Řadový šestiválec je ideál: Jaguar F-Pace D300
AUTO
F-Pace je na trhu již od roku 2020, přičemž aktuálně se prodává verze po faceliftu. Neokoukané SUV s elegantními tvary jsme vyzkoušeli se vznětovým šestiválcem o objemu tří litrů. Jezdí skvěle.
Jaguar má dnes v nabídce celkem šest modelů, z nichž tři jsou SUV. Menší E-Pace doplňuje testovaný F-Pace a elektrickou variantu pak nabízí I-Pace. Kromě nich britská značka nabízí ještě úžasné kupé/kabriolet F-Type a také sedan střední třídy (XE) a vyšší střední třídy (XF). Vrcholné XJ (tedy velký Jaguar s dlouhou tradicí) se přestalo vyrábět v roce 2019 a bohužel se nedočkalo nástupce.
Obecně jsou jaguary fajnovou a neokoukanou alternativou k německým autům (BMW, audi, mercedes) a nabízejí svůj jedinečný styl, podobně jako například italská Alfa Romeo. Prémiová kvalita je patrná už zvenku, ale dýchne na vás teprve po usednutí do koženého interiéru, doplněného o další hezké materiály (hliník, kvalitní plasty atd.). Interiér prošel během modernizace výraznější proměnou než „uhlazenější“ exteriér a to, jak asi každého napadne, směrem k digitalizaci. V praxi to znamená, že přístrojový štít je digitální, ovšem umožňuje jednoduše měnit zobrazení a umí být i sympaticky klasický (simulací „budíků“). Do středové části palubní desky je zakomponován klenutý displej s velmi hezkou grafikou a slušnou funkčností. Nejvíc oceňujeme zachování chytrých otočných ovladačů k nastavení teploty, úrovně ventilace nebo vyhřívání sedadel. Jedno z nejlepších řešení.
Dobrý posed za volantem ideálního tvaru v jaguaru tak trochu čekáme, potěšením je fakt, že volič osmistupňového automatu ZF je vyveden v podobě masivní páky, nikoli otočného ovladače jako dřív. Systém držení v pruzích stačí vypnout jednou a elektronické systémy jsou naladěny tak dobře, že prakticky vůbec neruší. Místa na zadních sedadlech je průměrně, pod víkem kufru se skrývá využitelných 755 až 1804 litrů prostoru.
Nabídka motorizací je slušná – základem je vznětový čtyřválec 2,0 litru (165 k), následuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 litru (250 k), nechybí ani plug-in hybrid (400 koní) a konečně nejsilnější verze SVR, kterou pohání pětilitrový motor V8 (575 k). A pak je tu vznětový vrchol nabídky – třílitrový řadový šestiválec Ingenium, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Celkový výkon činí 300 koní a točivý moment 650 Nm pomáhá auto o hmotnosti kolem dvou tun rozjet na stovku za 6,4 s a k maximální rychlosti 230 km/h.
Realita jízdy je tak příjemná, jak jen může být. Podvozek báječně zpracovává nerovnosti (zejména v komfortním režimu), přesné řízení umožňuje velmi decentní směrové korekce a stabilita velkého auta přispívá k jistotě řidiče. Celkové sladění pohonného ústrojí je na tak vysoké úrovni, že jízdní projev je jednoduše příjemný. Osmistupňové ZF s motorem krásně spolupracuje, šestiválec je kultivovaný a dynamicky zcela dostačující. Spotřeba se dá stáhnout pod 9 litrů na 100 km, ale jezdili jsme za 9,5 litru, neboť F-Pace chce prostě trochu svižnější styl. Připomeneme, že všechny verze mají pohon všech kol AWD a jsou dostupné jen s převodovkou ZF, které není co vytknout, zejména ve spojení s větším motorem.
Je trochu škoda, že takhle dobré auto není tak rozšířené, jak by si zasloužilo. Vyzkoušeli jsme i hybridní verzi (400 koní) a musíme říct, že oba modely mají odlišný charakter. Testovaná verze D300 si nás získala dostatečnou dynamikou, kultivovaným projevem pokročilého motoru a navíc příjemnou spotřebou. A do toho má velmi krásně a citlivě zpracovaný interiér, který běžného uživatele nešikanuje řadou nesmyslů.
Jaguar F-Pace je plnohodnotné prémiové auto a podle toho také stojí. Základ je zhruba za 1,8 milionu Kč (2.0 Ingenium 204 k), testovaný model začíná na cca 2,1 milionu, s příplatky se pak dostanete na částku 2,3 milionu Kč. Jaguar je sympatický jasně definovanými výbavami a nepříliš dlouhým seznamem příplatků. Cena odpovídá nabídce.
Plusy:
Motor, pohonné ústrojí, spotřeba, jízdní vlastnosti, interiér.
Minusy:
Horší výhled šikmo vzad, méně místa na nohy vzadu.