozici mají řadový šestiválec Ingenium v několika verzích, přičemž značení odpovídá výkonu: od základní verze D200 přes D250 až po D300, který pohání i testovaný vůz.
Ceník Defenderu je třeba trochu luštit, protože auto má, jak řečeno, tři délky karoserie, různé motory a celkem dost výbavových stupňů. Teď nemá smysl je příliš analyzovat, podstatná je nová verze připravená k testu. Jmenuje se Outbound a s cenou 2 591 266 Kč (s DPH) patří spíš k těm dostupnějším. U nás je nabízena s motorem D300 a zvenku lze rozeznat designovým paketem Outbound a 20palcovými koly v černě lesklém lakování. Celkové zaměření na dobrodružství doplňují například matné střešní příčníky, změn se dočkal i interiér.
Zničil náš vkus komunismusU verze Outbound nemá třetí řadu sedadel, takže auto je čistě pro pět pasažérů (a v pohodě je díky své šířce uveze). Nechybí ani obložení z odolného materiálu Robustec nebo pogumované rohože a pryžová podložka v zavazadlovém prostoru. Ten je stejně jako zbytek interiéru velmi praktický – nabídne 1329 až 2516 litrů využitelného místa.
Z pozice řidiče oceňujeme nejen skvěle vyřešené odkládací prostory, ale i intuitivní ovládání všech prvků. Buď pomocí chytrých otočných ovladačů (klima), tlačítek k nastavení mnoha jízdních režimů, nebo ve finále prohnutým displejem s hezkým designem i funkčním prostředím. Na volantu nově přibylo tlačítko měnící nastavení bezpečnostních systémů – je po ruce, snadno se ovládá a i díky němu je Defender stále autem, které ani přes implementaci nejnovějších systémů posádku téměř neotravuje, čehož si ceníme čím dál víc.
Šestiválec D300 má hutný projev a masivní točivý moment 650 Nm dostupný již od 1500 otáček. O mild-hybridu člověk vůbec neví, takže se nechává konejšit citlivě naladěnou automatickou převodovkou ZF a neutuchající silou motoru. Zrychlení na stovku za 7,5 s při hmotnosti 2,6 tuny? Paráda. Nové motory Ingenium chválíme od začátku – mají sílu, charakter a jsou úsporné. Defender dokáže jezdit za 9,5 litru na 100 km a přitom odtáhne velký přívěs a nezalekne se terénu. Množství různých nastavení a uzávěrky diferenciálů uprostřed a vzadu pomohou s překonáním jakýchkoli překážek, limitem jsou vždycky pneumatiky. Brodivost dosahuje úrovně 900 mm, a to díky vzduchovému podvozku, jejž lze zvednout až o 75 mm. Jízdu v terénu ulehčují skvělé kamery včetně pohledu před vůz s vodicími čárami, který výrazně pomáhá při překonávání velkých nerovností.
Nejlepší je, že Defender je tak univerzální. V terénu zvládne každý nesmysl, uvnitř je praktický a ohromný a na silnici se chová civilizovaně. A to je myšleno zcela vážně. Krásně se ovládá, nehučí, umí držet směr i hezky zatáčí. A do toho pěkně filtruje nerovnosti. Pokud se naučíte jeho rozměry, poslouží vám v celé paletě rolí. Je to zkrátka auto, které vypadá patřičně na poli i před operou. Jestli hledáte vůz na všechno, berte, dokud můžete.
Plusy:
Pohon, dynamika, schopnosti, interiér.
Minusy:
Manévrování ve městě, průměr otáčení.